Ricansko.info > Články > Říčany moc utrácejí. Jak mohou peníze získat?

Říčany moc utrácejí. Jak mohou peníze získat?

Rubrika: Názor | 03.06.2008 00:07
Říčany u Prahy Říčany zbytečně hýří, píše Leoš Vojtěch a navrhuje řešení, která by městu měla přinést miliony: třeba snížit počet úředníků, neplatit za studie, zvýšit příjmy organizací i od developerů.

Reklama

Původně jsem chtěl psát o jiném tématu, ale když jsem si zpětně pročítal některé příspěvky na tomto serveru a reakce na tyto články, musel jsem změnit priority a začít od základu – od peněz.

Peníze hýbou světem a hýbou i naším městem, protože od dostatku, či nedostatku „městských“ peněz se odvíjí i naše spokojenost či nespokojenost. Kde vzít peníze na rozvoj města, na opravu silnic, na výstavbu nové školy, na výstavbu nebo alespoň opravu sportovišť? Je pravda, že většina peněz v našem městském rozpočtu má předem dané určení a pouze jím „proteče“.

Jak můžou Říčany ušetřit?

Zastupitelstvu tedy zbývá k rozdělení cca 50 mil. Kč. Pro někoho mnoho peněz, pro město zanedbané 40 lety komunizmu zatraceně málo. Kde vzít další peníze, případně kde ušetřit?

Začnu šetřením, to je méně populární:

1) Městský úřad je dnes obrovským byrokratickým aparátem, který přesahuje potřeby města i potřeby a úkoly v rámci přenesené působnosti státu, které musí ze zákona vykonávat. Myslím, že lze snížit počet úředníků o 10% a ušetřit tak značnou částku (v milionech korun). Audit prý již probíhá, takže uvidíme.

2) Město v uplynulých téměř šesti letech nechalo zpracovat řadu studií, jejichž užitečnost a využitelnost pro město se blíží nule (viz poslední dobře známá dopravní studie, která má cenu právě jenom toho papíru, na kterém je napsaná – stála nás 750.000,- Kč). V souhrnu město zaplatilo za tyto nepotřebné studie cca 5 mil. Kč. Naprosto zbytečně. Jak získat levně potřebné informace, aniž bychom platili za studie miliony korun?

a) Zavést na městském úřadě finanční řízení. To znamená, zjednodušeně, že se každá koruna vydaná za studie, projekty, realizaci, poměřuje k efektu, který má přinést, a pokud nezíská určitý koeficient, prostě se nerealizuje. To je, bohužel, zřejmě v nedohlednu, protože v celém zastupitelstvu není nikdo, kdo by měl jakékoliv praktické zkušenosti, a finanční výbor, který by měl mít podobné úkoly ve své gesci, je složen z úředníka, lékaře, koordinátorky sociálního plánu apod. A od těchto lidí finanční řízení asi těžko očekávat.
b) Druhou cestou je využít potenciál stavební komise, případně lidí, kteří pracují v tomto oboru a získat informace od nich.

3) Město má řadu organizací, které pracují mírně řečeno značně podivně. MěKS pracuje s roční dotací města 2 mil. Kč. Využití prostor je cca 50%. Zastupitelstvo, ani rada bohužel nevyvíjejí žádné aktivity ani tlak na pracovníky zodpovědné za provoz, aby zvýšili příjmy. Ještě horší situace je u muzea, kde roční příjem činí 18.000,- Kč (slovy osmnáct tisíc korun) při dotacích města 2 mil. Kč.

Myslím si, že město velikosti Říčan si své muzeum zaslouží, ale určitě ne s prodělkem 2 miliony. Stejná situace byla při provozování zimního stadionu, kdy město pronajímalo pouze 50% kapacity stadionu, 20-30% kapacity dávalo zdarma říčanské mládeži a pouze 30% kapacity bylo využito za tržní nájemné. Nebyl žádný pracovník odpovědný za provoz stadionu a město naprosto zbytečně dotovalo provoz roční částkou cca 2 mil. Kč. Jenom na těchto pár příkladech jsem chtěl demonstrovat, že se v rozpočtu města dají při řádném hospodaření, při efektivním využití městských zařízení uspořit miliony Kč.

Jak získat pro město více peněz

Nicméně, dost s šetřením a nyní, kde získat nové finanční příjmy pro město:

1) Získat příjmy ze zdrojů EU, státního rozpočtu, rozpočtu kraje. Všichni, kteří máme určité zkušenosti s rozdělováním těchto peněz, víme, že jde o nenárokovou možnost, záležející víceméně na libovůli úředníků příslušného úřadu, tedy jestli se jim daný projekt „líbí“, přičemž možnost odvolání proti jejich rozhodnutí se blíží nule. Nicméně, každá koruna získaná z těchto zdrojů je dobrá a pomůže zkrášlit naše město!

2) Druhou možností je zvýšení počtu trvale přihlášených občanů v Říčanech. Tento příjem je nárokový a záleží pouze na počtu obyvatel. Příjmy našeho města se skládají z různých položek, ale tou největší jsou daňové příjmy na základě zákona 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní. Na základě tohoto zákona má každá obec procentní podíl na výnosu daně. Tento procentní podíl závisí zjednodušeně na počtu obyvatel dané obce.

Co z toho vyplývá? Čím více obyvatel bude v Říčanech (takto je nastaven zákon) přihlášeno k trvalému pobytu, tím více peněz bude město Říčany dostávat v rámci zákona 243/2000 Sb.

Podle posledních platných údajů žije v Říčanech 11.957 obyvatel (dle vyhlášky). Při různých diskusích a odhadech se hovoří o reálném čísle cca 17 tisíc obyvatel. Pro všechny pochybovače bych prosil vzít v úvahu, že město Říčany se skládá z těchto katastrálních území: Jažlovice, Kuří, Pacov, Říčany, Radošovice, Strašín a Voděrádky.

Pokud by se všichni tito lidé reálně žijící v Říčanech přihlásili zde k trvalému pobytu, do rozpočtu města by přišlo navíc cca 50 miliónů Kč! Za čtyřleté funkční období zastupitelstva 200 milionů Kč. Myslím si, že jde o tak velké peníze, že by zastupitelstvo mělo něco udělat pro jejich získání do rozpočtu. Prošel jsem všechny zápisy rady a zastupitelstva, na toto téma však zmíněné orgány města vůbec nejednaly. Nedělají tedy vůbec nic pro získání těchto peněz do rozpočtu města.

Když jsem s tímto tématem před rokem oslovil zastupitelstvo, byl jsem okřiknut, že oni přeci nemohou nikoho nutit a že věci nerozumím. Nicméně, vystoupil pan Jech a mávaje papírem mi sdělil, že se vlamuji do otevřených dveří, neboť finanční výbor již návrhy připravuje. Uplynul rok a nic se neděje. Žádné návrhy, žádná řešení, až se odhodlal zastupitel pan Ivo Petřík se svou výzvou k občanům.

Že se nejedná o věc jednoduchou a krátkodobou, je jasné, že se okamžitě nepřihlásí všichni, je také jasné. Ale kdyby byla alespoň snaha rady a zastupitelstva. Bohužel, není.

Jak přesvědčit naše spoluobčany k trvalému přihlášení v Říčanech? Těch cest k přesvědčení je řada – od výzvy a apelaci na změnu jejich trvalého pobytu až k ekonomickému tlaku, který jim vysvětlí, že v našem městě využívají řadu dotovaných činností, které mohou jako neobyvatelé Říčan využívat pouze za tržní ceny – knihovna, MěKS, městská doprava, likvidace odpadu a další a další. Že tyto cesty existují, ukazují návrhy diskutujících na tomto serveru i zkušenosti z jiných měst, které je možno využít.

3) Příjmy od developerů, kteří staví na území města Říčany. Jde o zákonnou možnost, stačí ji pouze „legalizovat“ v rámci Říčan a sdělit ji investorům. Ti již s těmito náklady dopředu počítají, protože je to běžné v celé České republice, pouze v Říčanech ne. Stanovit procentní podíl jedné nemovitosti na nákladech školy, školky, čistírny, silnic a podobně a tento podíl určit developerům při jejich záměrech. Prosím všechny, aby neargumentovali vybaveností na nových pozemcích, protože každý musí nést náklady ze svého.

Závěrem si dovolím trochu osobní poznámku: Je hezké, pane Grégře, že i Vy, který žijete v tomto městě nebetyčně kratší dobu než já, to s naším městem myslíte dobře?


Názory uvedené v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Reagovat můžete v diskusi pod tímto článkem nebo posláním názoru na redakce@ricansko.info.

Související články:

03.04.08 Sedm rad, jak zvýšit příjmy měst a obcí

Autor: Ing. Leoš Vojtěch | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Publikováno: 07.07.2008 17:01
Z: Věřím, že kdybyste si založil neziskovku, tak na ní dostanete jak grant (neříkám že hned - musíte nejdřív prokázat, že nemáte postranní úmysly), tak výhodnější podmínky v jiných oblastech, pokud bude vaše činnost podporovat kulturu v Říčanech. A jestli je to diskriminace ostatních? Těžko říct. Neziskovka je nekomerční záležitost, často spojená s kulturou. Kultura není výnosný podnik, až na výjimky (ale ne v Říčanech). Přestanete je podporovat a dostanou se do finančních potíží, ne-li přímo existenčních (viz malá divadla v Praze). Nahradí je tedy "ziskovka"? To nikdo neví. Jedno ale ví všichni - "něco" by tu raději měli, protože to město přecijen nějak "obohacuje". A nástrojem této vůle jsou granty. Samozřejmě to trochu zavání myšlenkami socialismu, ale kapitalistické a tržní systémy v této oblasti a v tak malém městě zatím asi moc dobře nefungují. Jinak bych sám byl pro ně. K MěKS a muzeu: Trochu o této problematice vím a mohu vám leda vzkázat, pane Vojtěch, že až najdete ředitele MěKS, který dokáže udělat z této organizace ziskovou a zachová přitom "kulturní úroveň", udělí vám celé město diplom. Za ten ubohý plat se ale sotva někdo tak schopný najde (pokud existuje:-). Stejně tak je to s muzeem. M. Grégr: Je dobré, že se k tomu tady vyjadřujete, a to i přes ty často ignorantské odpovědi. Za to vám patří díky. Pro Borata a spol.: Škoda, že se z tohoto serveru stal takový bulvár. Vaše příspěvky bych raději viděl na novinky.cz, spolu s ostatním balastem.

Z
Publikováno: 06.07.2008 11:18
Souhlasím s panem Vojtěchem ohledně provozu MěKS, muzea, atd, a to do písmenka. Pane Grégre, samozřejmě, že nejde měřit kulturu penězmi, ale je to přece jen otřepané klišé. Jde přece o míru využití prostor a s tím, že je "kulturák" využíván naprosto nedotatečně, s tím musí souhlasit každý. A že tím, že poskytujete prostor neziskovkám, které tímto podporujete, to je k smíchu, tedy spíš k pláči. Vždyť je to diskriminace do nebes volající! Pokud já budu chtít založit nový divadelní spolek, či taneční kroužek, dáte mi také někde pronájem zadarmo a ještě k tomu pěkný grant na provoz? Ano? :-)...... To mám asi smůlu, že. Pěkně, ať si zaplatím pronájem prostor, které v Říčanech navíc neexistují. Kulturní centrum má fungovat pro všechny a maximalizovat využití času a prostoru k aktivitám, které naplňují většinu obyvatel. A ne jen hrstkám jedinců, které mají na kulturák tzv.zvykové právo! Utíká tam taková spousta peněz. V Praze je normální stavět na akci sál třeba ve dvě ráno po akci, aby byl připravený na druhý den ráno. v Říčanech se donedávna akce odmítaly, protože pan správce to nestihne a má také svůj vlastní volný čas. Vtipné. Samozřejmě jsem ostře proti pořádání prodejních akcí , ty tam prostě nepatří, ale proč se tedy tak dlouho a hojně pořádaly??? Proč například nesnížit nájem? Proč se tam nepořádají aktivity pro rodiče s dětmi, pro malé děti například v dopoledních hodinách? ....
Prostě zadarmo by tam neměl fungovat nikdo!!!To je diskriminace a mrhání obecními prostředky a basta.

Publikováno: 22.06.2008 16:02
Honzo, odpovídám, jak umím. Někdy se třeba vyjádřím neobratně, někdy zas arogantně. Vím. Snažím se však argumentovat, snažím se komunikovat, snažím se hovořit k věci. Ale k čemu přispívá Vaše poznámka, jak ta posune diskusi? Zkuste se prosím vyjádřit k obsahu článku, k uvedeným argumentům, k návrhům řešení. To bude přínosnější, než to co píšete. Zdravím, G.

Honza
Publikováno: 18.06.2008 13:13
Byl jednou jeden člověk, který zde v minulých diskuzích nepříliš dbal na to, co se ho lidi ptají. Buď neodpovídal vůbec a vyhnul se tak nepříjemným odpovědím, nebo mlžil a mlžil a psal o něčem jiném. Zkrátka vždy si vybral jen to co se mu zrovna hodilo do krámu a věci bagatelizoval a zkresloval apod. Teď na tohoto člověka se někdo odvážil použít jeho metodu. Běda, Běda!!!!
Boratova připomínka opravdu není úplně fér, nicméně je stejného stylu jako většina vašich předchozích pseudoodpovědí.

Jaké to je být poražen vlatní zbraní pane Grégře?

YZ
Publikováno: 17.06.2008 14:13
Někdo někomu šlápl na kuří oko a předvídal jeho odpověď... Bravo Borat!

Publikováno: 17.06.2008 10:41
To BORAT: člověče vy snad vůbec nechápete obsah sdělovaného textu. Pokud budete číst pozorně, tak dojdete snad k jinému názoru. A co se týče navrhované šikany nově příchozích, tak neříkám, že by to nějak nešlo, jen říkám, že tak jednat nebudeme. Je to o morálce. Chápete?

Borat
Publikováno: 17.06.2008 08:51
Neříkal jsem to? Nejde, je to komplikované, není tu jednoduché, blablablabla....

bono
Publikováno: 16.06.2008 10:31
Ozval se pan Grégr a díky mu za to. Zvýšit daň z nemovitosti je docela dobrý nápad a nevidím důvod, proč o tom nezačít diskutovat. Když má někdo na to, aby si držel jeden byt v Praze a druhý v Říčanech, pak asi může klidně zaplatit slušnou daň, která městu něco přinese. Já si těch pár korun za svoje jediné bydlení klidně připlatím.

A co ty parkovací zóny, už se o tom diskutovalo několikrát. Praha to zavedla a jak vidět, funguje to. Pochybuju, že by pražští radní tuto věc neměli zmáknutou právně, takže určitě se o žádné zneužívání pravomocí nejedná. Nebo že by v Říčanech platil jiný právní řád než v Praze? Pokud vím mají obce pravomoc vydávat místně závazné vyhlášky, proč se tedy nepoučit jinde a nevydat vlastní předpis?

Publikováno: 15.06.2008 13:24
Vidím, že „všeobjímající kritika“ sklidí vždy velký aplaus, ale dovolte pár slov na vysvětlenou.

Ad. 1) Šetřit je třeba. Na tom se shodneme. Zdecimovat říčanské úředníky jak římské legie lze jediným rozhodnutím, ale to je trochu jednoduché řešení. Nejprve je třeba provést procesní audit a zjistit, které agendy jsou vyřizovány složitě, které činnosti se možná vykonávají duplicitně atp. Až po této analýze lze zvažovat, která místa třeba zrušit, které agendy třeba personálně posílit a které činnosti je možné nakoupit s nižšími náklady nebo které nevykonávat vůbec. K tomu má sloužit audit procesů, jehož pořízení Zastupitelstvo schválilo v rozpočtu města a který je také součástí akčního plánu města. Radnice již vypracovala zadání a proběhlo výběrové řízení. Při posledním zasedání Rady měli však někteří radní proti auditu námitky. Je to nepochopitelné, ale je to tak. Budeme tedy o tomto úkolu ještě jednat.

Ad. 2) Pro dobré plánování, kvalitní rozhodování a otevřené jednání musí být dostatek podkladů pro jednání. Takovými podklady jsou zejména studie a rozbory. Jak jinak posoudit kvalitu řešení, odhadnout cenu, projednat záměr s veřejností i zastupiteli? Myslím, že studie jsou důležité a nejsou nepotřebné.
ad.a) Finanční řízení je principem v řízení města. Vždyť v životě města nelze prakticky realizovat nic, co by nebylo řádně rozpočtováno a schváleno. Rozpočet se zpracovává v několika kolech, projednává s dotčenými subjekty a každý výdaj je posuzován také podle kritéria, které zmiňujete.Rozpočtový výbor má ale jiný úkol, to je však detail. A názory komisí rady jsou také při rozhodování důležité, to je zaběhnutá praxe.

Ad. 3) K vašemu hodnocení Kulturního střediska a muzea: provoz těchto zařízení rozhodně není možno hodnotit z finančního hlediska.Město podporuje právě nízkým nájemným nebo bezplatným pronájmem různé zájmové spolky a je to tak dobře. V minulosti byla snaha zvyšovat příjem MěKS např pořádáním prodejních akcí, ale k tomu není kulturní dům určen. Jen tím bylo devastováno zařízení, deformováno tržní prostředí a mělo to další negativa.
Pro zlepšení práce MěKS jsou podnikány další kroky. Personální, investice atd. Ale zda lidé přijdou za kulturou či ne, to radnice neovlivní. I v muzeu byly provedeny velké změny. Personální zejména. Také zaměření činnosti by se mělo trochu změnit. Za tím účelem proběhne zásadní rekonstrukce. Ale zde také nelze penězi poměřovat efektivitu činnosti.

K příjmům:

Ad. 1) O různé dotace a granty z EU i z dalších míst je trvale žádáno a úspěšnost získání dotací je dosti velká. Je to však proces velmi nákladný, složitý a zdlouhavý. Musí být vypracovány projekty, návrhy smluv a splněno spoustu formálních podmínek. Také musí být zajištěno profinancování projektů atd. Nesdělujete nám nic nového, pane Vojtěchu.


Ad. 2) I přes různé „ rady a nápady“ nemá vedení města efektivní nástroj, jak přinutit občany, aby se zde přihlásili k trvalému pobytu. Ukládat povinnosti lze totiž jen podle zákona a na základě zákona. A zákon takovou možnost nedává. Různé návrhy na šikanu „nepřihlášených“ nepatří do našeho způsobu jednání a i kdyby k tomu došlo, bylo by to zneužívání pravomoci, bylo by to právně nevymahatelné.A zkušenosti z jiných měst hovoří spíše v neprospěch vašich nápadů.

Ale není například využívána možnost města zvýšit daň z nemovitostí. Byl byste pro takovou cestu, aby si obyvatelé začali vybírat tímto způsobem na novou školku, výstavbu chodníků či zimák?

Ad. 3) I s developery se jedná. I bez vaší rady. A ti přispívají na některé investice města, ale vyjednávání není jednoduché. Nově uzákoněný institut plánovací smlouvy již jednání usnadňuje. Město tento nástroj samozřejmě využívá.
Zdravím vás,
Miroslav Grégr, radní města

=s=
Publikováno: 09.06.2008 15:06
Díky za hezký článek, pane Vojtěchu. Souhlasím s názorem, že by město mělo nutit nové občany k trvalému pobytu například poplatkem z "neobydlených" bytů a domů. (a poté poplatkem z velkých domů, kde je přihlášen jen jeden člověk :o) Jako všude, i zde by však měla fungovat politika pozitivní motivace a město by za trvalý pobyt mělo nabízet odpovídající koš služeb. Jako příklad uvedu zde mnohokrát omílané téma mateřských škol. Zkuste najít pracující matku dětí předškolního věku, která se po přestěhování do Říčan dobrovolně přihlásí k trvalému pobytu...

Borat
Publikováno: 05.06.2008 14:07
Pane Vojtěchu, pěkný článek. Bohužel se obávám, že se dozvíme, že nic nejde, tohle se nemůže, tohle nelze apod. Možná kdyby bylo těsně před volbami, tak by nějak konkrétně zareagovali aby se zalíbili a mohli říci - koukněte my něco pro Vás děláme!!! Ale volby jsou daleko (tedy ty komunální), takže se jen těším na "argumenty" p. Grégra, Moudrého apod, jak i kdyby stokrát chtěli, tak nemohou. Oni asi fakt nemohou, ale každý si myslíme, že z jiných důvodů.

Publikováno: 04.06.2008 17:39
Pane Vojtěchu, souhlasím s Vámi.
Myslím si, že by město mělo zavést poplatky ze zkolaudovaných na trvalé bydlení, leč "trvale neosídlených" nemovitostí. Poplatek by mohl odpovídat státnímu příspěvku na 1 osobu.

Publikováno: 04.06.2008 15:23
Pane Vojtěchu, Já se také připojuji k díkům za tento velmi výstižný článek. Souhlasím hlavně s tou částí o tom, že je potřeba lidi "donutit", aby se trvale přihlásili v Říčanech. To je totiž ten hlavní problém. Město by mělo použít klidně i radikálnější kroky jako například zpoplatnění některých služeb, které jsou pro občany zdarma a podobně. Prostě lidem, kteří nejsou v Říčanech přihlášení znepříjemnit jejich život v tomto městě. Demokrat: Praha-Říčany? Jen to ne!!!

Demokrat
Publikováno: 04.06.2008 12:56
Pane Vojtěch,
trefa do černého. Máte naprostou pravdu. Tleskám, ale jak to udělat...vyházet radnici a dosadit lidičky jako jste VY !!! A nebo se připojit k Praze ( Praha - Říčany )?

Xyz
Publikováno: 03.06.2008 16:51
Zajímavý článek, líbí se mi, že pojmenovává problémy a předkládá návrhy na jejich řešení. Pro říčanské politiky by to mělo být povinné čtení.

Chtěl bych se jen pozastavit u těch studií.

Že jsou studie nepotřebné, mi přijde jako příliš zjednodušující, provokativní a generalizující tvrzení.

Nevím jak to bylo konkrétně u té dopravní studie, ale obecně je chyba se do něčeho pouštět, aniž by nebyl vypracovaný nějaký plán nebo analýza. I tomu snížení úředníků přeci předchází nějaký audit (studie). A třeba audit ukáže, že úředníků je tak akorát. Nebo studie ukáže, že realizace některé silnice není efektivní. Znamená to, že studie byly hned zbytečné, nepřinesly žádný efekt? Nemyslím si. Třeba ukázaly, do čeho se město pouštět (ne)má a tím nepřímo ušetřily peníze pro jiné projekty. Třeba to takto bylo i u té dopravní studie?

Napadlo mě: není současná neutěšená infrastruktura města je daná tím, že se v minulosti na žádné studie a analýzy nehledělo?

honza
Publikováno: 03.06.2008 11:57
Vážený Jirko,

sice maličkost ale.. oslovuje 5. pádem, tedy pane Vojtěchu.

jinak taky si neumím představit říčany bez MěKS atd, (i když kino a led´ák nefunguje...) jde především o efektivní řízení těchto organizací a to zatím nejde a není, neby myslíte že jsou zde skupiny , které o efektivní řízení nestojí a preferují pouze přežíváná zmiňovaných institucí??!!
bohužel to tak vypadá.

hezký den :-)

Miroslav Zvolský
Publikováno: 03.06.2008 09:41
Jak jsem to pochopil já, nejde o existenci "podivných" institucí, ale o efektivitu a jasná pravidla jejich fungování:) Bez MěKS si Říčany nedovedu představit, bez kina a zimního stadionu si je v současnosti představovat musím. V MěKS, muzeu a knihovně se teď mění vedení, ale určitě jde taky o to, jaké představy o jejich fungování má město a jaké jejich ředitelům určí cíle a priority. A samozřejmě jak si tyto instituce budou moci a umět na sebe vydělat.

jirka
Publikováno: 03.06.2008 09:22
Vážený pane Vojtěch,

velice Vám děkuji ze tento příspěvek. Hodně vyjadřuje i mé názory, které jsem si dovolil prezentovat v řadě předchozích diskusí.

Jsem přesvědčen, že někteří z našich zastupitelů i gramotných spoluobčanů si dobře uvědomují, že obec z rozšířenou působností, jakou Říčany jsou, má velmi složitou pozici v hospodaření se „svými“ (tedy i našimi) prostředky. Značnou část výdajů města tvoří mandatorní náklady, což lze ovlivnit velmi omezeně – ale jen zdánlivě. Naznačil jste cestu vlastních úspor úřadu, nepochybně správně, ale jen tím by to nemuselo a nemělo končit. Možností je mnohem více, především v oblasti rozvoje podnikání v regionu, vytváření podmínek a jejich dopadu do sociální oblasti.

Poněkud s Vámi nesouhlasím v oblasti existence některých „podivně fungujících“ institucí. Ano, jistě, stojí to peníze a nepochybně mohou fungovat lépe. Určitě! Ale město našeho typu a významu by nemělo být bez Kulturního střediska, sportovišť, knihovny, kina a já nevím, čeho dále. Jistě, šlo by to i bez takových organizací, ale byla by to cesta na balkán a to nechci. Opravdu. I za cenu, že to něco stojí!

Jistě, ve výdajích toho město už moc nenadělá. Tak by právě proto mělo něco vykonat na druhé straně prosté matematické rovnice – v příjmech. Jako v rodinném rozpočtu – ušetřit už moc nemůžu, musím víc vydělat! A šetřit ani moc nechci. Zde je možností opravdu moc a nejsem si jist, zda se tím naši zastupitelé vážně zabývají. Jestli vůbec chtějí! Bylo toho řečeno a v tomto DF i dost napsáno. Od přihlášení občanů, donucovacích prostředcích formou pozitivní a negativní motivace, až po spolupráci s developery a obstrukcích, pokud na „pravidla“ města nepřistoupí. O dotacích ani nemluvě.

A proto je na místě otázka – chtějí to naši zastupitelé řešit? Opravdu řešit?

Pane Vojtěch, děkuji Vám za takový článek.

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ