Ricansko.info > Články > V Říčanech se hojně staví, přitom hrozí kolaps

V Říčanech se hojně staví, přitom hrozí kolaps

Rubrika: Názor | 27.01.2008 09:52
Stavebnní práce V Říčanech roste asi 500 bytů pro 2000 nových obyvatelů. Říčany nezvládají rozvoj a infrastruktura města není připravena, píše Vladimír Polánský.

Reklama

V listopadu 2007 jsem na Říčansko.info napsal první článek s názvem Rada města Říčany jde proti obyvatelům. Reagoval jsem v něm na jednání listopadového zastupitelstva města Říčany, kterého jsem se s mnoha dalšími spoluobčany zúčastnil.

K napsání tohoto článku mě vyprovokovaly aktuální události, které se týkají developerského projektu „Fialka“, konkrétně mediální kampaň proti petici 700 občanů města. Říčanští občané v této petici projevili nesouhlas s výstavbou bytových domů v centru města, která je v rozporu s územním plánem. Kdo tuto záležitost průběžně sleduje, ten také musí vidět, že vedení města, tedy radní, podporují celou dobu developera. To je naprosto nevídaný postoj, zvláště když celé územní řízení s investorem vykazuje množství hrubých chyb, kvůli kterým ho krajský úřad zrušil.

Místo aby se vedení města postavilo na stranu občanů a vypořádalo se s úředníky, kteří vydali neoprávněné územní rozhodnutí, dopustilo se zřejmě toho, že z jeho úřadoven se dostaly petiční archy do rukou investora, který z těchto dokumentů vytvořil dehonestující pamflet na signatáře petice a na petiční výbor.

V Říčanech bydlím od roku 1994 a musím s lítostí konstatovat, že současné vedení radnice je naprosto nejhorší ze všech, které jsem zde zažil. Radní (SNK + ODS) se chovají jako feudální páni, kterým patří město i s obyvateli. Způsob řízení města a spolupráce radnice s občany je naprosto tristní. Do města přicházejí developeři s rozsáhlými projekty, aniž by se radnice ucházela o názor většiny občanů a snažila se získat jejich souhlas. Naopak, vše se peče pod pokličkou, aby se nikdo nedostal k většímu množství informací.

500 bytů a 2000 nových obyvatel

Pro představu zde uvádím projekty, které již běží nebo se v nejbližší době plánují. Je však pravděpodobné, že další projekty jsou skryté a my o nich ještě nevíme.

  • Bytový komplex Fialka: možná více než 300 bytů (v 1. etapě 135, pro 2. a 3. etapu nejsou žádné záruky, že se neuskuteční)
  • Rezidence Říčany: 42 RD
  • Bytový komplex Říčany: 45 bytů
  • ul. 5. května: 20 RD
  • Bydlení u jezera: 58 RD
  • Za pumpou Shell: 15 RD
  • Byty Rooseveltova: 39 bytů
  • Labská: 10 RD
  • Stavební pozemky Za Větrníkem: cca 100 RD

Přesně vyčíslit, co všechno se v Říčanech plánuje, je takřka nemožné. Celkem tyto projekty představují určitě více než 500 bytových jednotek, což může být až 2000 nových obyvatel (a to nezapočítávám individuální výstavbu RD a spádovou oblast).

Říčanům hrozí kolaps

Jak si s tímto nárůstem poradí infrastruktura města? Do jakých škol a školek budou chodit stovky a možná více než tisíc dětí? Jak budou vypadat čekárny u lékaře? Kudy projedou a kde budou parkovat stovky dalších aut?

Vědí naši budoucí sousedé, v jakém prostředí si kupují dům nebo byt? Budou v Říčanech šťastní, nebo budu rozezlení na obtíže a překážky, které jim způsobuje město, které nezvládlo svůj rozvoj?

A mohu pokračovat: hypermarket Tesco, autobusový terminál v samém centru Říčan a ve městě se mluví o dalším připravovaném hypermarketu v místě lihovaru Dynybyl.

Radní města regulují výstavbu naprosto nedostatečně. Proč? Proč jako podmínku souhlasu s projektem nevyžaduje město od developera investici na školu, školku, zdravotní středisko a to v proporcionální výši podle počtu přistěhovaných obyvatel? Potom by určitě nechyběly peníze na školu a dost možná by mnohý investor od svého megalomanského projektu upustil.

Jako občanovi a obyvateli Říčan se mně směr, kterým se město ubírá, vůbec nelíbí. Zodpovědná za tento směr je radnice a tedy ti, kdo ji řídí. Pokud se postoj vedení města radikálně nezmění, bude výsledkem jejich činnosti dříve nebo později kolaps Říčan, a to ve všech myslitelných oblastech:

  • Infrastruktura
  • Životním prostředí
  • Státní správa
  • Mezilidské vztahy

Současný stav nemůžeme nechat bez povšimnutí. Zajímejte se co se děje ve vašem okolí, sledujte činnost zastupitelů a hlídejte vedení města, dejte jim najevo svoje názory a připomínky k jejich záměrům.

Až vám bude za domem jezdit buldozer a bagr, tak už bude pozdě.

Autor je předsedou občanského sdružení Klidné město.


Názory uvedené v této rubrice nemusí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Vyjádřit se můžete v diskusi pod tímto textem, nebo posláním názoru na redakce@ricansko.info
Autor: Ing. Vladimír Polánský | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Publikováno: 02.02.2008 23:23
Vážená qwe, výjimečně souhlasím s Vašim názorem. Ještě jsem v Říčanech nenalezla půdu, na níž by se o věcech veřejných veřejně a odborně diskutovalo.
"Hlas ulice" je mnohdy výkřikem zoufalce, zjišťujícího, jakáže to pohroma se na něj valí.

qwe
Publikováno: 01.02.2008 17:27
2Libor Dušek: Velmi s Vámi souhlasím, nejde jen slepě "bojovat", ale zvažovat všechna pro a proti - všechny dopady! Proto se domnívám, že je těžké jen tak řešit problémy podle momentální nálady "HLASU ULICE", ale raději bych vyslechla různé (i oponentní) odborníky a jejich studie. I přes výše zmíněné je však přílišná regulace trochu podobná snahám dřívější státní plánovací komise obsáhnout všechny aspekty života - i kvalitní studie totiž řeší problém, který může mít v čase různé (míněno: těžko předvídatelné) výstupy...

Publikováno: 01.02.2008 17:09
PS tou poslední úvahou jsem myslel poslední odstavec příspěvku paní Tesaříkové

Publikováno: 01.02.2008 16:07
Ta poslední úvaha je zajímavá, a myslím, že s ní souvisí ještě jeden aspekt. Když se zakáže stavět v Říčanech, tak ti lidé, kteří by si byli postavili v Říčanech, si najdou nové bydlení někde jinde. A pro řadu z nich budou tou druhou nejlepší alternativou satelity v blízkém okolí, všechny ty Babice a Mukařovy, kde už tak jako tak výstavba bují. Ti, přesně jak říkáte, stejně budou využívat řadu veřejných služeb v Říčanech nebo minimálně budou jezdit přes Říčany autem (odkázání v těchto lokalitách na naprostou automobilovou závislost). Kdyby bydleli v Říčanech, tak někteří z nich použijí i vlastní nohy nebo vlak, a přinejmenším město by z nich mělo daňové příjmy do svého rozpočtu. Zkrátka úspešnost snah zabránit negativům z nové výstavby tím, že ji zamezíme "u nás", bude do jisté míry negována tím, že výstavba se zčásti přesune hned za humna. (A bylo by dobré vědět z jaké části - je na to nějaká studie?)

aa
Publikováno: 01.02.2008 14:55
Paní Tesaříková děkujeme. Z Vašich argumentů je jasné, že je nutné brát situaci s rozvojem města za velmi vážnou. Argumenty jdou v kontextu vyjádření pana Polánského a nutno říct, že jeho článek nevnímám jako extrémní pohled. Spíš mám strach z neodpovědných odsudků pronesených z úst našich radních, kteří se mnohdy v zápalu politického boje dopouštějí nesmazatelných křivd a nepřijatelných obvinění.

Publikováno: 01.02.2008 10:56
Pro p. Moudrého: ano, je to zkratka, neboť prostor pro diskusní příspěvek zpravidla více než zkratku neumožňuje. Mnou uvedený odhad nároků na žákovská místa se skutečně týkal jen okamžitého přírůstku obyvatelstva do veškeré nové zástavby (v rozsahu, jaký uvedl pan Polánecký, tedy zdaleka nejen budoucího sídliště Fialka), nikoliv Říčan jako celku.

U Fialky bych byla opatrnější, tam skutečně závisí na skladbě bytů a ceně. Pokud jsou v bytovém domě spíše malometrážní byty v příznivějších cenových relacích, dá se předpokládat, že si je zájemci budou pořizovat nikoliv na bydlení, ale na investici. Toto je např. případ Hostivic, kde v bytových domech bydlí přímých majitelů jen asi 30 %. Zbývající byty se pronajímají - převážně studentům či pendlerům, kteří tak v rozumné dojezdové vzdálenosti získají pronájmy za nižší ceny než v Praze. Se všemi možnostmi je třeba v demografických odhadech počítat, neboť mají různý vliv na finanční přínosy města a různé nároky na občanskou vybavenost.

Pokud se týče celých Říčan, před časem vaše paní starostka uvedla pro média číslo 700 chybějících žákovských míst v ZŠ k roku 2010 (za předpokladu, že se do té doby nevybudují nové kapacity). Pro chybějící místa v říčanských MŠ jsem v dostupných pramenech odhad nenašla, ale dal by se samozřejmě také zpracovat.

Dovoluji si ještě upozornit na jedno nebezpečí . Menší obce ve svých územních plánech často navrhují velkorysou zástavbu a počítají s tím, že vzdělávání všech dětí zajistí právě obce spádové. Obce a města, která školskými zařízeními disponují, by tak měla územní rozvoj v okolních obcích pozorně sledovat a využívat svého práva se k navrhovaným změnám vyjádřit, zejména zda skutečně budou schopna vzdělávání dětí z přírůstku obyvatelstva v malých obcích zajistit. Mám zkušenost, že vyjadřování obcí ke změnám územních plánů obcí sousedních bylo dosud velmi formální záležitostí.

Publikováno: 01.02.2008 08:34
Děkuji paní Tesaříkové za jeden z mála fundovaných příspěvků ve zde vedených diskusích.
Myslím v nárůstu počtu obyvatel bychom se shodli, dovoluji si trochu oponovat zkratkovitému hodnocení nároků na počet tříd. Takhle by se dalo uvažovat pouze v absolutních číslech v uzavřené lokalitě. Na potřebnost tříd pro celé město Říčany je třeba počítat i s "pozadím", které má větší statistickou významnost než lokalita Fialka.

Publikováno: 31.01.2008 14:37
Dobrý den,

ač v Říčanech nebydlím, dovoluji si vstoupit do této diskuse a vrátit ji k původnímu sporu pana Polánského a paní qwe o výši očekávaného přírůstku obyvatelstva Říčan způsobeného novou výstavbou.

Demografickými ukazateli pražského okolí se delší dobu zabývám, mám k dispozici velké množství statistických údajů, ze kterých se určité závěry a prognózy dají vytvořit. Na toto téma jsem mj. zpracovala studii odhadu vlivu nové zástavby na deficit školských míst v mateřské a základní škole pro Mnichovice a poskytla jsem metodickou pomoc k obdobné studii pro města Úvaly a Černošce.

Paní qwe panu Polánskému vcelku oprávněně vytýká nadsazený průměrný počet členů domácnosti. Já sama ve středních variantách počítám se třemi osobami, ve variantách pesimistických s 3,5 osobami na bytovou jednotku. Nicméně znám i dílčí lokality, kde se toto číslo pohybuje na úrovni 4,2 – do rodinných domků se ve větší míře stěhují rodiny s více dětmi a s tímto trendem je nutné počítat. U bytových domů je to vzhledem k různorodé skladbě bytů trochu složitější, a proto se pro odhad přírůstku obyvatelstva používají trochu jiné postupy.

Na straně druhé bych oponovala paní qwe v závěru, že do nových bytů a domků se budou stěhovat převážně říčanští obyvatelé. Provedla jsem velmi zběžnou analýzu v deseti srovnatelných městech se shodnou výchozí demografickou strukturou (namátkou – Domažlice, Litomyšl, Humpolec, Hlinsko,….) a imigrační trend je v Říčanech ve srovnání s těmito městy, jejichž počet obyvatel klesá či stagnuje, prosto markantní. Je tedy poměrně nereálné počítat s tím, že nové byty zaplní lidé z řad stávajícího obyvatelstva – to se bude dít spíše okrajově.

Velmi zhruba bych přírůstek obyvatel v důsledku této nové výstavby odhadla na 1200-1600 obyvatel (pro přesnější odhad bych musela mít podrobnější údaje), který pravděpodobně vyvolá potřebu okolo 2-3 nových tříd v mateřských školách a 5-7 nových tříd v základních školách. Berte to prosím jako orientační rychlý odhad.

Skutečnosti tak pravděpodobně bude o něco blíže pan Polánský než paní qwe.

AC
Publikováno: 31.01.2008 13:29
Je-li tomu tak, pak se snažte aby Vaše kritika byla padni komu padni. tedy i radnici. Zatím to, podle vašich radnici glorifikujících příspěvků je jednostranné. Kdo se jenom trochu otře o radnici toho qwe setře.

qwe
Publikováno: 31.01.2008 11:35
Děkuji panu/paní "málokdo" za důvěru - vím, že to zní neuvěřitelně, ale nejsem nijak propojená (ani příbuzensky ani zaměstnanecky) s kýmkoli na radnici. Jsem velmi pracující protože podnikající žena, která ráda uvádí své polemické názory k nesmyslům a urážkám, které zde zhusta padají - snažte se, prosím, diskutovat o názorech a ne o osobách, dost Vám to ulehčí život :-)))

Fr
Publikováno: 31.01.2008 08:31

O tom, že qwe je někdo z radnice nebo z městského úřadu nebo někdo z rodiných příslušníků lidí zde zaměstnaných pochybuje na tomto serveru opravdu málokdo.

AC
Publikováno: 30.01.2008 09:47
Ono to třeba není ještě ztraceno. Určitě existuje právní cesta, která pomůže občanům nebo OS se domoci svých práv - tedy projednání jejich námitek bez ohledu na jakékoli pochybení úřadů státní zprávy. tu šanci podle zákona má každý. Než dojde k zákonnému projednání připomínek, tak by se měla investorovi zastavit až do konečného vyřešení, jakákoli stavební činnost na pozemku. Což se může dosti protáhnout. Aby to nakonec nebylo ono slavné Pyrhovo vítězství!

Dominika
Publikováno: 29.01.2008 21:22
Paní qwe na mne působí jako zaměstnanec Městského úřadu nebo rodinný příslušník. Nejste převlečená paní Moudrá???? Na info. bohužel reaguje jen pan Moudrý. Zajímaly by mě i reakce jiných zastupitelů. Pana Moudrýho jsem volila a už to neudělám. Volila jsem ho jako moudrýho člověka, ale stranická legitka zvítězila na d rozumem bohužel.

xx
Publikováno: 29.01.2008 10:37
ÁMEN

Xx
Publikováno: 29.01.2008 07:10
Iqwe tyqwe se opět ukazuje ve své nejlepší formě. On tam vlastně nebude nakonec bydlet nikdo nebo dva-tři lidi. Mnoho lidí se do Říčan přistěhovalo, ale většina do již stojících a existujících domů (třeba i p. Polanský?). I ti jsou předmětem vaší dehonestace?
Za takovou manipulaci s čísly a fakty by se nemusel stydět ani jeden nejmenovaný říššký ministr, který měl údajně poměr s jednou nejmenovanou českou herečkou. O mnohých československých ministrech od roku 1948-1989 ani nemluvě. Ve vás musí být opravdu hodně zloby a zášti. Zkuste svou duši očistit od toho co máte tam uvnitř a najít cestu k lidem a hlavně sama k sobě.

Martin Svetlík
Publikováno: 28.01.2008 20:38
Pane Moudrý, jestli se nezajímáte o názory voličů, příští volby ode mne hlas nedostanete.

filip
Publikováno: 28.01.2008 11:52
Moudrý : :-) Bingo! No, já to ale nejsem, kdo má kupříkladu říčansko. info za nepřátelský bulvár, že pane místostarosto:-)

Publikováno: 28.01.2008 11:48
Filip: nejdete s dobou. zaměňte vysílačky za internet :-)

filip
Publikováno: 28.01.2008 11:21
:-) nezbývá než zvednout koutky a smát se :-) Jako by tu někdo říkal : Štvavé síly se prostřednictvím nepřátelstkých vysílaček rozhodly narušit náš klid pro práci.

Publikováno: 28.01.2008 11:10
Xyz: věcnost a slušnost??? To se ode mne očekává jako reakce na tu všechnu špínu? Vždyť tady už dávno neplatí presumpce neviny. Kdokoliv usedne do veřejné funkce, je automatickay vinen. Důkazy netřeba. Zkuste probrat, co všechno bylo bez důkazů v posledních dnech napsáno a v textech nahraďte "obsazení "terminologií minulého režimu. (Nápověda: imperialisté z Wall Streetu, zkažený kapitalista, nedemokratický západní režim,... na straně jedné a Národní fronta, vláda dělníků a pracující inteligence, práva pracujícího lidu nad zájmy jednotlivce... na straně druhé).

obyvatel
Publikováno: 28.01.2008 10:55
Pane Moudrý ,pamatujte se.Podobně jako Vy argumentovali komunisté v padesátých letech .Nezajímali je názory lidí z jiné části politického spektra.Ono to v současnosti nevypadá jinak.Opět je v naší zemi vláda jedné strany ,počínaje stranickým prezidentem a konče starosty a primátory měst.A Vám jako členovi této strany (a dalším ,kteří hýbou městským úřadem-paní starostka je jen figurka,která se nechala vtahnout do Vašich hrátek) to stouplo do hlavy.

Xyz
Publikováno: 28.01.2008 10:16
Já také víceméně souhlasím s Qwe. Obecně si myslím, že se politikům přisuzují větší pravomoci, než ve skutečnosti mají (ceny, platy, pracovní místa, stav životního prostředí...). Pak to mnohdy neprávem schytávají, když se něco nedaří. Konkrétně v tomto článku není přímo zmíněno, jak radnice může bránit výstavbě v Říčanech, když je v souladu s územním plánem, který vznikl před x lety. Je ale na politicích, aby to lidem dokázali vysvětlit, psali svoje názory a nestrkali před "davem", byť je jakkoli nepříjemný, hlavu do písku.

Ale pane Moudrý, nezlobte se, protiřečíte si: právě Vaše reakce o nebezpečných protistátních a protispolečenských názorech a "argumentování" ad hominum je ze slovníku Rudého práva. Můžete všechny odpůrce šmahem onálepkovat jako komunisty nebo fašisty, ale tu věcnost a slušnost, po které volá Qwe, jste nedodržel.

filip
Publikováno: 28.01.2008 10:06
Teda pane místostarosto to je ale výpad! Gratuluji. Myslím, že je evidentní, že jste se nad problémem opravdu hluboce a věcně zamyslel. Rozhodně Vám nejde o očerňování a značkování jiných pohledů. Konec ironie : Na rozdíl od Vás si myslím, že nebezpečí pro demokracii je stav, kdy aktivní politik ztratí soudnost.

ABC
Publikováno: 28.01.2008 10:05
Pro que: Byl to právě místostarosta za ODS pan Moudrý kdo prodal nejnovější mateřskou školku města s kapacitou 4x25 dětí na soukromé podnikáni a zaťal tím do budoucích rozpočtů města sekeru v řádu nejméně 50 milionů Kč. Se svěřeným majetkem hospodaří jako latentní komunisté v řadách sociální demokracie.

Publikováno: 28.01.2008 08:35
Díky qwe. Tyhle texty včetně uvozujících článků by slušely spíše předrevolučnímu Rudému právu. Na to nemám sílu reagovat a ni se mi nechce. Necítím ani povinnost jako místostarosta nebo zastupitel. Většina uvedených názorů je z toho okraje politického spektra, který je mimo moje zorné pole. Je možné jej pouze vnímat jako nebezpečí pro budoucnost demokracie v této společnosti.

Publikováno: 27.01.2008 19:33
Vážená qwe, voláte po věcných argumentech, tak prosím. Doporučuji návštěvu web. str. např. www.reality.cz zjistíte, že nabídka laciných rodinných domků v Říčanech je veliká a domky jdou špatně na odbyt. Dle statistiky jsme 3. za Černošicemi a Průhonicemi, co se týče konfortu bydlení i když, alespoň teoreticky, bychom měli být lepší, oni nemají ani gymnasium ani nemocnici. Nemovitosti tam jsou dražší a lépe prodejné. Firma RIM spěchá s realizací ať to stojí co to stojí. Kdysi jsem uvedla na diskusním fóru, že dle rejstříku disponuje 3 mil. vlastního kapitálu a cca 200 mil. úvěrem, což vysvětluje jejich nervozitu, která se přenáší i na některé zastupitele. Proto chtějí postavit co nejvíc laciných , rychle prodejných,bytů. Pro stávající majitele nemovitostí v Říčanech je to nepříjemné z mnoha důvodů. Obyvatele okolních nemovitostí stavba poškozuje již svým pojetím a ignorací podmínek daných územním plánem. Zvýšení dopravy v dané lokalitě poškodí všechny. Ostatní poškozuje snížením tržních cen jejich vlastních nemovitostí. Uvádíte, že o byty na Fialce mají zájem stávající obyvatelé Říčan, buďte prosím tak laskava a uveďte konkrétnější údaje. Pokud je mi známo, místní dávají přednost buď novostavbám provedeným ve vlastní režii nebo přestavbám stávajících objektů.

Gelis
Publikováno: 27.01.2008 12:01
A kdo by měl řešit problém? Zastupitelé neumějí ani zajistit dostatečný úklid. To je jako bych chtět po někom uvařit guláš a on neumí nakrájet cibuli.

qwe
Publikováno: 27.01.2008 11:45
Zajímavý názor :-))) Pán se přistěhoval, ale ostatním už by v tom bránil. 500 bytů je jen teorie - zdaleka nejsou všechny jisté - a demograficky se počítají jen cca 3 lidé na byt, tedy ne 2000 ale jen 1500 nových lidí. I to je však blbost, protože ani omylem to nebudou všichni přistěhovalci, možná tak 1/3, zbytek budou nejspíš místní, kteří taky mají právo, zlepšit svou bytovou situaci. Takže NE 2000, ale jen cca 500 lidí. Nejsou školky? A které vedení pronajalo velkou školku v Táborské ulici na jiné účely? Nechybí právě tato kapacita??? Které vedení radnice NEKOUPILO před lety za dnes směšné 4 mil. Kč pozemky Na Fialce? Kde jste byl Vy a ostatní křiklouni, když se dělo právě toto? Všechno se zde svádí na "zlou radnici", ale stavební úřad je výkon statní správy a ani omylem nepodléhá radnici nebo jak si někdo myslí přímo starostce! Tu slavnou petici podepsalo cca 700 lidí - mohla bych tedy demagogicky tvrdit, že cca 11000 lidí ji nepodepsalo - tedy s výstavbou Na Fialce souhlasí! Ono kritizovat všechno a všechny je teď nějak v módě, ale podle mě radnice dělá co může, jsou tam jen lidé, kteří mají také právo dělat chyby, ale nedomnívám se, že by v tom byl nějaký nekalý úmysl - spíše se těch problémů nahromadilo tolik, že je nelze vyřešit naráz. Jistě se na mne ihned, jako roj vos, snese ohromná a nejlépe vulgární kritika, ale co MNĚ na těchto diskuzích chybí je věcnost a názory místo urážek a agrese...

Reklama
RD a byty ve viladomech
Reklama

Reklama
Tenzo