Ricansko.info > Články > Nová škola v Říčanech je dražší, než se čekalo

Nová škola v Říčanech je dražší, než se čekalo

Rubrika: Reportáž | 26.06.2008 01:12
Základní škola Říčany Říčany včera udělaly důležitý krok směrem k výstavbě nové základní školy. Zastupitelé schválili dotace, úvěr a rozpočet projektu. Cena je ale oproti předpokladům mnohem vyšší.


Loni v říjnu navštívil premiér Mirek Topolánek Říčany a přislíbil dotaci 156 milionů na výstavbu tolik potřebné základní školy pro 540 žáků.

O osm měsíců později jsou obrysy nové školy v Olivově ulici opět o něco jasnější díky zastupitelům, kteří projekt odhlasovali na svém včerejším mimořádném zasedání.

Přípravy investice finišují, výběrová řízení jsou u konce, zhotovitelé byli vybráni. Stavět se začne letos a vše by se mělo stihnout tak, aby škola 1. září 2010 přivítala první žáky.

Dražší, než se čekalo

Jsou tu ale i další novinky, především cenové. Zatímco na podzim se hovořilo o tom, že nová škola bude stát 250 milionů, teď už je jasné, že vybraná firma VCES ji postaví za 361 milionů korun včetně DPH. A to za předpokladu, že výstavba bude probíhat bez zdržení - jinak bude cena ještě o dvacet milionů vyšší. Další milionové náklady spolkne technický dozor stavby, řízení projektu, vybavení školy (26 milionů), a také rekonstrukce blízkých silnic a chodníků.

Naplnilo se tak to, co radní Miroslav Grégr před pár dny prozradil v diskusi pod jedním článkem našim čtenářům: "Protože je poměrně velká inflace a stavební firmy jsou zavaleny zakázkami, tak se stavební práce zdražují. Důsledkem toho je skutečnost, že výstavba nové školy bude zhruba dvakrát dražší, než se původně předpokládalo."

A z čeho Říčany tento velký projekt zaplatí?

Zmíněnou vládní dotaci se město vynasnaží zvýšit o dalších 75 milionů. Další žádost o 40 milionů poputuje ke Středočeskému kraji. Pokud by tyto akce vyšly, z vlastních zdrojů, které pokryje úvěr, by město zaplatilo 95 milionů korun.

Na vybavení školy je šance získat peníze od EU. I v případě kladného výsledku by město doplatilo 10-12 milionů.

Splácení úvěru tak zatíží Říčany na několik příštích let.

Ne všichni jsou ochotni platit za novou - byť potřebnou - školu tak vysokou cenu. Záměr nepodpořil například zastupitel David Frydrych a vysokým nákladům oproti předchozím odhadům se hlasitě divil také přihlížející Leoš Vojtěch, který loni v listopadu psal na Říčansko.info, že investice do nové školy může pro město znamenat finanční problém.

Radní Jaromír Jech i za finanční výbor včera ujišťoval, že dluhy město nezasáhnou: "Až do roku 2021 nejsou podle plánu dluhy pro město kritické, výstavbu si můžeme dovolit. Je to nerizikové počínání. Náš odhad je navíc docela konzervativní, můžeme v budoucnu očekávat i vyšší příjmy."

Také z úst některých zastupitelů zazněla otázka, co na významné zadlužení řeknou občané. Byla vyslovena dokonce obava, že projekt lidi ve městě rozdělí na dva tábory. "Já bych se vůbec nebál toho, co děláme. Vždyť ve volebních programech měly stavbu nové školy snad všechny strany," argumentoval Jaromír Jech. "Všichni vědí, že se dnes mimořádné zastupitelstvo koná, ale lidé nám věří," komentoval zase ten fakt, že v sále seděl pouze jeden občan z řad veřejnosti.

Jinak ale vládla spíše pozitivní nálada. "Sleduji fungování zastupitelstva od devadesátých let a žádná zakázka se neřešila tak detailně a nebyla tak dobře připravená, jako tato ohledně školy," pochvaloval si další radní Zdeněk Moudrý s poděkováním starostce. Po jeho řeči se ozval spontánní potlesk dalších zastupitelů, kteří stamilionové investice odhlasovali s prezentací i diskusí za zhruba 45 minut.

Starostka Adriena Mrázová také slíbila, že na základě podnětu Miroslava Grégra město zveřejní na svém oficiálním webu všechny důležité dokumenty, které se projektu nové školy týkají.

Opravy silnic a chodníků

Zastupitelka Hana Špačková navrhla, aby k nové škole vedla z centra Říčan cyklostezka. Momentálně probíhají i další studie a návrhy, jak zlepšit dopravní a pěší dostupnost školy.

Řešit se budou jednotlivé úseky v Olivově ulici, na křižovatce s Černokosteleckou zmizí "kruh" a přibudou světelné semafory, Verdunská se rozšíří a komunikace v ulici Šeříková bude zprůjezdněna.

Zastupitelé na včerejším mimořádném jednání také odhlasovali směnu pozemků, aby mohla být realizována výstavba kruhového objezdu na křižovatce Říčanská-Rooseveltova.

Říčanští politikové se sešli na delší čas naposledy, červencové jednání bylo z důvodu prázdnin a dovolených odvoláno.

Související články:
29.02.08 Stavba nové školy v Říčanech se asi odloží
28.11.07 Nová škola v Říčanech – finanční problém?
08.10.07 Adriena Mrázová: dotace na školu? Vyšlo to
04.10.07 Nová škola se začne stavět příští rok
03.10.07 Reportáž: Mirek Topolánek v Říčanech
18.12.06 Adriena Mrázová: škola může být za tři roky

Autor: Jan Ambrož | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Novotný
Publikováno: 30.06.2008 10:53
Krásný a Zeleňka: Máte naprostou pravdu a je nehorázná drzost co si v Říčanech radní dovolujou !!!!!!!!!!!!! Starostka Mrázová dělá mrtvého brouka a přitom je velitelkou strážníků. Strážnící tu akorát buzerujou lidi ohledně parkování na náměstí a nebo čekaj až někdo zavolá. Ale kolem té neposekané zeleně ( a to se netýká jen té zeleně ) jezdí každý den, ale přeci se nebudou obtěžovat a hledat majitele zanedbaného pozemku!!!! Tak proč je zde máme??? A hlavně si vozej zadky jen v autě a málo kde přijdou pěšky...max. na náměstí. Nějaké pravidelné obchůzky v ulicích nemají a nikdo nezná svého policajta v ulici a ani neví jak se jmenuje !!!!!! Prostě je v Říčanech bordel a radnice to podporuje viz. výroky z radnice!!!!!!!

Krásný
Publikováno: 30.06.2008 08:00
Sekání trávy se, ale netýká jen městských pozemků ( které nikdo neseká-nebo málo, ale také neprořezává a také úklid se tam neprovádí...odpadky a PET lahve apod.)!!! Ale hlavně - kontroluje a pokutuje město také soukromé pozemky, které několik roků nikdo neseká??? Viz. kousek od domu pana Grégra...mezi ul. 5. května a Šumavskou nebo Fialka a mnohé další pozemky v Říčanech!!! Proč městská policie, která jezdí léta kolem těchto pozemků už něco neudělala a proč zastupitelé, kteří kolem pozemků chodí a nebo se na ně dívají ze svého domu, už dávno něco neudělali. Nebo je čistota a prašnost města nezajímá???

Pozorovatel
Publikováno: 29.06.2008 23:42
Ale Miroslav Grégr už z funkce placeného radního odstoupil.

to Grégr
Publikováno: 29.06.2008 23:19
Pane Grégře, vy se zříkáte své zodpovědnosti ? Pak tedy raději odstupte ze sve volené (i částečně placené) funkce radního a zastupitele města !

Jako člen rady města Říčany i vy máte svoji zodpovědnost stejně jako ostatní zatupitelé, radní a vedení MěÚ, kterým je to ale asi jedno a ani se neobtěžují odpovídat na webu města - problematika zeleně byla v diskuzním fóru zmíněna již několikrát.

Kopie z webu města Říčany : Podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecním zřízení), ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány obce, v případě Říčan pak orgány města:

- zastupitelstvo města

- rada města

- starosta, resp. starostka města

- městský úřad


Publikováno: 29.06.2008 21:14
Pro Zeleň(ka): Nejsem zodpovědný za sekání či nesekání trávy ve městě!
A nejsem také zodpovědný za pitomé zákony, které často komplikují práci radnice. Jen jsem vysvětloval okolnosti a sdělil veřejnosti, že už byly učiněny kroky k nápravě.

Zeleň(ka)
Publikováno: 28.06.2008 21:16
Pane Grégře a ostatní zodpovědní z MěÚ : stav městské zeleně v Říčanech je nazrálý na podání TRESTNÍHO OZNÁMENÍ NA MĚSTO ŘÍČANY ZA VEŘEJNÉ OHROŽENÍ !!! Zejména my alergici si letos opravdu užijeme, ale ohroženi jsou i všichni ostatní občané - viz níže. Situace na mnoha místech Říčan je letos zcela neúnosná, např. v samém centru města (navíc paradoxně mezi dvěma budovama MěÚ - novou budovou a stavebním úřadem) to vypadá spíše jako v džungli... než v centru města. Město má vyhlášku (Obecně závazná vyhláška města Říčany č. 2/2006 o veřejném pořádku, opatření k jeho zabezpečení a čistotě ve městě Říčany), kde v článku 5 bodu 5.3 se uvádí : ...za tím účelem je město povinno zejména: - zajišťovat pravidelnou údržbu veřejné zeleně.... Dozor a kontrolu dodržování této vyhlášky provádí: a) Městská policie Říčany b) orgány obce a pověření zaměstanci města zařazení do MěÚ Říčany Ve skutečnosti ale dozor a kontolu neprovádí NIKDO a je výsměchem, že město a jemu podřízené organizace a zaměstnanci mají kontrolovat sami sebe... (to je alá Kocourkov...). Nyní ze zdroje : http://www.casopis-green.cz/articles/view/499-jaro-abnormalne-pralo-rustu-travy Neposekaná tráva nyní vyvolává potíže u alergiků ve velké míře, neboť v současné době je pylová sezóna v plném proudu. Pyl z přerostlé trávy doletí za určitých povětrnostních podmínek až kilometry daleko. Ve trávě jsou nebezpečná klíšťata, která žijí ve výškách od 20 centimetrů až do 1 metru. Když takovou vzrostlou trávou procházíme, parazit reaguje na pohyb a zřejmě i pach a dokáže se velmi rychle přemisťovat. Larvy žijí úplně při zemi, a tak se můžeme nakazit i na zahradě rodinného domku, kde je udržovaný trávník. Rovněž nežádoucí plevel létá z neposekaných travnatých ploch lidem do zahrad. Místy je tráva až metr vysoká. Podle zákona musí vlastníci na svých pozemcích udržovat pořádek. Podle lékařů je to právě tráva, která u lidí vyvolává alergické reakce nejčastěji. Jde o nejčastější alergen. U některých lidí může vyvolat až astmatický záchvat. Riziko alergické reakce se posekáním trávníku značně snižuje. Alergici nejsou jediní, koho přerostlá neposekaná tráva ohrožuje. Ve trávě se totiž ukrývají klíšťata, která se mohou přisát nejen na lidi, ale také na psy, kteří vysokou trávou pobíhají. ======================= Na závěr jednu radu pro MěÚ, když jste letos nebyli dosud schopni se o městskou zeleň postarat - co třeba nakoupit kosy a pozvat zaměstance MěÚ na brigádu na městské pozemky ? Určitě by se nějací našli, napadá mne třeba jeden nejmenovaný zastupitel, který se v Kurýru č. 5 tak vysebevychválil...

Publikováno: 28.06.2008 20:18
Stavba nové školy je investicí a bude tedy placena z investičních prostředků. Na základě provedených rozborů lze konstatovat, že není třeba šetřit na tzv. mandatorních výdajích, tedy např. na údržbě komunikací a zeleně nebo na kultuře apod. V nejhorším případě, pokud se nepodaří sehnat další dotace, budou náklady na ostatní investice sníženy asi o třetinu, tedy asi o 20 mil. ročně. Ale již v minulých letech se částečně z těchto prostředků investovalo do projektové přípravy školy, modernizace stávajících škol atp. Také některé investice do zlepšení komunikací v lokalitě Olivova by se musely vynaložit tak, jako tak. Po dostavbě školy by se měla uvolnit budova „Slunečnice“, kde jsou nyní třídy základní školy a zde by mohla vzniknout další městská školka. Zvažujeme i další řešení, ale opravdu nemáme kapacity ani prostředky na to, řešit vše najednou. A ještě k diskusím o údržbě zeleně: již jednou jsem uváděl, že změna dodavatele údržby zeleně nebyla vedena snahou ušetřit. Protože byl navýšen rozsah ploch, které jsou udržovány, muselo být vypsáno nové výběrové řízení. Ukládá to Zákon o zadávání veřejných zakázek. Kritériem pro výběr byla nabídnutá cena, a nedovedu si představit reakce veřejnosti, kdyby tomu bylo jinak. Proto zvítězila firma s nejnižší cenou, která ale nasmlouvané práce nezvládla kvalitně a včas provádět. Na posledním zasedání Rady města bylo rozhodnuto o ukončení nevyhovujícího stavu, zajištění náhradního řešení a bude vypsáno nové výběrové řízení.

Publikováno: 27.06.2008 15:30
Na stránkách tohoto fora se představili paní Mikolášková za ODS a pan Palivec za ČSSD. Předpokládám proto, že naši diskusi sledují. Ráda bych znala jejich názor na diskutovaná temata. Hlavně mne zajímá jejich názor na školu jako takovou, její umístění ve vztahu k bezpečí dětí a předpokládané náklady. Vzhledem k nutnosti úvěru mne dále zajímá, na čem budeme šetřit. Předpokládám, že se diskuse zúčastní pod svým jménem. Za příspěvky předem děkuji.

Miroslav Zvolský
Publikováno: 27.06.2008 15:06
2Honza: Ano, takže si v podstatě rozumíme:)

Zuzana Strejčková
Publikováno: 27.06.2008 14:10
Souhlasím s tím, že je potřeba nutně vyřešit školu a školku. Jelikož dětí opravdu ve městě hodně přibývá. Ale když se o tom během května diskutovalo na stránkách města, tak bylo řečeno (již nevím kým, ale byl to někdo z města), že školky není třeba, jelikož dětí časem znatelně ubyde. Takže když to vezmu, je škola potřeba, když dětí bude za pár let znatelně méně???
Jsem ráda, že na internetu bude zveřejněná dokumentace k celé škole. Ale nebylo by dobré na těchto stránkách (kde bude umístěná dokumentace), udělat malou anketu o tom, kdo z občanů Říčan chce a nebo nechce školu za těchto podmínek?

Honza
Publikováno: 27.06.2008 12:41
2Zvolský: Snad je zbytečné připomínat, že máme právo na svůj názor a zdůrazňovat při tom pouze jednoho člověka. Stejně tak je zbytečné připomínat, že každý se s kritikou apod musíme nějak vyrovnat. Upřímně řečeno nevím, co si počít s takovými "objevy". I když okruh čtenářů a zejména přispěvatelů zde je omezený, přesto je evidentní, že nespokojenost s prací radnice a tedy službě nám všem je opravdu výrazná. Jistě málokdo jsme objektivní a nezaujatý, to se přiznám i já. Problém je, že se tu točí dokola stále pouze dva zástupci radnice a ti to za svou odvahu schytají od mnoha jiných. Ostatní, kteří nesou stejnou nebo třeba i větší zodpovědnost mlčí. Tím naštvanost lidí zcela zbytečně stoupá. Také bych si uměl představit jinou reakci zastupitelů (kromě těch dvou) na kritiku jejich práce, ale bohužel, toho se nedočkáte. Oni by si jich lidé třeba i víc vážili kdyby nebyli zalezlí a hájili odvážně svá rozhodnutí a přesvědčení veřejně tady s námi. Takhle to vypadá, že si za nimi nestojí, bojí se opozice (nebo o pozice?) Já vím, pohádky pro malé děti. Ale pak se nedivte.

wow
Publikováno: 27.06.2008 12:27
Jenom škoda,že ten 300 milionovej úvěr radnice nepřijala před čtyřmi lety. Tehdy se argumentovalo, že na to nejsou peníze. Teď se zadlužíme stejně, výsledek bude stejný s tím rozdílem, že celý teatr zabral 6 let.

Publikováno: 27.06.2008 11:18
2honza: pan Lenard má určitě právo na svůj názor a doufám, že případné narážky nebo osobní poznámky bere s nadhledem tak, jak by měl v podobné internetové diskusi každý, kdo se nebojí pod vlatním jménem jít s názory na trh. Je dobře, že se obyvatelé Říčan vyjadřují k věcem, které je trápí - kritika je pro sebereflexi důležitá a upřímně i "nevěcná" kritika ve vztahu občan-zastupitel o něčem svědčí (minimálně akcentuje citlivá témata). Ve chvíli, kdy prostě něco stojí o desítky miliónů víc, než původně mělo, bych kritiku čekal a je na zastupitelích, aby argumentovali, uklidňovali a informovali. Ty peníze totiž prostě nejsou jejich. Český naturel bych nezatracoval, ale učil se mu rozumět.

AC
Publikováno: 27.06.2008 10:43
p. Lenard v poslední době funguje jako hlásná trouba radnice. To také není dobře, když už se hovoří o objektivitě a měření stejně všem- Vrbovi i souč. zastupitelstvu. Extrém je vychvalovat jak minulé zastupitelstvo tak současné (pod vedením souč. starostky) nebo předminulé (pod vedením Vrby). Bohužel p. Lenard evidentně patří k prvnímu extrému.

honza
Publikováno: 27.06.2008 10:35
ach jo.. pan Lénard to naspal celkem hezky, a dle mne ma pravdu ale hned se do nej vsichni navazi...
proste nemuzeme mit vsechnio najednou! a skola je rozhodne dulezita prirorita, jiste dulezitejsi nez treba novy zimni stadion ci kruhac u hrbitova, a nove chodniky.. uz to slysim prece nebudeme chodit v bláte! a stát v zácpe .-) odpoved je jednoduchá, vemte si holinky a jedte vlakem :-)))
me pride ze zde v diskuzich jsou vsichni strasne chytri a oni by to delali mnohem mnohem a mnohem lepe.. tak at vymsli program, vyhraji volby a ukazi co umi... nerikam ze toto vedeni radnice je bezchybne, to nejspis ne, ale kdo je bezchybny?? i zde tolik vychvalovany pan Vrba mel nejake chyby a ulety, nebo se mylim????
zkuste se zamyslet jesli treba take udelali neco dobreho nez jen hanit a hanit, to umi kazdy, zejmena cech...
zkuste si nekdy rict to se povedlo,to je dobre.... ne jemom zavidet a pomlouvat
jesli se nezlipsi tohle (zavist a pomluvy) nezlepsi se v čechach nikdy nic !!!

Borat2
Publikováno: 27.06.2008 07:18
Není to tak černobílé: Postaví se škola a bude se nám (tedy hlavně našim dětem) v Říčanech trochu lépe žít. Ale stavbou se obec zadluží a bude se nám (i našim dětem) v Říčanech hůře žít, protože nebudou peníze na jinou infrastrukturu. A vyber si!

Borat
Publikováno: 27.06.2008 06:55
Ach Bože - je čas činů - začneme hned zítra nebo nikdy. Hergot která pětiletka právě probíhá? Ještě chybí, že závěry sjezdu splníme (hned zítra nebo nikdy). Sem myslel, že tohle už máme za sebou (asi ne všichni)

Publikováno: 26.06.2008 15:16
Nemám rád demagogická vyjádření, kterými se to v poslední době pod většinou diskuzí jen hemží.
Školu potřebujeme, bylo dávno (podle mne správně) rozhodnuto, kde bude škola stát. Jsou hotové projekty, stavební povolení, výběrové řízení atd. Další diskuze na toto téma jsou nadbytečné - přišel čas činů. Když se nezačne škola stavět "zítra", nebude hotova "nikdy"!
Dluhy jsou nepříjemné, ale není nutné rušit městskou policii ani vypínat osvětlení ani nic podobně hloupého. Je potřeba hospodařit, aby bylo na splátky, je potřeba "loudit" další dotace na kde co, je potřeba stanovit priority (všichni víme, co všechno je potřebné udělat, ale něco lze hned a něco prostě až později) a ne hned plakat, jak jsme si "zasolili".

Publikováno: 26.06.2008 14:50
Pane Lenarde neříkám, že školu nepotřebujeme, ale kde na ní vezmeme? Dluhy máme z nákupu nemovitosti na Komenského náměstí, myslím že to ještě není splaceno. Jste pro to, aby se v noci vypínalo pouliční osvětlení, např od 1 do 4? Zrušíme městskou policii? Teď se ušetřilo na sekání trávy, mne osobně to nenadchlo. Místo u Olivovny přinese obrovské vícenáklady s komunikacemi , a vzhledem k tomu, že hodně dětí bude mít cestu do školy částečně lesem, zajištění jejich bezpečnosti taky nebude zadarmo. Přitom ideální místo pro třetí školu by bylo např. na Komenského náměstí, v centru města, přitom daleko od rušných komunikací, část vybavení gymnasia by alespoň provizorně mohla posloužit i základní škole. Nikde tmavé zákoutí, vedle městského úřadu se služebnou policie, na očích bdělých důchodců. Vodovod, kanalizace, elektřina, vše namístě, pozemky patřící městu také.

Publikováno: 26.06.2008 13:13
Výstavbě školy říkám - ano, konečně !!! Je to správné rozhodnutí a v podstatě není jiné volby. Děti se musejí někde učit a částečně se tak vyřeší i nedostatek školek (Olivova ul.). Dluhy nás sice čekají velké, ale pokud se bez paniky a v klidu zamyslíte nad možnostmi splácení - je to reálné. Pokud se navíc povede dosáhnout na další dotace nebude to nadměrně zasahovat další rozpočty města. Naši předkové udělali podobné rozhodnutí, kdy postavili dokonce v tu chvíli nadměrečnou školu a my z jejich správného rozhodnutí těžíme až dosud. Jistě i tehdy zaznívaly hlasy, že je to příliš velké sousto pro rozpočet, ale je třeba si uvědomit, že taková investice je pro nás a naše děti klíčová i do budoucna !!! Co se týká umístění - je to správné místo a Praze patří dík za darování právě takových pozemků. Říčany budou mít školy na různých místech a pro žáky to bude velmi pozitivní, neboť nebudou muset docházet přes půl města. Průběh výstavby budu se svou kamerou bedlivě sledovat (tak, jako sleduji nádraží atd.), takže všichni budou mít možnost kontroly "na vlastní oči" na www.tvricany.cz !

Fojt
Publikováno: 26.06.2008 12:09
Odpověď pana Grégra:
Splácení úvěru tak zatíží rozpočet města na desítky let. To je třeba vzít na vědomí a rozhodnout se, co je větší priorita.
Má odpověď:
Nová škola bude pro děti a ty si budou hrát v "zeleném" městě plné bodláků a klišťat, ve městě plném prachu. Alergické děti se mají na co těšit a občané také!!!
ps: pane Grégr, mandát máte na 4 roky a né na desetiletí!!!!!!!!!!!!!!!!
Tohle je tak závažné rozhodnutí že může poškodit Říčany třeba na dalších 50 let!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Publikováno: 26.06.2008 09:09
Prosím o zveřejnění informace, kde hodlá město chybějící prostředky ušetřit.
Prozatím ušetřilo akorát na sekání trávy, tento způsob zdá se mi býti nešťastným.

PP
Publikováno: 26.06.2008 08:08
Výstavba nové školy se mi kvůli její poloze a vysokým financím vůbec NELÍBÍ! Copak se dá Městu věřit, že si s takovou finanční zátěží poradí, když si nehlídá své pozemky, a pak jen z dobré vůle politiků získá pozemek, který patřil Praze? Primátor Kasl: "Přeji Říčanům, aby si ve zdraví užili pozemků, které jim darujeme na výstavbu školy, ale nemělo by to být pravidlem. Myslím si, že Říčany špatně chránily pozemky pro veřejné vybavení, zastavěly je, rozparcelovaly domky a teď na úkor Olivovy nadace se řeší škola. Je to výjimečný postup. Olivova nadace se bránila i tady, aspoň jsme o tom diskutovali. Věřím, že soužití bude ku prospěchu obou a věřím, že tam bude stát dobrá škola. "

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ