Ricansko.info > Články > „Za 17 let se Říčany změnily většinou k lepšímu“

„Za 17 let se Říčany změnily většinou k lepšímu“

Rubrika: Názor | 26.08.2008 00:15
Říčany u Prahy Podle Romana Lénárda se Říčany změnily k lepšímu. Město se prý vypořádalo s některými nákladnými akcemi. Dnešní doba pak není nakloněna provozu kinu v Říčanech.

Reklama

Poznámka redakce: tento názorový článek Romana Lénárda volně reaguje na články Mileny Kubecové „První dny v Říčanech: pomalu se rozkoukávám“ a „Kdo chce psa v Říčanech bít, hůl si najde?“, které vyvolaly velkou diskusi na téma směřování a vývoje města Říčany.


Já to pořád nechápu. Ve svém životě jsem se sedmnáctkrát stěhoval – důvody byly různé, ale nyní jsem od roku 1991 v Říčanech (také již na třetím místě) a jsem zde opravdu rád.

Vždy jsem se snažil sžít se s novým místem a ne si nové místo předělat podle sebe.

Cítím zde v diskusích na Říčansko.info od několika nespokojenců stále silnější a agresivnější útoky na všechny okolo (od radnice, přes developery až po nově příchozí), aniž by tito sami přemýšleli (alespoň veřejně to nedělají), zda lze "vady na kráse" našeho města snadno odstranit, jestli jsou na to zdroje, jestli je možné bránit ostatním lidem, zvolit si své místo pobytu, bránit podnikatelům (např. ve stavebnictví) realizovat své představy, které, jak vidíme např. u pí. Kubecové, jsou pro některé lidi přitažlivé. Nejodpudivější jsou pak xenofobní názory, které zde také stále častěji zaznívají…

Vidím změny k lepšímu

Přirozená migrace má své stinné stránky, ale dle mého názoru pozitiva převažují. Pokud bychom neviděli pohledy z jiných úhlů (od nově příchozích), zastavil by se vývoj města a mohlo by se nám zdát, že "právě my to děláme jedině správně". Kdo má tu "odvahu" (nebo taky drzost) pasovat se na arbitra jedině správných rozhodnutí, jedině správného směru vývoje, jedině správného (nejlépe se neměnícího) počtu obyvatel města atd.?

Myslím, že (dle mého osobního přesvědčení) jedině demokratická soutěž názorů, postojů, variant řešení atd. prezentovaná ve volbách a vybraná voliči (v pokud možno co největším počtu), je dostatečně reprezentativní "anketou"!

Za 17 let svého pobytu v Říčanech jsem zaznamenal mnohé změny (většinou k lepšímu).

Město se za tu dobu vypořádalo s takovými (finančně velmi náročnými) problémy, jako je čistička odpadních vod, rekonstrukce náměstí, nové povrchy silnic a chodníků (vím, že to nestačí), zajištění prostor pro výkon státní správy, DPS, domov důchodců, obnovené nádraží a podjezd (vím, je to akce drah, ale pro nás velký přínos), rekonstrukce a rozšíření knihovny, Jureček, nyní výstavba nové školy a jistě jsem zapomněl na další.

Kino? Je jiná doba

Ano, mnohé z nás pálí kino, zimní stadion, povrchy silnic a nedostatek chodníků a hlavně nedostatek mateřských škol atd., ale co naplat, i když se mi líbí sousedovo auto, nebudu-li mít jeho příjmy, tak si podobné nekoupím. Město má holt své příjmy, které nový zákon o rozpočtovém určení daní Říčanům významně ubral, a proto je těžké naplnit mnohá očekávání a navíc v krátkém čase – to by nedokázalo ani sebegeniálnější zastupitelstvo či starosta!

Pokud město narazí někde na "zlatou žílu", jistě budeme zase všichni nadávat, že se překotně staví, všechno je rozkopané, nic není, jak bylo dřív, ale nebojte, k tomu nedojde – zdroje jsou, ale jen omezené a proto se vše dělá pomaleji a některé věci musejí počkat.

Například u často zmiňovaného kina si však myslím, že je to luxus, který v posledních letech občané nevyužívali a proto se ani nehrnou noví zájemci o pronájem a jeho provozování – prostě je jiná doba. Před mnoha lety (jak jsem slyšel od pamětníků) zde bylo mnoho sálů, divadelních i jiných spolků, ale dnes lidé žijí jinak a mají tedy jiné zájmy a potřeby.

U zimního stadionu je to podobné, i když jeho životaschopnost bude asi větší a dávám mu (v delším horizontu) naději.

Zaznívají zde také názory, že noví občané sem byli zlákáni nepravdivou reklamou a "běda", až procitnou.

Myslím, že je to jejich hrubé podceňování, neb každý, kdo do svého bydlení hodlá investovat často celoživotní úspory nebo se dlouhodobě zadlužit, zvažuje velmi pečlivě všechny informace a své kroky podle toho řídí.

Často kritizovanou institucí je místní pošta. Ani já nejsem šťasten z dlouhých front u přepážek a doručování balíků má své „mouchy“, ale dovolte mi, abych se s Vámi podělil o svou čerstvou zkušenost. Při každé změně doručovatele (obvykle v létě) dochází k problémům s doručováním dopisů a tak i letos jsem si rozezleně stěžoval u paní vedoucí. Po dlouhé době jsem byl však překvapen nejen okamžitou nápravou (to by mělo být samozřejmé), ale především, po týdnu si vedoucí ještě ověřovala telefonicky, zda jsem opravdu spokojen a vše je OK – zdá se, že změny k lepšímu přeci jen nastaly…

Zprávy nejsou pouze negativní

Mrzí mne, že pro mnohé (vím, je to živeno charakterem TV zpráv) je zprávou jen to negativní (někoho zabili, někde byla autonehoda, někdo kradl, přijímal úplatky, politik se provinil – dosaďte si sami…), ale takto snad život neprobíhá.

Pro mě je zprávou, že kominík leze na komín, pro jiné až, když z něj padá.

Já vidím sklenku poloplnou a ne poloprázdnou, proto i své "reportáže a dokumenty" na tvricany.cz prezentuji v syrové formě bez senzačních "odhalení" – prostě jen holou skutečnost.

Vážím si slušně prezentovaných názorů, i když s nimi nemusím vždy souhlasit, ale na urážky a osočování si opravdu nechci zvykat…


Názory uvedené v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Reagovat můžete v diskusi pod tímto článkem nebo posláním názoru na redakce@ricansko.info.

Související články:
21.08.08 „Kdo chce psa v Říčanech bít, hůl si najde?“
11.08.08 „První dny v Říčanech: pomalu se rozkoukávám“
04.08.08 „Sbírejte informace o výstavbě, dokud máte čas“
18.06.08 „Poslední dobou je to v Říčanech horší a horší“
19.05.08 „Říčany vás mohou po přistěhování zklamat“
19.04.08 Jak se po přestěhování do Říčan nenudit?

Autor: Roman Lénárd | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Borat
Publikováno: 22.09.2008 13:07
To Vlasta: to máte pravdu. Pořad jsem sice neviděl, ale o lípách jsem něco zaslechl. Jedna strana tvrdí, že žádnou historickou hodnotui nemají. Takže to, že byly vysazeny na protest proti okupaci tyto lidi nezajímá. Tito lidé by už většinou chtěli aby minimálně jedna lípa už byla pokácena, chtěli by aby inkriminované sídliště stálo (stromy nestromy) a i kdyby se pod nějakou z lip narodil Žižka, Palacký či Cimrman dohromady, neuznají to (nadsázka) . Druhá skupina lípy uznává jako symbol vzácně společného odporu, semknutí se proti jednomu nepříteli. Trochu jiný pohled mají přímí pamětníci události. Zde opět prý jedna skupina lípy a jejich hodnotu neuznává, protože celý akt prý iniciovali "špatní" komunisti, tzn. ti, kteří se později přidali na stranu normalizačního procesu, nicméně v inkriminované době s okupací nesouhlasili (a proto lípy vysadili) a až později "prozřeli" a přešli na druhou stranu. Druhá skupina pamětníků lípy jako symbol uznává, bez ohledu na to která frakce místní partaje za tím stála. Zkrátka na čas se spojili proti společnému nepříteli. Myslím, že celé škatulkování je zbytečné. Podobných symbolů máme poskrovnu (nejen v Říčanech) a tudíž je do nebe volající postup odboru životního prostředí v Říčanech, který má stromy a zvláště ty památečné chránit a ne vydávat povolení k jejich pokácení, jak se stalo. Škoda, že se nejedná třeba o břízy-pro některé takový symbol Ruska, pak by si třeba ani ruský developer nedovolil požadovat kácení (sic!).

vlasta
Publikováno: 20.09.2008 16:44
Nedej se. ČT 2 19.9. v 17.3O.Nenípravda, že by se jedna z vysazených lip jmenovala BILAK. V říjnu 68 si všichni v republice uvědomili, kdo sem naše "přátele" pozval, proto název lípy BILAK, je blbost a účelově uvedena, aby bylo možno mimo jiné povolit ev. pokácení pro firmu RIM.Na vysazování lip se podílely podniky z města, na př, Jednota Lihovar, DISK, OSP a dal. a lípy vysazovali skauti za účasti zástupitelů města. Proto mne překvapila arogance a nehoráznost zástupce stavebního úřadu v televizním vystoupení, který navíc se pod příslušný spis, presentovaný na obrazovce, podepsal. Ví o tom starou bačkoru, protože v té době byl ještě na houbách a nebo ho maminka vodila do školky.

cingi
Publikováno: 15.09.2008 14:39
pane Lenárde - s tou poštou jste měl mimořádné štěstíá s Vámi bohužel nemohu souhlasit, protože moje zkušenosti /všiměte si množného čísla) jsou zcela opačné. V posledním asi tak 3/4 roku, se mi nestalo ani j e d n ou, aby doručila pošta balíček bez problémů.Na telef. číslo, které uvádějí na avizu, se nedovoláte, ani kdybyste se zjevil. Takže nezbývá nic jiného, než se vydat na poštu, vystát frontičku a nebo se na zásilku, vinou pošty nedoročenou, vykašlat.

Publikováno: 15.09.2008 09:48
Pane Vopate, věřte, že jsem toto vedení nevolil.Ale zajímalo by mne, jak dlouho v Říčanech a v které části bydlíte.

františek
Publikováno: 01.09.2008 16:20
Petr F : Tak to prsím vysvětlete sousedům.

Petr F.
Publikováno: 01.09.2008 16:10
Pene Vopate:
já bydlím na Kavčí skále, ale současné vedení jsem rozhodně nevolil, tak nás neházejte prosím do jednoho pytle. I na těchto sídlíštích jistě žijí lidé se zdravým rozumem.

Jan Vopat
Publikováno: 01.09.2008 12:24
Pane Boček:
Ale díky "vašemu" sídlišti ( Olivovna + Kavčí skála ) tu volby 2x vyhrála paní Mrázová a spol. Takže poděkujte spoluobčanům!

Publikováno: 01.09.2008 07:42
V Říanech bydlím 56 let. Ano, je pravda, že se Říčany mění, ale podle mého, K HORŠÍMU!!! Ubývá zelenýh ploch, na stavbu milionářských domů a obchodních center. Poslední volná zelená plocha, která byla u Olivovny, zabere škola a nová silnice. V Říčanech chybí byty pro obyčejné občany s nískými příjmi. Vím to z vlastní zkušenosti. Bydlím na sídlišti Olivovna v bývalých Interiérských bytovkách. V roce 1989 jsem dostal od Interiéru soudní výpověď. Podal jsem na MěÚ žádost o byt. Pak jsem ji podával ještě asi 4x. Dones nemám své vlastní bydlení. V roce 2004 prodal Interiér byty Pražské správě nemovitostí. Ta je začla po roce prodávat za statisíce amiliony . Vzhledem k tomu, že jsem od narození invalidní a mé příjmi minimální úvěr tak jsme nedostali, tím pádemtak jsme byt nekoupoli, tak nás prodali 3 osobě. Nájem roste, od nového roku mám platit cca 9000,- Kč plus vodné, stočné, topení a inkaso, tj. cca 5000,- Kč. Takových lití na tomto sídlišti je více. T.B.

Jan Vopat
Publikováno: 01.09.2008 07:22
Vážený občane, postřech z výroků radní vs. občané v Říčanech končí vždy urážkama občanů a výrokem my nic nemůžeme dělat!!!!! TAK KURŇA CO DĚLÁTE NA RADNICI !!!!!! Já tam chci radní co dělat chtějí a co to pořád nesvádějí na bejvalou radnici (to je už ubohé-ještě že to nesvádějí na předešlou komunistickou a ty na tatíčka Masaryka a ty na Husity apod.,prostě ubohé)!!!!!!!!!!!!!! A nebo že nemají možnost!!!!! To jsou keci za neschopné vedení Říčan a jejich radní...........a Mrázová ta je tak vyčůraná že dává všude ruce pryč a je ticho....jen když se něco podaří no tak dělá jaká je hvězda!!!!!!!!

Publikováno: 31.08.2008 14:06
Pokusím se znova, jako už mnohokrát před tím, vysvětlit svůj ( náš) postoj k výstavbě na Fialce. Území Fialky, skoro v samém středu města, je dlouhá léta neudržovaným místem a jeho funkce by měla být jiná. Optimálním řešením, podle mne, by bylo vytvořit zde městský park, jakousi říčanskou Stromovku. Tuto příležitost však bývalé vedení města propáslo, když pozemky nekoupilo, ač byly na prodej za dobrou cenu. Měli v té době jiné priority. Tak dostali příležitost ke koupi vámi nenávidění developeři a ti zde samozřejmě zrealizují svůj záměr. Když jsme (vedení města a příslušné odbory městského úřadu) s investory, nejprve se společností Central Group, poté se společností RIM, projednávali jejich záměry, zabývali jsme se technickými věcmi. Napojením komunikací, srážkovou vodou, veřejnými prostranstvími a vším, co ovlivní okolí výstavby. Samozřejmostí je, že projekt (každý projekt) musí být v souladu s Územním plánem a mnoha dalšími podmínkami výstavby. Tento soulad musí zajistit příslušné orgány státní správy a do tohoto procesu se nemohou zastupitelé žádným způsobem vměšovat. V souvislosti s projednáváním projektu společnosti RIM jsme se zabývali i využitím okolních pozemků (jak upozorňuje s.f.), to je přeci při výstavbě města nutné. Žádné odpovědnosti v procesu, který jsem popsal, se tedy nezříkám a stojím si za tím, že výstavba na Fialce je pro město dobrá. Se mnou si to myslí i významná část zastupitelů a občanů, ale vím, že také významný počet lidí je proti tomuto záměru. To však je věcí jejich a investora. Já jsem povinen dodržovat zákon a ctít územní plán.

bred
Publikováno: 29.08.2008 17:11
:-) Úsměvný nadhled je lepší než války!! :-)

Publikováno: 29.08.2008 13:00
Dobrý Brede!

bred
Publikováno: 29.08.2008 10:12
Jeden městskej suverén
našel moudra suterén.
Otevřel si internet,
přečet debat nespočet.
A pak došel k závěru,
že lež, krádež a nevěru,
je dost hloupý propírat
důkazem přes optickej drát.
Zvlášť když pravdu nemluví,
kámoš z "Dolní Lhotový".
A tak napsal názor bodrý
sám pan radní, pan sám moudrý.
A tak městskej suverén
našel moudra suterén!!!!

PS - šeptem, netem, bleskem:

PRAVDA JE OBČAS SKANDÁLNÍ.
VZKAZ VŠEM MOUDRÝM :
CO CHYTRÉ JE, JEŠTĚ NEMUSÍ BÝT MORÁLNÍ!!

wow
Publikováno: 29.08.2008 08:59
Moudrý: To myslíte výroky pana Grégra?

Publikováno: 29.08.2008 08:52
To už je spíš takovej mentální suterén, že to nestojí za pozornost.

bimbo
Publikováno: 28.08.2008 14:55
Vypadá to, že panu Grégrovi vypadla po příspěvcích s.f. písmenka z klávesnice. :-)

xxxx
Publikováno: 28.08.2008 09:29
Krásná exkurze do politické kuchyně. Ono je to vlastně tak, že ta "nová" garnitura využívá chybiček v´územním plánu a přináší na radnici nápady ve prospěch developerů z Ruska. No tak, to je krutý vystřízlivění.

ferdA
Publikováno: 27.08.2008 15:29
Grégr: Díky za "zcela vyčerpávající" odpověď. Necítím žádnou nenávist, to se mýlíte. Jenom Vám nevěřím ani slabiku. To říkám upřímně. A jak se tak koukám na příspěvky ostatních. Mám proč.

wow
Publikováno: 27.08.2008 15:03
Vypadá to, že se do debaty zapojili úřednícu se znalostí věci. No to, myslím, může znamenat zajímavou změnu.

Borat
Publikováno: 27.08.2008 14:45
Ale milé s.f., to se přeci nedělá, kdo nám teď bude věšet bulíky na nos??? Zrovna jsme jich tam měli tolik
:-)))))

s.f.
Publikováno: 27.08.2008 14:18
Pane Grégře, zbavujete se odpovědnosti z výstavby na Fialce? Ale ze zápisu vyplývá, že zastupitelstvu 14.9.2005 jste předložil toto: "Zámerem vedení mesta je pozemek mesta parc.c.1261/1 o výmere 3796 m2 v k.ú.Rícany u Prahy prodat investorovi této studie. Zároven však mesto obdrželo dne 29.7.2005 upozornení od Arcibiskupství pražského na skutecnost, že puvodním vlastníkem predmetného pozemku je Rímskokatolická farnost Rícany. Tento pozemek muže být predmetem restituce ve prospech této farnosti. Pri jakýchkoliv vlastnických prevodech tohoto pozemku bychom porušili § 29 zákona c.229/91 Sb., o úprave vlastnických vztahu k pude a jinému zemedelskému majetku v platném znení. Do doby prijetí nového zákona o majetku církve nelze s tímto pozemkem nijak nakládat." Šlo z vašich úst o nevědomou či účelovou dezinformaci? Tento i další městské pozemky jste vy a další radní za 90 tis. investorovi poskytli. Nikdo nebyl proti.

s.f.
Publikováno: 27.08.2008 13:58
Pane Grégře, opravdu si myslíte, že máte pravdu? Odporují tomu fakta! Cituji z komplexního vyjádření MÚ z 2.2.2006, které je nedílnou součástí územního rozhodnutí k Fialce: Orgán ochrany přírody a krajiny - "K takto předložené projektové dokumentaci vyjadřujeme nesouhlas. Stavební záměr dle názoru DOSS neodpovídá schválenému ÚP města Říčany."

Borat
Publikováno: 27.08.2008 12:25
Vámi nastíněný scénář je standartní cestou všech developerských projektů, ať již jsou povedené nebo příšerné. U těch lepších si to příslušné orgány či občané uhlídali. U těch špatných, tento proces, jak je popisujete také samozřejmě proběhl, ale něco bylo špatně. Buď selhala radnice, nebo orgány státní správy nebo se občané do věci nevložili apod..
Problém není o tom, že nás budete poučovat o těchto standartních a zákonných procesech, problém je, jak se k tomu město postavilo. A o tom to je....

Publikováno: 27.08.2008 12:01
pro ferdA: Vaše představy o stavbách v Říčanech Vám nikdo nebere, ale myslím, že důležitější je představa toho, kdo staví. Při projednávání plánované výstavby na Fialce byly městem domlouvány podmínky a byly také stanoveny. K výstavbě vznášeli svá odborná stanoviska architekti, příslušné odbory města, dotčené orgány státní správy i někteří zastupitelé. Výsledné řešení pak bylo zapracováno do projektu. Projekt je tedy produktem mnoha odborníků i lidí s různými kompetencemi a je v souladu s regulativem, tedy s územním plánem. Pokud ne, tak samozřejmě musí jednat příslušné orgány státní správy, které také jednají. S výsledným řešením v podstatě souhlasím, i když bych také leccos řešil jinak. Nemám však žádné právo do věci nějak zasahovat.

Netuším, jakými duševními pochody jste dospěl k názoru, že projekt je v mém zájmu, to je ale Vaše věc. Výstavbou na Fialce se jako radní i zastupitelé zabýváme stejně, jako všemi ostatními stavebními činnostmi ve městě, neboť je to naše povinnost. Proč v tom hledat nějaký osobní zájem? A to, že máme odlišný názor než Vy ještě není důvodem k takovým nenávistným výpadům, nebo je?

bono
Publikováno: 27.08.2008 11:14
Na vyjádření pana Grégra mi vadí jen jedno. Od roku 1998, kdy byl schválen „neuvážený Územní pán“ – dávám do uvozovek, protože jde o citaci pana radního, uplynulo letos už 10 let. Proč nikdo za těch 10 let nebyl schopen ÚP změnit tak, aby to městu vyhovovalo? A co pro to, aby se změnil udělala současná radnice? A proč jste těch 10 let nevyužili k tomu, abyste dobudovali patřičnou infrastrukturu, když ji ti před Vámi vybudovat nedokázali a jen stavěli a stavěli za peníze města a státu? Deset let je dost dlouhá doba na to, abyste s věcmi pohnuli, nemyslíte? A promiňte, neustálé opakování toho, jak to špatně schválili zastupitelé před deseti lety a jak my teď s tím nemůžeme nic dělat… dyť je to trapné. Proč jste se tedy nechali zvolit?

Mimochodem, komu dnes patří ty byty, které se stavěly za peníze města a se státním příspěvkem? Patří těm, kdo v nich bydlí nebo městu?


f.v.
Publikováno: 27.08.2008 10:27
Tyhle debaty začínaj postrádat smysl. Myslíte, že nám naši milí říčanští politici přestanou lhát do očí? Že jejich kývači přestanou obhajovat každý krok vedení radnice? Je to k uzoufání. I kdyby nás čertu upsali, bude jim to jedno......Budou měnit pohled na realitu jako to dělají developeři ve svých virtuálních reklamách. Člověk si myslí, do jak vzdušného místa se přistěhoval a pak zjistí, že žije v nahňácané králíkárně. Politik by měl být svým způsobem i nositelem morálky a pravdy. Kam se ale poděla? Jsem přesvědčen, že je nezměníme, nezlomíme, neovlivníme ani nezaplatíme. Jsou už to politici někoho jiného. Jak nedávno napsal spisovatel Vaculík : "Pravda nezvítězí."

Borat
Publikováno: 27.08.2008 10:08
Pane Vopate, pod to se podepisuji! Díky

Jan Vopat
Publikováno: 27.08.2008 09:02
Určitě je to zde lepší a lepší....děkuji městu že máme překrásný zimní stadion ( kam se hrabe O2arena ), super bezvadné kino ( to nemají ani v Praze ), krásné naměstí kde stojí všechny domy ( žádná proluka a nebo díra ), všechny domy jsou krásné a mají bezva fasádu hlavně radnice, nádherné trhy které jsou přehledné a čisté a kde pořídíte ručně dělané věci od domorodců, děkuji městské polici že chytá sprejery a sleduje pořádek ( hlavně jak je posekáno i na soukromých pozemcích ) a že známe svého strážníka a že pravidelně chodí naší ulicí a že se byl osobně přadtsavit a že okamžitě řeší můj problém - fakt díky, děkuji radnici že jde proti vožralům v ulicích a že tu nezletilá mládež nepije alkohol a nefetuje, že na Fialce vyroste supermoderní komplex tisíciletí a bude to chlouba Říčan ( možná nové centrum ), další nová developerská výstavba je po architektonické stránce tak bezvadná že pan Kaplický závidí, dokonce tu máme tolik školek že nevím kam dříve dát své děti, škola je super a ani moc nestála a je tak velká že jí nezaplníme ani za 100 let a to ani až nás pojme Praha a ta atletická dráha 400m dlouhá je tak bezvadná že tu bude MČR v atletice, u doktora vůbec nejsou fronty a můžete si vybrat kterého chcete, chodníky jsou super perfektní - jsou tak rovné a bezbarierové že maminky s kočárky, starší občané a invalidé ani nepoznají že jsou na chodníku a nebo ve veřejné budově, komunikace jsou tak super že v Říčanech jezdíme jen ve sporťákách ( ani pérování nepotřebujeme ), pošta je tak fantastická že nejsou fronty a vše dostneme až do domu, máme zde několik jezer že Švýcarsko může závidět, město má několik obchvatů že nevíte na který dříve pojedete, prostě ráj, děkuji radnici že miluje své občany a že jim pomáhá řešit každý problém a že je brání před lidma a firmama které zde chtějí jen vydělat ( a po nás potopa ), a že na radnici je pokora a ochota naslouchat a ke kritice se stavějí velice pozitivně ( protože vědí že lidé to myslí dobře ), média píšou o Říčanech v superlativech ( kam se hrabou dříve Slušovice ), ještě jednou moc děkuji a slunce v duši.

Publikováno: 27.08.2008 08:56
Proč si RIM nekoupil pozemek na Fialce hned, ale až po územním rozhodnutí? Protože NAPŘÍKLAD počkal, jestli odbor územního plánování (vyjadřuje se za město) dovolí zúžit parkovou zeleň na minimum, o plných 10 m ze všech stran. Developeři moc dobře vědí, že město udává mantinely, a tak se podle toho chovají...

Borat
Publikováno: 27.08.2008 08:26
2Lénard: Pokud si přejete ať si developeři stavějí kdekoli (rozuměj v rámci ÚP) cokoli, tak nás ta Jesenice nemine. To by Vám říčaňáci asi pěkně poděkovali!

Borat
Publikováno: 27.08.2008 08:04
Neplánovaná, místy až divoká výstavba není samozřejmě problémem pouze Říčan, ty chyby se dělaly asi v celé republice. Dosavadní postoj radnice mi vedl k onomu výroku, že snad by to mohlo dopadnout jako v Jesenici. Povšimněte si slůvka snad-vyjadřující jistou pochybnost. V předešlém příspěvku je zmínka o konkrétním způsobu jak radnice mohla uplatnit regulační postup, zcela legálně a nikdo by nemohl říci ani popel. Naopak jej využí měla! K tomu se vyjádřete pane Grégře! Jestli konečně máte v rukou onu regulaci (po které voláme my i Vy), můžete ji použít a nepoužijete, pak se nedivte, že Vaše (Vaše osobně) i vaše (vaše jako zastupitelů) pověst není dobrá (snažím se být diplomatický). Pokud voláte po tom, ať Vám někdo ukáže jak konkrétně regulovat, tak tady ten konkrétní případ máte. Když jste jej nevyužili, pak se nezlobte, že s důvěryhodností jste poněkud na štíru (opět se snažím býti diplomatický, což stejně asi neoceníte).

ferdA
Publikováno: 26.08.2008 22:40
2Grégr: Tak já bych si představoval sídliště na Fialce o patro nižší a město při prosazování takového kroku mohlo uplatnit vlastnická práva u městských pozemků, což z nevysvětlených důvodů neudělalo. Pomohlo firmě na úkor pomoci obyvatelům. Pokud se Fialka postaví v maximální variantě, tak bude mít navždy punc mnohem horší než má Komeňák. Nesvádějte to pořád jenom na plán z roku 98. Vždyť už tomu nikdo nevěří. Lidem je to jasné, vy s tím projektem souhlasíte a všemožně ho podporujete. Chcete ho. Je to projekt ve Vašem zájmu.

Publikováno: 26.08.2008 17:01
2 Borat: Ano, opravdu chci, aby si kdokoli - tedy i developeři stavěli - zapomínáte ale, že mohou stavět jen tam, kde jim to umožní územní plán (schválený minulými-rozuměj jedině správnými radními).

Ještě k tomu, že jen chválím - ne, ne - i já vidím, co by se mělo ještě udělat a co je asi uděláno špatně, ale já taky vidím, že se nejen z finančních, ale i čistě časových důvodů nemůže udělat vše naráz. K tomu snad jen poznámka: často zaznívá, jak je to jinde ráj a u nás fuj - myslím, že je to většinou (asi ne vždy) jen pocit toho, kdo není obeznámen s místními problémy (ostatně podobně zde polemizujete s názory pí.Kubecové).

Souhlasím se slušnou kritikou, protože jen tak lze ukázat na to co je potřeba zlepšit a na radních je pak rozhodnutí o tom, co hoří a co má čas. Bylo by však dobré taky konstruktivně ukázat, jak by si kritik představoval řešení. Já se jen snažil ukázat, že mně se v Říčanech líbí a těch pár roků, co mi zbývá zde rád dožiji.

Publikováno: 26.08.2008 16:23
Pro Borat: ohražuji se proti Vašemu tvrzení, že " by současná garnitura na radnici byla schopna z Říčan snad udělat druhou Jesenici!" Bouřlivý rozvoj Říčan je důsledkem neuváženého Územního plánu, který byl schválen již v roce 1998. Před deseti lety bylo město největším developerem a zcela zbytečně stavělo obytné domy z městského rozpočtu a se státním příspěvkem. Místo toho měla být budována infrastruktura, která dnes tolik chybí. To byly fatální chyby, které dnešní vedení města může jen mírnit. A znava opakuji, že radnice nemá žádné zákoné nástroje aby bránila individuální i hromadné výstavbě na místech, kde to územní plán připouští. Ale to zde již bylo řečeno mnohokrát a další diskuse na toto téma asi nemá smysl. Zdravím, Grégr

Borat
Publikováno: 26.08.2008 14:47
Pan Lénard by měl být asi objektivnější. Vyjmenovává co se podle něj zlepšilo, ale jaksi se nikdo nedočte o tom, co konkrétně bylo špatně (je jedno čí vinou), co vadí, co nebylo uděláno. Prostě takhle to je trochu jednostranné. Rozdíl mezi Říčanami dnes a před 15-20 lety tu je a bylo by smutné, kdyby nebyl. Nicméně mohlo dnes býti lépe (to jsou právě ta negativa). Ale to je již obehraná písnička. Vzrostl počet obyvatel díky nekontrolované místy až masové výstavbě let minulých. Důsledek toho je nárůst dopravy, hluku, znečištění apod. Provoz v některých dříve zapomenutých zastrčených ulicích je dnes enormní, ulice nejsou na tento provoz stavěny. Nárůst počtu lidí způsobil (spolu s dočasným "baby boomem") zase tlak na předškolní a školní zařízení. Situace se naštěstí nezhoršila v průmyslu, myslím tím, že se nám v Říčanech neusadila žádná velká fabrika, která by nám znečišťovala životní prostředí. Bohužel, pokud už se dopustila rozsáhlá výstavba a s tím související nárůst obyvatel, tak se mělo dopředu počítat s tím souvisejícími problémy-doprava-služby-školství-zdravotnictví-kultura. Někteří zastupitelé tvrdí, že nejsou peníze, což je pravda, ale ty peníze se shánějí podle mne, s křížkem po funuse a jenom se záplatují ty nejhorší a nejkřiklavější případy. P. Lénard zaznamenal "několik" nespokojenců na tomto serveru. Když si pročtu předcházející články, tak bych spíše použil formulaci, že je zde několik "spokojenců", myslím, že lidí nespokojených je několikanásobně více. Skoro v celé republice je nyní problém s další nekontrolovanou výstavbou. Volá se po regulaci - stačí se kouknout na příšernou situaci v pár kilometrů vzdálené Jesenici, kam toto vede. Bez regulování (samozřejmě zákonného) by současná garnitura na radnici byla schopna z Říčan snad udělat druhou Jesenici! Opravdu tohle chcete p. Lénarde? Opravdu chcete ať si developerské firmy naprosto nekontrolovaně a "svobodně" staví dál a dál, berou další a další pole a louky, zelené plochy? Pokud ano, tak se obávám, že se za pár let budete stěhovat poosmnácté. A nebudete sám! Váš arbitr jedině správných rozhodnutí - neměnný počet obyvatel: Za stávající úrovně infrastruktury jsme pro nezvyšování počtu obyatel. Ať počet lidí klidně roste, ale společně s infrastrukturou. Kam si myslíte, že povede pokračující nárůst počtu lidí, když infrastruktura zůstane stejná?? To by mě zajímalo. Vaše naivita ohledně lidí, kteří se nechají zlákat developerskými projekty je opravdu čítanková. To máme málo odtrašujících případů, kdy lidé naletěli nejrůznějším reklamám o téměř andělském bydlení? A kolik z nich takto utopilo své celoživotní úspory? Kdepak tento argument, prosím příště vynechte. Závěrem přznám, že s Vaším posledním odstavcem naprosto souhlasím-v TV zprávách se nejprve dozvíte kdo koho přejel, zabil, znásilnil, okradl, kolik spadlo letadel, apod a teprve v posledních minutách se teprve dozvíte takové nezajímavé věci, jako která vláda byla svržena, kdo bude nový president v té či oné zemi, jaká je nezaměstnanost, inflace, kdy vstoupíme do Schengenu, kdy budeme platit Eurem, kdy půjdeme do důchodu apod. Prostě samé prkotiny.

xxxx
Publikováno: 26.08.2008 13:08
Jsem rád, že žiji v ČR. Polistopadový vývoj hodnotím pozitivně, oceňuji obrovský rozvoj, který se daří díky podnikavým a šikovným lidem. Mimochodem Jureček je příkladem takových lidí. Moje pozice se v posledních15 letech zlepšila, pořídil jsem si dům a jsem nadmíru spokojen. Nesnáším komunisty. Přesto mám výhrady k práci radnice. Považuji její práci v mnoha ohledech za neprofesionální a zmatečnou. Je liknavá, neinformuje a její rozhodnutí nejsou transparentní. Představitelé argumentují nesrozumitelně, uvádějí obyvatele v omyl, poskytují jenom částečné informace. Atmosféra tak trochu připomíná klientelistický maloměstský systém. Za Vrby bylo líp a jeho kroky jsou ve městě zřetelné. Chci, aby se město pozitivně rozvíjelo. A myslím, že nejen já už vím, kdo je žába na prameni. Závěrem : Rozhodně není pravda, že slušnost je na straně zastánců radnice a odpůrci výstavby na Fialce jsou nesolidní. Kdysi dávno jsem tady na těchto stránkách zaznamenal tak nechutné osobní výpady proti konkrétním lidem z občanského sdružení Fialky, že jsem nevěřil vlastním očím.

Publikováno: 26.08.2008 11:52
2bono (především první odstavec): Absolutní souhlas :) Osobní útoky si nezaslouží ani komentář. Polarizace názorů je výsledkem toho, že se obyvatelé Říčan čím dál víc zajímají o dění ve městě, zjednodušit to na paralelu s osobní spokojeností mi nepřijde vhodné. Diskuse a kritika, byť někdy nejsou věcné, natož produktivní, mají smysl na tomto serveru i na jiných "veřejných prostranstvích" a nejsou zpochybňováním výsledků voleb, ale možností, jak se seznámit nejen s těmi oficiálními (pořád mám dojem, že je jich nedostatek) informacemi a názory. Díky slušným diskutujícím!

Publikováno: 26.08.2008 10:43
Vážený pane Gillerne, asi jste zcela neporozuměl tomu, co jsem o „donucování“ nově příchozích k přihlášení v Říčanech napsal, nebo jsem se špatně vyjádřil. Samozřejmě bychom si přáli, aby se nově příchozí přihlašovali k trvalému pobytu a Rada města také úředníkům uložila vypracovat a navrhnout metodu, jak tomu napomoct. Mělo by ale jít o pozitivní motivaci, osvětu a zejména o přímou pomoc při vyřizování formalit s tím spojených. V žádném případě se nemůže jednat o šikanu, jak bylo navrhováno, nebo o znevýhodňování jedné skupiny obyvatel proti druhé skupině. Takové jednání by bylo nezákonné a nemorální a uvedl jsem, že tak jednat nebudeme. Myslím si ale, že stejně nedojde k žádné výrazné změně v přihlašování obyvatel, neboť příčina tkví v ekonomické a právní oblasti. Jde zejména o to, že významná část nově příchozích, kteří si v Říčanech pořídili domy má ještě v Praze byt, ze kterého se nechce z nejrůznějších důvodů formálně odstěhovat. Také bývá s trvalým pobytem spojeno sídlo firmy a další. Františku, všichni víme, že další školky by byly v Říčanech potřeba, ale pro každou investici, ve městě i doma, je třeba stanovit priority. Na všechno najednou není dostatek peněz. Je to tak nepochopitelné? V životě dítěte a rodiny je školka důležitá, ale většinou děti chodí do školky dva až tři roky. Jistě je důležitější základní škola, která na dítě působí devět let. Také je důležitý právní rámec. Obec je povinna ze zákona zajistit školní docházku, není povinna zajišťovat předškolní výchovu. Proto byla upřednostněna výstavba nové základní školy a jsou věnovány nemalé prostředky na zlepšení stavu ve stávajících školách i školkách. Podařilo se také, s nemalými náklady, zachovat provoz ve školce Srdíčko, atd. Co říci k dopravě? Nikdy v historii Říčan se neřešilo a nerealizovalo tolik dopravních staveb a opatření jako nyní. A přesto to nevidíte, to je divné, ne?

bono
Publikováno: 26.08.2008 10:23
Pana Lenárda si cením jako člověka, který zaznamenává na video významné i nevýznamné dění ve městě. Za pár desítek let budou tyhle záznamy vyhledávané a budeme se na ně dívat se stejnou nostalgií jako na fotky, uveřejňované na poslední stránce Kurýra. Názory pana Lenárda jsou jiné, než moje, ale je dobře, že je píše, byla by nuda pořád omílat tu samou písničku, a diskuze se tak aspoň hýbe.

To, že se v Říčanech za 17 let hodně změnilo, je pravda, ale já osobně bych dal přednost srovnání po horizontále, nikoli vertikále – tedy srovnávat se v reálném čase s jiným obcemi podobné velikosti a ne tvrzení, že se máme lépe, než dřív. To určitě máme! A bylo by moc smutné, kdybychom se měli stejně nebo dokonce snad hůř než před těmi 17 lety.

Ovšem jak to bude v následujících, letech, jestli se i tehdy budeme mít lépe, než dnes, to už je otázka. Jako největší ohrožení pro budoucnost města vidím nestvůrné zadlužení. Včera k mým obavám přispěl i článek z posledního čísla časopisu Týden, kde se píše o nezvladatelném zadlužení obcí (většinou pro chvályhodné účely jako škola, školka, kanalizace a jiné investice), které se v dlouhodobém horizontu obyvatelům těchto obcí vymstí.
Část článku je na webu, celý si musí zájemce přečíst v tištěném vydání. http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/temer-tricitce-vesnic-hrozi-krach-kvuli-vysokym-dluhum_77437.html

Tohle je myslím problém pro pořádnou diskuzi! Kino nebo zimní stadion se pak jeví jako okrajové maličkosti, které za pár let vypadnou jako nepodstatné z diskuzí o neschopnosti finančně zajistit základního chodu města.

Publikováno: 26.08.2008 10:22
2 Xyz: Souhlasím, qwe přestala psát právě pro neustálé osobní útoky na ni. Diskuze má smysl jen v rovině názor proti názoru a ne proti osobě ...

Xyz
Publikováno: 26.08.2008 10:01
František - moje paměť si pamatuje něco jiného. Nevzpomínám si, že bych sem zavedl agresivitu. Naopak, pokud jsem zde já, nebo někdo jiný napsali jiný názor, který nezapadal pod místní všeobecně uznávanou pravdu, většinou jsme byli osočování a vyzýváni, abychom šli do ..... Hlavně qwe. Dalo by se bezpečně zdokumentovat, že ti nejsprostší a nejagresivnější pocházejí z tábora odpůrců Fialky a radnice. Ty "diskuse" jsou dohledatelné.

K posledním článkům - myslím, že jde "pouze" o subjektivní pohled konkrétních lidí.

V názorech na říčanský svět se promítá to, jak se autorům v posledních cca 15 letech dařilo v soukromém životě. Ani jednoho autora neznám, ale p. Lénárd i pí. Kubecová pravděpodobně během několika let zlepšili svou životní úroveň (vč. bydlení), mají tedy pochopitelný důvod se na věci dívat s větším optimismem.

Platí to i naopak. Ti, kteří si myslí, že je v Říčanech "všechno špatně", by nám mohli říct, jak hodnotí situaci v ČR a vůbec ve světě přesahujícím Říčany, zda jsou v soukromém životě šťastnější a úspěšnější než před 15 lety.

Vsadím se, že nejsou spokojeni nejen v Říčanech, ale všeobecně. Ani tito lidé, kteří zde třeba bydlí několik desítek let a teď se snaží srovnávat dnešní Říčany s Říčanama před 10 lety za starostování p. Vrby, nejsou objektivní.

O stavu Říčan a jejich vývoji by to chtělo udělat co nejvíc objektivní analýzu toho, co se udělalo, co se neudělalo a jestli se mohlo udělat víc. Musí brát v potaz příjmy města, zákona, politické souvislosti, demografie, sociologie, historické okolnosti atd. atd.

Do toho ovšem žádné emoce nepatří a této analýzy snad není schopen vůbec nikdo, protože je třeba dokonalá znalost města a přitom i nezávislost na něm.

Zkusí to někdo?

Publikováno: 26.08.2008 09:54
S většinou co bylo v článku řečeno naprosto souhlasím. Ano všechno je o penězích a systém rozdělování peněz je v současnosti pro město více než nevýhodný, ale nad jednou věcí mi zůstává rozum stát. Nedávno tady na webu řešilo jak "donutit" lidi co tady nemají nahlášeno trvalé bydliště, aby tak učinili. V tom se ozval zase někdo z radnice (tuším že pan Grégr, ale omlouvám se jestli se mýlím) a napsal, že toto není a nebude styl jednání města, nebo něco v tom smyslu. Ano kampaň je sice pěkná věc, ale řekněme si to upřímě, kdo z vás věří, že to bude účinné? A že je pro město snad nemorální někoho k něčemu nutit? Mě spíš příde "nemorální" využívat plně služeb města, mnohdy zdarma a nepřispět městu ani tím že se zde přihláším k trvalému bydlišti. Pokud se někdo takto chová, tak není jiné cesty než je prostě oproti občanům Říčan nějak znevýhodnit nebo naopak občany nějak zvýhodnit.

jirka
Publikováno: 26.08.2008 08:07
k článku:
Další kdo plácá a plácá.....

františek
Publikováno: 26.08.2008 06:29
Dobrý den, nebudu komentovat Vaše pocity, realistická fakta jsou totiž jiná. Asi víte, proč se vyhýbáte mateřským školkám, asi víte, proč se nezabýváte dopravou, která se viditelně zhoršuje. Asi sám víte, že čistírna odpadních vod je natolik kvalitní, že městu hrozí několikamilionová pokuta. A asi víte, proč o tom nepíšete. Asi by to vadilo ve vašem hopsání. Jde o jinou věc, která mě u vás zaráží. Krátká paměť. Asi jste zapomněl, kdo agresivitu na tento web zavlekl - jisté nicky jako xyz, qwe, vlasta se pustily do zdejších přispěvovatelů takovou silou, že se mnozí sami začali schovávat pod anonymy.

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ