Ricansko.info > Články > Zdeněk Černovský: rozhoduje se za zády veřejnosti

Zdeněk Černovský: rozhoduje se za zády veřejnosti

Rubrika: Rozhovor | 17.10.2006 06:35
Zdeněk ČernovskýZdeněk Černovský, jednička kandidátky Strany zelených v komunálních volbách v městě Říčany si nebere servítky a současné zastupitele tvrdě kritizuje. Ale jaké nabízí řešení? „Konzervativci se starají o byznys, socialisté o sociální smír. Nám zeleným jde o to, aby se životní prostor lidí neměnil k horšímu,“ říká v našem rozhovoru.

Reklama


Co vás vede ke vstupu do říčanské komunální politiky?
Důvodu je více. Jednak nepatřím mezi lidi, kteří pouze kritizují věci, se kterými nejsou spokojeni. Když je možnost, rád pomůžu a přiložím ruce k dílu. Občas nabývám dojmu, že se některé věci nedělají v zájmu občanů, ale pro ty vyvolené (toto podezření dokládá tvrzení, které zaznělo od jednoho úředníka města na setkání neziskových organizací na jaře tohoto roku: „je potřeba respektovat, že se různým měří různým metrem”). Nejsem moudrý z toho, proč se věci „veřejné” rozhodují za zády veřejnosti, bez veřejného projednání (například výstavba hypermarketu, výstavba nového sídliště v parku Na Fialce).

Nesouhlasím s přípravou další bytové výstavby, když občanská vybavenost už dávno nestačí - například školy, školky, plochy pro odpočinek a rekreaci, hřiště, zanedbaná koupaliště, dopravní problémy. Už se snad dostatečně prokázalo, že ruka volného trhu nepomůže, do řešení situace je potřeba zapojit – architekty/urbanisty, sociology.

Nesouhlasím s nekoncepčním přístupem při řešení sociálních otázek (absence asistenčních služeb, rušení pečovatelské služby, nedostatečná podpora aktivit pro mládež ohroženou výchovnými a vývojovými problémy). Nechápu, jak je možné, že v několika případech zastupitelé odsouhlasili rozhodnutí, která jsou v rozporu s územním plánem (např. výstavba hypermarketu, výstavba sídliště na Fialce).

Server Říčansko.info vám přináší rozhovory s kandidáty politických stran a hnutí před komunálními volbami v Říčanech. Přečíst si můžete názory Adrieny Mrázové, Miroslava Grégra, Petra Sudy a Davida Frydrycha.

Jak hodnotíte činnost dosavadní koalice na říčanské radnici? Splnila vaše očekávání?
Dle mého názoru by každá koalice měla fungovat jako dobrý tým a pomáhat vytvářet zdravé prostředí pro fungování města. Mám pocit, že zůstaly nevyužité rezervy v přístupu k otázkám sociálním, regulaci obytné výstavby, řešení problémů v dopravě, podpory fungování komunity a kvality života ve městě.

Jak vnímáte místní politickou konkurenci?
Spojení politický konkurent se mi nelíbí, na komunální úrovni už vůbec ne. Zastupitelé mají přece společně hájit veřejný zájem na základě tvůrčí diskuse založených na informacích připravených fundovanými odborníky. Diskusi zastupitelů začínající slovy „tu písemnou přípravu neberte v potaz, je od…” (zažil jsem 16. srpna na jednání zastupitelstva), považuji za nezdravou a manipulativní, pro občany nemůže tudíž přinést nic dobrého.

Jaké jsou podle Vás tři největší problémy současných Říčan a jak je SZ hodlá konkrétně řešit?
Nejvážnější problém: za překážku se nepovažuje absence dobrého územního plánu při schvalování ploch pro novou obytnou výstavbu. Územní plán je měněn nekoncepčně, účelově, podle velmi dílčích zájmů. Ruší se další hřiště, plochy parkové zeleně a převádějí se pozemky ze zemědělského půdního fondu. Občanská vybavenost dlouhodobě zaostává. Místní kultura není dostatečně podporována, velikost prostor knihovny neodpovídá potřebám a počtu obyvatel Říčan. S ohledem na dosavadní chaotický rozvoj Říčan považuji za klíčové zadat přípravu nového územního plánu, od počátku jej projednávat s občany a připravit koncept i návrh tak rychle, jak jen to dané termíny, kapacita a vůle zastupitelstva pracovat, dovolí. Je nutné omezit další obytnou výstavbu, navýšit počet školek a kapacitu škol, dětská hřiště by měla být dostupná v docházkové vzdálenosti. Je nutné sportoviště zpřístupnit mládeži, je potřeba dát do pořádku areály pro odpočinek a volný čas. Chceme se zodpovědněji věnovat získávání potřebných financí. Je nezbytné urychlit výstavbu velkého silničního obchvatu Černokostelecké (od Říčan po Vyžlovku), který se nyní zdá být v nedohlednu. V současnosti projíždí touto přirozenou obchodní a kulturní tepnou Říčan 17 - 18 tisíc aut denně. Některé dopravní prognózy hovoří o nárůstu až do tisíce aut ročně. Po výstavbě obchvatu by se počet projíždějících aut snížil cca na 4 tisíce.

A další problémy?
Další problém vidím ve způsobu řízení úřadu, což se obrací do kvality práce úředníků a přístupu k občanům. V jiných městech pomáhají vedoucí pracovníci vytvářet tvůrčí a pozitivní atmosféru pro své podřízené, včetně podpory odborného a osobního růstu. To celé je však limitováno dostatečnou podporou od místních politiků, aby pomohli vytvořit ty správné podmínky.

Třetí problém vidím v nedostatečné podpoře místního dění. Počet aktivit realizovaných v rámci společných projektů veřejné správy, neziskového sektoru a podnikatelů je mizivý. Je nutné podpořit fungování společenství podnikatelů, neziskových a jiných organizací tak, aby se více zaměřovaly na přínosy pro město a obyvatele. Takovéto spojení úsilí a financí může pomoci s řešením spousta problémů regionu Říčan.

Strana zelenýchCo si může volič představit pod "zelenou" politikou v Říčanech?
Preferujeme podporu zapojení veřejnosti do rozhodování ve věcech veřejných. Jednou z prvních věcí bude zapojení veřejnosti do procesu utváření územního plánu pod vedením odborníků na územní plánování. Chceme pomoci odstranit současný deficit v oblastech občanské vybavenosti. Mám na mysli školy, školky, hřiště, kultura, plochy pro odpočinek a volný čas, aktivity pro neorganizovanou mládež, a to tak, aby odpovídaly skutečným potřebám obyvatel regionu Říčan. Prioritou je rovněž zajišťování sociálních služeb pro sociálně slabé, nemocné a občany v důchodovém věku alespoň v nezbytné výši. Pro podnikatele bychom rádi pomohli utvářet prostředí zdravé soutěže, zejména z hlediska přínosu pro ně samotné, město a jeho obyvatele.

Spolu se svými kolegy na kandidátce Strany zelených chci, aby Říčany zas byly příjemným residenčním sídlem.Chci, aby chodci byli v tomto duchu preferováni jako lidé a občané (zatím bývají spíše některými řidiči vnímáni jako škodná nebo i lovná zvěř), aby cyklisté dostali odpovídající možnosti od jara do podzimu a běžkaři v zimě. Chci, aby tu zbyl odpovídající prostor i pro auta, avšak jen pro místní obyvatele a jejich návštěvníky, jen pro místní podnikatele a jejich klienty a samozřejmě pro potřebné zásobování měst.

Zdeněk Černovský a Eva Tylová
Eva Tylová, kandidátka do Senátu spolu se Zdeňkem Černovským

Klademe důraz na pohodu žití a chceme formulovat a prosazovat vizi Říčan jako po staletí se rozvíjejícího městského organismu, které se opět stane městem lidí a městem pro lidi. Myslím, že této kontinuitě minulé zastupitelstvo zůstalo hodně dlužno a že je třeba navázat na vše dobré, co se kdy již v tomto městě podařilo a zastavit trendy, které město a lidi od sebe vzdalují.

Jak byste ale svou politiku definoval na pravolevé škále či v nabídce ideologií?

K tomu, aby mohly být zodpovědně řešeny současné problémy a další vyvážený rozvoj města nelze hovořit o vymezení na nějaké škále nebo ideologii. Kvalita života v našem pojetí znamená, aby se lidem v Říčanech žilo dobře, cítili se bezpečně, měli kam jít za kulturou, sportem a za odpočinkem, měli dostatek míst a příležitostí pro setkávání s přáteli. Je levicové starat se o to , aby rodiče neměli strach, že jejich dítě porazí auto? Je pravicové, starat se o to, aby lidé neměli strach se koupat, protože jim pak naskočí vyrážka?

Kam zařadit starost o to, co lidé dýchají? V jaké pravolevé škále či ideologii to vidíte vy? Konzervativci se starají o byznys, socialisté o sociální smír, nám zeleným jde o to, aby se životní prostor lidí neměnil k horšímu. Ať pravičáci nebo levičáci kladou důraz na jiná témata.

Předminulý pátek SZ uspořádala předvolební besedu v kině, která ovšem zanechala spíše smutný dojem. Čím si nezájem občanů (i kandidujících politiků!) o věci veřejné v Říčanech vysvětlujete?
Musím se přiznat, že mě ani nízký zájem občanů a kandidujících politiků o besedu na téma „dalšího rozvoje města“ nepřekvapil. Koresponduje totiž s předchozími zkušenostmi lidí, kteří říkají „už je to někde nahoře rozhodnuto, nedá se s tím nic dělat“. Řada místních politiků je v tom dokonce ujišťuje. Při detailnějším zkoumání se však v řadě případů ukázalo, že možností řešení situace ku prospěchu obyvatel je několik (např. jak zabránit výstavbě sídliště Na Fialce v samém srdci města, na přirozené pěší spojnici Říčan, nádraží a Radošovic).

Čím je ta rezignace místních způsobena?
Rezignace lidí také je způsobena špatnými zkušenostmi z minulosti, když se pokoušeli něčemu pomoci. Situace naprosto koresponduje s vyjádřením jednoho z členů grantové komise města „Nevadí, když někdo vydrží pomáhat v neziskové oblasti jenom tři roky, najde se někdo jiný“. Jedné neziskové organizaci bylo zase několikrát vytýkáno, že je hodně vidět. Několikrát jsem slyšel, že tento nezájem je způsoben blízkosti Prahy. S tím nemohu souhlasit. Sám se divím, proč najednou o nekontrolovaném rozvoji města a kvalitě života mluví ti, kteří čtyři roky Říčanům vládli?

V prostředí je něco nezdravého, co brání zdravému fungování komunity. Lidé z regionů, které dobře komunitě fungují, na otázku „jak je možné, že to u vás jde a u nás ne?“ zpravidla odpovídají: „u nás máme osvícené vedení města, který zdravý život ve městě podporují“. Pojďme to změnit a podpořte kvalitu života pro Říčany.

Jakého volebního výsledku byste chtěli dosáhnout a s kým byste byli ochotni vytvořit koalici?
Rádi bychom hájili „kvalitu života pro Říčany“ alespoň s pěti křesly v zastupitelstvu. Vzhledem k obdobným programům dalších seskupení, by mělo být jednoduché vytvořit koalici. Současná situace je však naprosto jiná. Část vedení města se totiž rozhodlo, že bude pokračovat v nekontrolovaném rozvoji města a do programu zastupitelstva na dva dny před volbami zařadilo velké změny územního plánu zaměřené zejména na rozvoj obytné výstavby v Říčanech.

Rád bych poprosil ty občany, kteří jsou nespokojeni s kvalitou života v Říčanech a s nedostatečnou občanskou vybaveností: přijďte prosím 18. října na jednání zastupitelstva a pomozte zastavit to, co občanům Říčan ještě více přitíží.


Nezávislý server Říčansko.info vám před komunálními volbami přináší rozhovory se známými vrcholnými kandidáty. Občanům i politickým kandidátům server Říčansko.info nabízí uveřejnění podnětných komentářů a diskusních názorů na problémy v Říčanech a okolí. Kontaktujte nás!
Autor: Jan Ambrož | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Karel Novák
Publikováno: 16.06.2007 22:18
Tak jsem se díval, jak se plní volební sliby a shledal jsem, že měl ten Černovský pravdu. Škoda, že zelení nemají v Říčanech dlouhou minulost - mohli získat více křesel, třeba by bylo v Říčanech lépe. To, že se rozhoduje za zády veřejnosti je naprostá pravda. Tenhle týden jsem viděl na Nově a ČT reportáž, ze které mám velmi nepříjemné pocity. Hovoří se v nich o tom, jak město nedbá na názory obyvatel při stavbě sídliště Fialka, dokonce to vypadá, že narušuje prostředí zdravé podnikatelské soutěže. Jedním developerům blokuje výstavbu stavebními uzávěrami, jiné zase ve výstavbě podporuje a dokonce jim dává k dispozici své pozemky k užívání. Pan Moudrý na dubnovém zastupitelstvu bez ostychu mluví hovoří o "veřejné korupci" v Říčanech jako o běžné praxi. Panu Jechovi, který je předsedou finančního výboru zastupitelstva zřejmě nevadí, že město je investorem probíhající stavby kanalizace na Fialce, přestože nejsou na ni odsouhlaseny v rozpočtu od zastupitelelů peníze. Z nějakého důvodu stavbu provádí stejná kontraverzní firma z Fialky, město přitom říká, že je to jejich podnikatelské riziko. V reportáži televize se hovoří o určité formě úplatku. Neměla by se celé zastupitelstvo odvolat a vypsat v Říčanech nové volby?

Vladimír Martinovský
Publikováno: 21.10.2006 12:46
Je zajímavé, že tento článek budí takovou pozornost. Vůbec se nedivím panu Moudrému a ostatním, oni totiž asi znají místní prostředí a hlavně pana Černovského. Možná už je právě teď rozhodnuto, jestli si tahle žába pod zástěrkou všeho dobrého sedne na pramen.

Karel Procházka
Publikováno: 19.10.2006 16:04
Po přečtení celého článku s odoborníkem na slovo vzatým si říkám, že by si to měli hlavně přečíst končící zastupitelé a měli by zvážit jestli to celé je zralé na žalobu a nebo na facku. Pokud Zelení uspějí ve volbách, tož Pan Bůh s námi.

Publikováno: 18.10.2006 10:07
Peníze na výsadbu stromů v Kolovratech, stejně jako na další obnovu obce, jdou mimo jiné z masové výstavby. To mi nějak nejde dohromady s hlavními body kampaně našich "zelených". Mohli bychom rozhovořit i to zda výsadba v Kolovratských polích je zcela legální s ohledem na zákony o ochraně zemědělského půdního fondu atd. Jako ekolog mám pak velké výhrady k tomu, že se do volné krajiny vysazují kultivary nepůvodních dřevin v nepřirozené skladbě. Je to daň za způsob financování. kterou v Kolovratech bez lesa a malebného ukolí chápu, ale v Říčanech bych s tím nepokračoval.

Publikováno: 17.10.2006 16:13
Nevím, jestli se sluší plést se jako laik do debaty odborníků. Ale formulace pana místostarosty mi připadají opravdu hodně radikální. Má to znamenat, že v sousedních Kolovratech, kde jsou podél nových vycházkových cest stovky nových stromů, kde jsou opravené chodníky a silnice, kde je nové koupaliště atd. vládne tuhý socialismus a na radnici tam jalově rozhazují daně od občanů? Myslím, že právě po pádu socialismu řada obcí značně prokoukla. Ale jestliže mají Říčany v tomto směru rezervy, zdá se mi divné ospravedlňovat to tím, že se šetří peníze daňových poplatníků. Potom by v Praze mohlo být za podobnou protidemokratickou činnost považováno třeba rozšiřování tras metra.

Publikováno: 17.10.2006 11:59
Sám se řadím k velkým příznivcům ochrany přírody a jsem jedním ze zakladatelů Ekocentra Říčany. Tedy žádný krvelačný, vykořisťující byznysmen. I když konzervativní jsem. Donedávna jsem udržoval i přátelské vztahy s kolegou Černovským. Po jeho přeběhnutí od SOS ke Straně zelených s tím však mám problém. Výše uvedený článek je plný účelových depresivních vizí, polopravd, manipulací a osočení. Realizace takových programů, o kterém pan Černovský hovoří, bychom se museli vrátit někam do období tuhého socialismu. Já osobně si společenskou a osobní svobodu cením nade vše a odmítám, aby podobné politické programy byly financovány z mých daní. O zdrojích na realizaci tohoto socialistického blahobytu jsem se totiž nic nedočetl. Hodně lidí se opájí evropskými fondy, jako penězi, které se někde "vylíhly", a úspěšný soutěžící vyhraje nejvíc. Jsem zvědavý, jak se budeme za pár let tvářit, až si z našich daňových odvodů budou řešit příjemné prostředí k bydlení v Turecku nebo Rumunsku.

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ