Ricansko.info > Články > Zastupitelé města Říčany nezvládají komunikaci

Zastupitelé města Říčany nezvládají komunikaci

Rubrika: Názor | 26.02.2008 00:19
Zastupitelstvo Říčany u PrahyZastupitelé Říčan žádají nás občany, abychom jim věřili. A můžeme svým zvoleným zástupcům opravdu důvěřovat, ptá se Leoš Vojtěch.

Reklama

„Věřte nám.“ Tuto pro mě památnou větu pronesl na závěr prosincového zasedání zastupitelstva pan radní Miroslav Grégr. Komu máme věřit? Zastupitelstvu, radě, paní starostce, panu místostarostovi? V co máme věřit? Že dobře řídí naše město, že vynakládají „naše“ peníze účelně, že hájí zájmy obyvatel nejlepším možným způsobem?

Úspěchy radnice

Jako v každé lidské činnosti, něco se povede lépe, něco hůře. Určitě je dobře, že se povedlo získat peníze na výstavbu nové školy, bude dobře, když vyjde úsilí, aby dálnice, která má naše město obcházet na západě, nebyla „strašákem“, je dobře, že bude vybudován severní přístup na nádraží a našli bychom další pozitiva, která se v našem městě podařilo za posledních 5 let vlády současné koalice na říčanské radnici realizovat.

Na druhou stranu zvláště v posledním roce přibývá kritika na práci našich zastupitelů. Samozřejmě, část kritiky vychází z neznalosti zákonů, část z neznalosti souvislostí, ale myslím si, že část kritiky dopadá na hlavy našich zastupitelů právem a domnívám se, že v těchto případech bude pravda spíše na straně obyvatel města, než na straně zastupitelů.

A co je zřejmě nejhorší, že naši zastupitelé chápou kritiku své práce osobně, reagují neadekvátně, mnohdy agresivně, někdy i naprosto nepřijatelným způsobem, jako by si neuvědomovali, že jsou veřejnými osobami a že tedy musí své chování přizpůsobit postavení politika, i když komunálního.

Chybují v komunikaci

Jak vznikl v Říčanech tento problém? Dlouho jsem přemýšlel, kde se stala v Říčanech chyba ve vzathu obyvatel – politik, obyvatel – rozhodnutí zastupitelstva, obyvatel – rada města.

Myslím, že zásadní potíží byla neúčast nás obyvatel na veřejném životě v prvním období vlády současné koalice v letech 2002-2006. Kdo se tehdy zajímal o zasedání zastupitelstva, kdo vznášel dotazy na naše zastupitele, proč činí taková a taková rozhodnutí? Ano, pravda je taková, že naše účast na kontrole našich zastupitelů byla nulová a nebýt kauzy „Fialka“ a pro mě kauzy „zimní stadion“, asi by situace zůstala stejná, v sále by sedělo na zasedání stále jen x zastupitelů a 1 – 2 občané. Buďme sami k sobě kritičtí, taková situace byla a byla to chyba. Mysleli jsme si, že stačí dát hlas našemu zastupiteli a on přece musí dobře vědět, jaké problémy Říčany tíží.

Chybu jsme udělali i my, voliči

Bohužel jsme se zmýlili. Zastupitelé, kteří vládnou na radnici již druhé volební období bez jakékoliv „zastupitelské kritiky“ si mysleli, že si mohou na radnici dělat, co chtějí, a někteří si to myslí dodnes. Jejich osobní zájmy jsou pro ně důležitější, než zájmy obyvatel města. Diskuse se nevede, a když někdo vystoupí s opačným názorem, je nazván anarchistou a v diskusi se nepokračuje, protože s anarchisty se nediskutuje.

Někteří naši zastupitelé jsou přesvědčeni o své téměř absolutní pravdě, mají přece všechno mnohokrát vydiskutováno a jejich rozhodnutí platí. To, že mají určité nedostatky v komunikaci (s obyvateli města, s investory, s developery, se státními orgány), si nepřipouštějí.

Dalším velkým problémem, který vyvstal s kauzou „Fialka“, je vztah zastupitelů k problémům svých občanů. Naši zastupitelé byli zvoleni, aby hájili zájmy obyvatel města Říčan.

Jestliže si ale v Říčanském kurýru číslo 2/2008 přečteme článek pana Iva Petříka, zjistíme, že tohoto zastupitele zajímají pouze problémy developera a má starost o jeho peníze. Starost o své občany, kteří budou výrazně postižení výstavbou na Fialce (mám na mysli majitele nemovitostí sousedících se stavbou) však tento zastupitel neprojevil. Trochu nečekané, ne? A jak se zachovala paní starostka Adriena Mrázová? Vydala dementi tohoto hrůzostrašného názoru, prohlásila ho za názor jedince, se kterým ona a jí vedené zastupitelstvo nesouhlasí? Nic. Naprosté mlčení!

A to je právě podle mého názoru naprosté nezvládnutí manažerské pozice v komunikaci s občany a hájení jejich zájmů. Paní starostka je starostkou obyvatel Říčan, z vůle obyvatel Říčan, zastupitelé města jsou zastupiteli z vůle obyvatel Říčan a na to by neměli nikdy zapomínat.

Věříte svým zastupitelům?


Názory uvedené v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Vaše komentáře uvítáme v diskusi pod tímto článkem nebo na e-mailu redakce@ricansko.info.
Autor: Ing. Leoš Vojtěch | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
qwe
Publikováno: 05.03.2008 15:18
ad:dům s věžičkou u kostela - zeptejte se těch chudáků, jak byli donuceni (opravdu donuceni)!!! takový uvnitř nevyužitelný nesmysl postavit a jaké s tím jsou dodnes (prmrzání, přístup atd. potíže), možná by Vás radost přešla...
dlažba středu náměstí kolem sloupu je jistě promyšlená, ale napočítala jsem na celém náměstí cca 15 různých druhů nebo vzorů dlažby - to je krása ?

Nekavčí občan
Publikováno: 05.03.2008 13:08
Bohužel p. Vrba dojel na to, že si paní Mrázová a spol nedokázali ohlídat své investice na Kavčí skále. Což jí paradoxně vyneslo místo starostky. Neohlídala si vlastní finance, tak dostala mandát hlídat finance města. Výborná kvalifikace.

obyvatel
Publikováno: 05.03.2008 10:56
ad qwe:Měl jsem možnost mluvit z řadou návštěvníků z ciziny,kteří navštívili Říčany.A právě vydláždění náměstí se jím velmi líbilo a na příklad také dům s věžičkou u kostela a vůbec úprava náměstí.Jsem rád,že nejsou na stožárech osvětlení pojistkové skříně, protože k tomuto typu stožárů nepatří.Zkrátka náměstí je hezké a to díky panu Vrbovi.Ostatně za jeho působení byly provedeny největší a nejnáročnější rekonstrukce komunikací v Říčanech (kromě náměstí ještě třeba ulice 17. listopadu ,Široká atd.).Postavil se dům s pečovatelskou službou.Dnešní sestava na radnici by si s těmito akcemi vypíchla oko.A co se týče peněz,pan Vrba uměl hospodařit ,ale hlavně vydatně pracovat,seděl na radnici i v sobotu a v neděli a běžně po večerech.On totiž nevyhazoval peníze za studie ,které mají jenom jepičí platnost.Když se podíváte do hospodaření města za posledních 5 let vidíte dobře co studie stály.Ukázkou je Strategický plán města Říčan(myslím ,že náklady na jeho vypracování byly 800000 Kč),jehož podklady již nemusí nyní platit.Dozvíme se v něm takové perly jako,že Říčany jsou noclehárna Prahy(psalo se v novinách již před válkou)nebo,že město je rozděleno železnicí.Mimo to část studie (t.zv. omáčka) jsou přepsané odstavce z vysokoškolských skript nebo publikací a můžeme jejich obdobu najít i v dalších strategických studiích pro jiná města. Docela rád bych viděl výčet,co se z plánu realizovalo.Především Komunitní centrum,všichni víme proč.Pracuje však dobře.Těším se na Vaší reakci,pro všechno kompetentní a profesionální paní qwe.

Publikováno: 03.03.2008 14:12
Vážený pane Vojtěchu, každý máme asi jiný názor na komunikaci. Můj názor je ten, že nikdy v minulosti neměli obyvatelé Říčan tolik možností komunikovat s vedením města, nikdy neměli tolik informací k dispozici. Je to proto, že jsme se rozhodli být otevření a informace dávat i když to samozřejmě dává velkou příležitost všem kritikům. Na internetových stránkách města pravidelně uveřejňujeme zápisy ze zasedání Zastupitelstva i Rady, ty jsou zveřejňovány i ve věstníku Kurýr. Vypracovali jsme zásadní dokumenty jako Strategický plán, Akční plán a spolu s územním plánem jsou také zveřejněny. Tak má každý z vás možnost vidět jaké máme priority a jak jsou úkoly, které jsme si dali, plněny. Někteří z nás vedou i různé polemiky s Vámi dislutujícími na různých diskusních fórech i na stránkách Kurýra. Pro město důležité věci jsou projednávány na mnoha veřejných projednáních a vedeme nespočet debat v různých pracovních skupinách. To vše je komunikace s občany, ale jak je vidět z Vaší kritiky, není zřejmě dostačující. Musím Vám však připomenout, že kromě debat máme také k rozhodování mnoho důležitých věcí a těm je třeba se také věnovat a považuji to za důležitější než jen debaty na diskusních fórech. A ostatním diskutujícím chci připomenout, že bychom také rádi opravili všechny silnice ve městě, více uklízeli a stavěli, dali více prostředků do škol, sportu i zábavy, ale na toto vše můžeme dát jen tolik, kolik má město k dispozici. A není to mnoho. Prosím vás, než začnete vaši bezbřehou kritiku, seznamte se se skladbou rozpočtu. Až poté můžete navrhovat, které položky z realizace vyřadit a kam ušetřené prostředky nasměrovat.

buřt 2008
Publikováno: 29.02.2008 18:25
Čau kvéčko, hele kašli na demagogii a otevři zornice. Ono se stačí podívat jinam. Tady se chvástají jedním dětským hřištěm, jinde maj plavečák. Tady se buduje kus cyklostezky a jsou toho plný noviny. Silnice jak po válce, městský poldové neschopní chytit jedinýho sprejera... Neschopnost udělat cokoli s úděsnou výstavbou zjevná. Docela hustý :-(

qwe
Publikováno: 29.02.2008 16:43
Demagogie je opravdu hezká věc. Chcete-li vybrat nějakou jednotlivost a ukázat na ní, jak jste nic nepochopil, pak se Vám to podařilo...

Hodinář N.
Publikováno: 29.02.2008 14:29
Paní gwe, a ůklid města, myslím partu s multikárou, by vážně vyšla na miliardu? No určitě by to bylo důležitější, než kamera na hlídání branky na rag.hřišti .

qwe
Publikováno: 29.02.2008 13:51
Netvrdím, že jsou dnes chodníky lepší, ani nechválím neexistenci chodníků v mnoha ulicích, jen jsem chtěla dokumentovat, že za bývalého starosty se žádné zázraky neděly a uvádět dlažbu na TGM za jeho úspěch opravdu nelze. Stále však budu tvrdit, že za současné radnice město netrpí o nic více, než-li dříve (jak se to zde občas někdo snaží zdůrazňovat), jen se dá udělat to, na co jsou peníze. Když se městu nějakým zázrakem "narodí" 2 miliardy korun do rozpočtu, jistě se za pár let budeme procházet čistým, upraveným, málem dokonalým městem - ale to se nejspíš nestane. Buďme proto realisty, pokusme se sami nějak pomoci (někdo radou, někdo rukama, někdo třeba tím, že se nechá zvolit a bude pracovat lépe než ti současní atd.) - prosím, nezačínejte zase o akcích Z, kdo chce pomoci, pomůže, kdo nechce bude jen hlasitě nadávat a hledat "viníky"...

bono
Publikováno: 29.02.2008 13:12
Nevím, nevím milá qwe, teď jsou podle vás ty chodníky lepší? A komunikace taky? A proč je vydláždění náměstí kombinací neschopnosti a amatérismu? Já jako neschopnost vidím to, že řada ulic dneska nemá vůbec žádné chodníky, a dřív je měla (nalitý asfalt já osobně za chodník nepovažuji), že po některých silnicích se dneska dá jezdit leda tak trakařem,ale ne autem, a dřív se dalo jezdit, že špína, prach a odpadky jsou dneska všude. Budeme snad jako v minulosti pořádat brigády a akce Z, aby se tu vůbec dalo žít? No to jsme tedy od toho listopadu v Říčanech o moc dál nedošli. Vaše zaslepenost pro současnou radnici způsobuje, že ztrácíte soudnost.

global
Publikováno: 29.02.2008 13:00
to Ferda a Beruška:

Jo, a nejlíp na ten říčanský.

Ferda+Beruška
Publikováno: 29.02.2008 12:35
Iqwe tyqwe rozumí všemu-dláždění, školkám, stavebnictví, právům, zdravotnictví, dopravě......... hotovej brouk Pytlík! Na hrad s ní!

qwe
Publikováno: 29.02.2008 12:18
Vydláždění náměst TGM je kombinací neschopnosti a amatérismu!
Několik druhů (beton, různé druhy kamenů) nekoncepčně položených, nemožnost úklidu (kvůli nerovnostem), nemožnost projití bez nebezpečí pádu nebo alespoň poškjození podpatků (opět kvůli nerovnostem), velmi omezené parkování - ubylo cca 20 - 30 míst, osvětlení bylo zvoleno tak, že se musely do přilehlých domů zasekávat nevzhledné pojistkové skříně (neb nebyly ve stožárech) - fakt bezva - na pochvalu...
Ostatní chodníky? Hrůza, každý je dělaný jinak, použité jsou různé materiály a vzory, žádné sjednocení, mizerná kvalita (vlnobití)!
A škola? Opravdu stačilo tak málo - jen se domluvit? Peníze by se zřejmě narodily samy!

bono
Publikováno: 29.02.2008 12:06
Souhlasím s tím, že Vrby je škoda. Za Vrby se město vydláždilo, svítilo veřejné osvětlení, město bylo čisté, komunikace nerozmlácené, dokonce i o ten hrad, který je dnes na seznamu nejvíce ohrožených památek ČR se snažil starat. Vrba na Kavčák kašlal, tak mu to tamní voliči spočítali. Jenom doufám, že v příštích volbách se ukáže, že je podstatně víc a závažnějších problémů, než Kavčí skála, co trápí Říčany. A že kvůli Kavčáku zase všichni ostatní neostrouhají.

Ac
Publikováno: 29.02.2008 11:11
Je nejvyšší čas řešit i "nekavčí" problémy.

obyvatel
Publikováno: 29.02.2008 10:38
Najednou se obyvatelé města proubouzejí a hořekují,co že si to zvolili.Kdyby se po volbách v roce 2002 paní starostka domluvila s bývalým starostou mohla zde již být škola (bylo to vše připravené),neobjevily by se různé (korupční?) aféry,neprodal by se za pakatel objekt učiliště na Kolovratské a byl by tam přestěhovaný Městský úřad, atd.Zkrátka pan Vrba musel odejít,přestože se pro Říčany obětoval a protože odolával korupci. Voliči podlehli masové protivrbovské propagandě v médiích (tištěných),které měl tehdy pod dohledem současný menagement města.Jeho část již na počátku devadesátých let vedla město velmi špatně.Jsme zřejmě nepoučitelní.

Pesimista
Publikováno: 27.02.2008 12:41
Ano, Serenáda to, bohužel, vystihla přesně: "Radnice pracuje v mezích intelektuální potence jejího vedení". A s tím se momentálně sotva co dá dělat.

Serenáda
Publikováno: 26.02.2008 15:16
Pane Vojtěchu, teď myslím ten pseudonym v diskusi ne autora článku. Je spousta lidí, kteří se nevyjadřují na serverech ani nikde jinde. Občas si zanadávají v hospodě a život jde dál jako za komunistů. Jste výjimka a je dobře, že jste se osmělil a napsal Váš pohled. Víte chápu ten nesouhlas s Fialkou jako obranu lidí, kteří bydlí v přímém okolí. Naštěstí už nežijeme za komunismu na svou obranu mají tito lidé právo. Hájení soukromých práv není závistí. Většinou se brání majitelé nemovitostí, jejichž pozemky a domy převyšují hodnotu každého z jednotlivých bytů, které na Fialce mají vzniknout. Naopak nepěkně navržené sídliště povede k devalvaci. Sama si myslím, že radnice pracuje v mezích intelektuální potence jejího vedení. Naši zastupitelé nejsou žádní géniové, slovutní architekti, bohužel ani přesvědčiví mluvčí. Vůli mají, ale víc po nich chtít nemůžeme. Velmi si vážím toho, že jsou v Říčanech lidé, kteří se zastupitelům snaží vytvářet kvalitní oponenturu. jinak s Vámi nesouhlasím v hodnocení atmosféry ve městě. V mém okolí cítím velkou nespokojenost.

Vojtěch
Publikováno: 26.02.2008 14:04
Názory prezentované ve valné většině článků týkajících se radnice na tomto serveru se mi začínají zdát poněkud vyhraněné. Osobně v práci současného vedení vidím více pozitiv než negativ. Podařilo se jim splnit některé velké sliby (škola) a i jinak se mi rozhodně nezdá, že by jednali "v rozporu se zájmy občanů", spíše naopak. Možná jen některých, ve prospěch jiných. Tomu se ale žádné vedení nevyhne. Např. co se týče Fialky, tak se naprosto přikláním k názorům města. Chci, aby tam stálo, co developer navrhuje. Líbí se mi to a argumentace proti se mi zdá směšná, až "závistná". Ovšem lidé jako já nemají potřebu se na serverech jako je tento vyjadřovat. To ale neznamená, že neexistujeme. A já vám to tímto laskavě připomínám, autoři kritických článků, že rozhodně NEJSTE hlasem všech obyvatel. Současné vedení považuji za dobré a volil bych ho i dál. Tomuto serveru pak vzkazuji - upravujte podobné články, prosím, alespoň tak, aby bylo více zřejmé, že se jedná o "zaujatého" autora... Především titulky mně přijdou dost vyhrocené.

Buřt
Publikováno: 26.02.2008 13:42
Leoš Vojtěch to řekl naprosto přesně. Více Leošů v Říčanech a méně prospěchářů na současné radnici.

AC
Publikováno: 26.02.2008 13:12
Když se jdete podívat na veřejnou schůzi zastupitelstva, tak většina tam sedí jak ovce a čas od času zvednou kopýtko při hlasování. Málokdo se tam aktivně zajímá o to o čem vlastně hlasují natož aby se rozproudila nějaká diskuse či výměna názorů. Ne všichni, ale většina ano.

Apel na lepší komunikaci s voliči a na naslochání jejich názorům je bohužel utopií. Myslím, že většina z nich si uvědomuje, že to je jejich poslední funkční období, protože taková nespokojenost s prací radnice tady už dlouho nebyla. A to se nejedná pouze o Fialku, nádraží apod. Příště musíme více vážit komu dáváme hlas.

revoluce
Publikováno: 26.02.2008 12:26
Milá paní Tamchynová, toto vám bohužel nevysvětlím, neboť mi podstata problému uniká (včetně té paralely) - nejsem místní – tak třebas někdo jiný. Jestliže píšete, že problém Fialky je až z povolební doby, pak bych stejně nenutil zastupitele, aby se rozhodovali jinak než podle svého nejlepšího uvážení. To je zhruba vše, k čemu jsem se chtěl vyjádřit.

Publikováno: 26.02.2008 11:46
Vážená Revoluce,
v zásadě máte pravdu, jenže jak mi vysvětlíte, že před volbami v ulici 5.května zástupci místní ODS vylepovali plakáty pí. Mrázové?
Mně v daný okamžik napadá jediná paralela, a to vztah generála Svobody a KSČ v letech 45-48.
O sídlišti na Fialce se v žádném volebním programu nemluví.

bono
Publikováno: 26.02.2008 10:53
Já bych nezevšeobecňoval, o anarchistech mluvil jen jeden člověk a ještě se z toho chtěl zoufale vyzout, jakmile si uvědomil, co vlastně plácl. Myslím, že třeba starostka je na komunikaci s většinou občanů připravená a nedělá na mě dojem arogantního namyšleného politika jako někteří jiní. Fakt je, že se v poslední době lidé víc starají o to, co se ve městě děje a to je dobře, slušný zastupitel z toho musí mít radost, i když třeba jde o názory se kterými nesouhlasí. A ten zatupitel, který šel do lokální politiky, protože výš pro svou neschopnost nedosáhne, samozřejmě pro odlišné názory pochopení mít nebude, ten tam přece nešel proto, aby si vyslechl, co lidi trápí, ale pro svoje zviditelnění.

Pokud jde o článek pana Petříka v Kurýru, pobavil mě, něco tak hloupého se vidí jen jednou za volební období (např. „hluboká“ analýza toho, proč u nás dálnice stojí mnohem víc, než na Západě. Nevíte? No protože jejich stavbu blokují ekologičtí aktivisté! Pan Petřík asi nikdy neslyšel o tzv. dálniční loby a o korupci, kterou je výstavba dálnic v Česku proslulá i za hranicemi).

Nebrečte přátelé, co jsme si zvolili, to tam máme.

Publikováno: 26.02.2008 09:27
Souhlasím s Vámi, zastupitel by si měl za svým názorem stát a prosazovat jej. Nejsme stádo ovcí a každý máme svůj pohled na svět. Proto se nikdo nemůže divit, že zastupitel ODS bude hájit zájmy podnikatelského subjektu. To si volič musí při volbě uvědomit koho volí a co od koho očekává.

Revoluce
Publikováno: 26.02.2008 08:43
Teorie, že zastupitel má hájit zájmy občanů města, je v zásadě správná, ale spousta lidí ji dost podivně interpretuje. Přece to není tak, že pokud je zastupitel zvolen, tak v tu ránu ztrácí právo na vlastní názor a měl by své kroky orientovat podle petic a diskusních fór na internetu. Proto se ve volbách o vaše hlasy uchází různé strany a uskupení, proto mají své volební programy. Pokud budu volit zastupitele ODS, je skutečně tak nepochopitelné, že nehází podnikateli klacky pod nohy (ilustrační příklad)? Je skutečně namístě se vztekat, že zastupitel nechce jít proti vlastním názorům?

Reklama
RD a byty ve viladomech
Reklama

Reklama
Tenzo