Ricansko.info > Články > Nová škola v Říčanech – finanční problém?

Nová škola v Říčanech – finanční problém?

Rubrika: Názor | 28.11.2007 00:04
Základní škola Říčany Nová základní škola v Říčanech snad bude. Máme se jen radovat, že se radnici podařilo vybojovat oněch 156 milionů korun, nebo se také trochu bát, kde město vezme další peníze?

Reklama

Nová škola v Říčanech snad konečně po mnoha desetiletích bude! Máme se pouze radovat, že se vedení radnice a všem zainteresovaným podařilo vybojovat oněch 156 milionů korun, nebo se také trochu bát, co přinese budoucnost? Myslím si, že trocha obav je namístě.

Nová škola má stát cca 250 milionů Kč, což je ale pouze odhad a nevíme, co udělá s cenou inflace. Navíc město musí řešit i další vyvolané investice, které mohou dosáhnout až 50 mil. Kč. Takže pro město Říčany v této chvíli zbývá uhradit cca 150 mil. Kč.

Paní starostka Adriena Mrázová již v říjnovém rozhovoru pro server Říčansko.info informovala, že bude chtít použít úvěr 100 mil. Kč. Kde město vezme zbývající peníze? To zatím nikdo neví, ani paní starostka nebyla konkrétnější, i když jednání prý probíhají.

Nicméně vraťme se k oněm vypůjčeným 100 mil. Kč. Existuje v této chvíli na radnici nějaký plán, jak pokrýt tyto výdaje? Zcela evidentně ne, pouze záměr, že si vypůjčíme!

Tento postup považuji za naprosto špatný a pro investici takového rozsahu naprosto nevhodný. Jako první krok by mělo město Říčany vypracovat finanční plán:

a) jak velké budou investice,
b) jak velkou část pokryje z vlastních zdrojů,
c) jak velký úvěr použije.

K vypracování tohoto plánu by mělo město pozvat odborníka, který poradí, jaké možnosti nyní na trhu jsou, případně co přichází pro město v úvahu. Musíme si také říci, že jestliže si město vezme úvěr 100 mil. Kč, finanční náklady za 10 let mohou dosáhnout až 35 mil. Kč. A teprve až zastupitelstvo schválí finanční plán, mělo by se vypsat výběrové řízení na financování, protože pokud zvolíme opačný postup, budeme vždy ve vleku finančních institucí a na pořádné rozhodování nebudeme mít čas.

Nyní k vyvolaným investicím. Pokud by dosáhly částky 50 mil. Kč, nabízí se stejná úvaha jako u samotné školy. Je pravda, že zde v této chvíli nevíme ani skutečné náklady, nicméně postup by měl být stejný jako u samotné školy.

A závěrem – proč se trochu bát? Náklady na školu přímé – 100 mil., finanční náklady na úvěrování – až 35 mil., vyvolané investice až 50 mil. = tj. dohromady 185 mil. Kč.

Vážení spoluobčané, tyto náklady bude muset město zaplatit ze svých zdrojů. A já se ptám: jak? Nebudeme opravovat silnice, zrušíme dotace autobusové dopravě, zrušíme dotace na popelnice, nebudeme investovat 10 let do dalších aktivit? Nevím, na zastupitelstvu jsem se odpovědi nedočkal, pouze mlhavého ujištění pana místostarosty Zdeňka Moudrého, že na věci se pracuje.

Přiznám se, že mě neuklidnil, ba právě naopak. Jestli ani Vás, občany města Říčan, nenechává 200 mil. Kč klidnými, ptejte se vedení města, jaký má plán. Podle mě žádný a to je hrozivé.

Související články:
08.10.07 Adriena Mrázová: dotace na školu? Vyšlo to
04.10.07 Nová škola se začne stavět příští rok
03.10.07 Reportáž: Mirek Topolánek v Říčanech
27.09.07 Základní škola v Říčanech oslaví 100. výročí
11.01.07 Zelení chtějí podpořit stavbu školy v Říčanech
18.12.06 Adriena Mrázová: škola může být za tři roky
26.09.06 Ředitelka: Děti se na chodbě neučí. Zatím
24.09.06 Osmileté marné čekání na školu v Říčanech


Názory uvedené v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Do diskuse můžete přispět pod tímto článkem nebo posláním příspěvku na redakce@ricansko.info.

Autor: Ing. Leoš Vojtěch | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
qwe
Publikováno: 02.12.2007 15:49
Když nemám dost na výstavbu školy, tak si musím půjčit. Půjčím si tolik, kolik bude třeba (ukáže se po výběrovém řízení na dodavatele). Podrobné podmínky si vyjednám s bankou, protože jsem (tedy město Ř. je) dostatečně bonitním zákazníkem!

Vidíte - je to prosté... :-))))

Publikováno: 02.12.2007 15:42
Je otázka, zdali je nutno si vůbec půjčovat? Kolik? Jaké budou podmínky při předčasném splacení?

qwe
Publikováno: 02.12.2007 15:10
Půjčením peněz na dofinancování neporušíte žádná dotační pravidla - profit banky není z dotace, ale z úroků na půjčku - to je přeci zřejmé a snad to nemusím většině lidí ani vysvětlovat...

Publikováno: 02.12.2007 15:00
Souhlasím s tím, že v Říčanech je mnoho objektů, vyžadujících opravu. Omítka opadává i z radnice na náměstí. To, že máme více méně jistých 100 mil. je taky dobře, je to cca 50% investic. Bohužel naše vláda sabotuje fonfy EU, z nichž by se stavba dofinancovala, a na to bych ráda poukázala. Je zbytečné zadlužovat Říčany a jezdit se dívat na nové školy např. ve Španělsku nebo v Bulharsku, nemyslíte? Je na vedení města zjistit dotační podmínky než se upíšeme nějaké bance, abychom nedopadli jako vodohospodáři. V podmínkách totiž je, aby z dotace neprofitoval soukromý subjekt, což banky jsou.

Sola
Publikováno: 02.12.2007 12:00
Předělávat projekt by bylo zdlouhavé a nejméně o rok by se vše pozdrželo.
Kdyby se v budoucnu potvrdily pesimistické vize co do počtu dětí, lze snadno pronajmout, prodat, přestavět atd. školní budovu (zelenou-vedle staré radnice), která nemá integrovanou jídelnu, tělocvičnu a další věci a vlastně ani původně školní budovou nebyla.
Tato budova je v centru, kolem jezdí mnoho aut a jen tak mimochodem z ní padá omítka i římsy a nějakou rekonstrukci by si už asi taky zasloužila.

Nová škola je z hlediska rozmístění škol a docházkové vzdálenosti v Říčanech na dobrém místě, pro děti je tam pěkné prostředí okolo a škola bude mít všechny důležité funkce v sobě zabudované.

Mně se ten projekt velmi líbí a pro děti tam bude důstojné, hezké a moderní prostředí!

ppp
Publikováno: 02.12.2007 11:48
Tak trochu se mi zdá, jako by se někdo připos…l těsně před cílem.

Je tady velký problém s nedostatkem míst ve škole. Problém se začíná po mnoha letech úsilí blížit k vyřešení a – hned se ozývají sýčci, alibisti a zbabělci.

Ano, jsou tady určitá rizika, ale tak to prostě v životě chodí – místo keců to chce činy!!!

Jsem pro stavbu školy v současné podobě a to nejlépe hned!

Publikováno: 02.12.2007 11:28
Nevím, jestli by něco takového šlo vybudovat, ale problém lze rozdělit do několika částí.

1.Žádná demografická studie není dlouhodobě dostatečně spolehlivá a nedokáže zohlednit nárůst obyvatel přistěhováním, které se nedá regulovat
2.Škola má hotový projekt a přiklepnutou dotaci (myslím, že i stavební povolení už je)
3.Uvolněním přecpaných škol dojde ke kvalitnější výuce
4.Uvolněním jedné budovy v Olivově ul. dojde k znovuotevření mateřské školy – částečné vyřešení dalšího palčivého problému
5.Na takové diskuze a úvahy není čas – problém se musí řešit nyní

téťéúvé
Publikováno: 02.12.2007 10:35
Existuje nějaká demografická studie, jak to bude s počtem říčanských dětí za nějakých 10, 15, 20 let? Je možné, že dluhy za novou stavbu ještě nebudou splaceny a školy se zase začnou vyprazdňovat? Nebylo by vhodné uvažovat spíše o stavbě šikovně vyprojektovaného zařízení, které by zpočátku sloužilo pro potřeby výuky a které by v souvislosti s tím, jak obyvatelstvo začne stárnout - bylo možné s relativně nízkými náklady upravit např. na centrum denní péče o seniory, dům s pečovatelskou službou.... Nevím, neznám demografickou prognózu, snad mi zde někdo z informovanějších odpoví.

Publikováno: 02.12.2007 00:12
Vážená qwe, to, že my vidíme výstavbu školy jako prioritu je pěkné, ale zastupitelé to nemusí vidět stejně. Souhlasím i s rozprodejem majetku jako nejzazším řešením, vzpomeňte prosím na naši debatu na jiném místě, kde jsme se střetli kvuli prodeji cca 2 000 m. Byly splaceny účty za úřad na Komenského náměstí, nebo tam máme dluhy? A, ruku na srdce, jste přesvědčena o vhodnosti pozemku pro školu, který je ze 2 stran obklopen lesem, z 3. strany jsou chaty. V zimě je ráno tma, odpoledne tma, necháte tudy své cca 10 leté dítě chodit samotné? Bohužel jsem se letos zúčastnila veřejného zasedání zastupitelstva při projednávání rozpočtu a jejich vztah k svěřeným prostředkům mne sklamal.

qwe
Publikováno: 01.12.2007 21:28
Tak pěkně po pořádku. Téměř vše, co jste vyjmenovala jsou věci potřebné, ale zbytné (nebo alespoň odložitelné ). Problémy se musejí řešit podle naléhavosti. Terminál, P+R, cyklostezky, zimní stadion atd. a naproti tomu škola. Odpovězte si sama, co je v této chvíli nejdůležitější? Chcete šetřit na dětech a na vzdělání?

Stavební práce jsou v současnosti dost drahé a v příštím roce bude hůř. V takové situaci se za 100 mil. škola nepostaví . Provizorní řešení je nesmysl – provizoria bývají nejdražším řešením. Město má schválené peníze ze státního rozpočtu na příští rok a dále jsou taky slíbené premiérem. Nemám ráda sýčkování. Pokud budou problémy, budou se řešit. Prodávat majetek města místo půjčky není řešení – to snad jen, kdyby se půjčku splatit nepodařilo jinak.

Publikováno: 01.12.2007 21:09
Bohužel nevíme, co lze postavit za 100 a co za 200 mil. Máme li 100 mil., stavíme za sto a zbytek sháníme. Třeba se podaří rozpočet snížit, co myslíte? Každá koruna dobrá. Ti, kdo sami postavili, vědí , že záleží na spoustě věcí a různé firmy postaví totéž za různé ceny. Říčany teď zadlužené nejsou, ale diskutuje se o autobusovém terminálu, parkovišti P+R, všechny domy nejsou napojeny na kanalizaci, potřebujeme chodníky, cyklostezky, silnice, město doplácí na děti v soukromé mateřské škole, zimní stadion, Marvánek doprava ... Je toho opravdu hodně. A kdyby město nebylo schopno splácet, pocítili bychom to všichni.

qwe
Publikováno: 01.12.2007 20:13
Lidé na Kavčí skále nemají problémy se svými dluhy, ale se zlodějem, který je oklamal a okradl, to přeci musíte vědět a nemůžete to srovnávat.

Podívejte se na vývoj říčanského rozpočtu - to přeci není katastroficky zadlužené město bez možnosti splácení.

Chápu, že zadlužit rodinný rozpočet s nejistými příjmy může být frustrující, ale přeci jen TOHLE město si to může dovolit. Co je však nejdůležitější - nemá na vybranou, problém školy už je velmi přezrálý, musí se řešit a to ihned. Bez odvahy by se o tom mohlo tak akorát dalších pár let kecat. Pak byste viděla a slyšela smršť "všeznalých kritiků" , kteří by bývali byli něco udělali "kdyby"atd.

Publikováno: 01.12.2007 19:24
Pro qwe prosím zamyslete se nad situací lidí z Kavčí skály, kteří po řadu let žijí v nejistotě jenom kvuli své dřívější důvěřivosti. Tato situace se může kdykoli opakovat, jistě si sama hodně rozmýšlíte, vezmete-li si úvěr, nebo to zkusíte bez něj. Mně osobně se vyplatila druhá možnost, i za cenu odprodeje části rodinného majetku. Dluh 8 000 / os. mi připadá příliš omezující další investice. Neberte to prosím osobně, ale za 100 mil. se musí postavit několik učeben, další peníze se dají získat odprodejem majetku, financovat se může průběžně.

qwe
Publikováno: 01.12.2007 16:55
Možná by se taky dětem mohl postavit výukový stan - to by ani nemusel být "možná šikovný architekt"...

Publikováno: 01.12.2007 16:34
Dluh 100 mil. kč je přes 8 300 kč + úroky na osobu, přičemž doba splácení potrvá přes několik volebních období a bude omezovat volební programy všech kandidátů v několika následujících volbách. Banky budou žádat zajištění majetkem města, domnivám se, že je na Říčaňácích, aby se rozhodli, jak dál. Z článku jsem pochopila, že 100 mil je více méně jistých, což je cca 1/2 nákladů. Tyto prostředky lze čerpat ve funkčním období tohoto zastupitelstva. Možná, že šikovný projektant by za tyto prostředky zvládl postavit zprovoznitelnou část školy a město by v té době hledalo další prostředky z fondů státního rozpočtu na další léta, EU, prodejem části svého majetku atd. Nevíme, zdali porodnost bude stále stoupat, nebo již dosáhla svého maxima. Další problém vidím v tom, že škola v Babicích odčerpala z Říčan mnoho kvalitních učitelů.

r.palivec
Publikováno: 29.11.2007 15:19
qwe: souhlasím s vámi, dost kritiky. Všichni chceme to samé a potřebujeme tenhle problém vyřešit. Je vidět, že peníze evidentně tohle město nemá. Tak musíme vymyslet jak je sehnat. Prvním krokem by mělo být donutit co nejvíc lidí žijících v Říčanech k trvalému pobytu. Už mě nebaví, a veřím že nás je víc, pořád poslouchat kolik jich zde bez přihlášení žije a město z nich nic nemá. Z Říčan je potřeba také vytvořit prosperující město a ne jen noclehárnu Prahy. Vím jsou to plky co každý ví, ale copak to nejde vyřešit ?? Třeba bychom také mohli uspořádat na školu sbírku.. každej by dal alespoň 1000,- Kč x 10.000 občanů a to pár milionu taky udělá. Ale je pravda, že nemůžeme furt jen nadávat a čekat, že to za nás někdo vyřeší, ty časy už jsou holt pryč !!

qwe
Publikováno: 29.11.2007 14:54
A co vlastně navrhujete, kritici? Máme si sednout do kouta, dát ruce do klína a usedavě se rozplakat, jak je ten svět nespravedlivej?

A škola? No, však se to "nějak" samo zařídí - nejlépe bez dluhů a bezbolestně... :-))) - takhle život nefunguje !!!

r.palivec
Publikováno: 29.11.2007 14:43
To, že je škola potřeba není nutné zmiňovat. Otázkou už je zda je opravdu rozpočet takový jaký je. To ale doufám, že rada města dostatečně prověřila.. investice za 200 milionů není vážně legrace a to už vůbec ne pro tak chudé město jako jsou Říčany. Jen škoda, že vzrůstající zástavba a stále se valící noví "občané" nám nepřispěje k řešení tohoto problému. Dříve jsem si myslel, že rozprodej pozemků a umožnění výstavby developerským firmám má ten důvod, že Říčanům alespoň obohatí kasu a škola pak nebude takový problém. Holt situace je jiná, město je zastavěno kde jen může být a pokladna je prázná a prázdná..

Che
Publikováno: 29.11.2007 13:51
Škola je potreba s tim s Vama souhlasim.Je si ale potreba uvědomit ze i se stomilionovym uverem je na stavbu jistých akorat ½ nakladu.Takze nikdo tady nevyvolava paniku, ale akorat podmet k zamysleni….Preju aby škola stala (cela, dostavena)co nejdříve…hawk

Publikováno: 29.11.2007 13:01
Takto by se dala zpochybnit každá dotace. Vím, že veřejný slib premiéra se nerovná schválení státního rozpočtu na další léta, ale co byste navrhoval? Nestavět a čekat? Na co? Problémy se musí řešit a škola už opravdu nepočká!

Panika není na místě - až pokud nepříjdou peníze v dalších letech začněte křičet: "Já to říkal ...", ale i tak se najde řešení, alespoň já tomu věřím.

Che
Publikováno: 29.11.2007 11:12
Dobry den, nevim jestli nekdo cetl clanek "dotace na školu? Vyšlo to" ,ale tady z toho clanku mi vychazi z odstavce "nová škola zařazena do programu ministerstva financí s tříletým rovnoměrným financování ve výši 52 milionů Kč ročně. První část byla vládou schválena v návrhu státního rozpočtu pro rok 2008. Věříme, že tento návrh bude schválen i Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR. " ze jistych je akorat 52mil. danych do letosniho statniho rozpoctu.Takze nikdo nema jistotu jestli se tato polozka a hlavne v teto hodnote objevi i v rozpoctu pro rok 2009 a 2010....tak bych mozna sumu z clanku Katastrofickych 185mil. opravil prictenim 104 mil. ktere budou asi tak jiste jako predchozi slibovane dotace na tuto skolu...

Vojtěch
Publikováno: 28.11.2007 19:10
Koukám, že tady je každý druhý finanční (nebo spíše všestranný) expert, který má podrobně prostudovány všechny materiály dodávané radě města a zná pravděpodobně i všechny její plány. Může si proto dovolit dělat podobně odborné analýzy, jako mnozí zdejší přispěvatelé, a to zejména ti nejaktivnější v diskuzích... Prosím, nešiřte paniku...

qwe
Publikováno: 28.11.2007 18:53
Je škoda, že se tolik let po revoluci ještě stále někdo domnívá, že hodnoty vzniknou tím, že někomu něco sebereme (přerozdělíme) a použijeme pro "obecné blaho" ...

Publikováno: 28.11.2007 18:44
Sídlí-li soukromé gymnasium ve vlastní budově, tak se omlouvám. Domnívala jsem se, že má budovu od města pronajatou. Tamchynová

Libor Dušek
Publikováno: 28.11.2007 18:08
Paní Tamchynová, nechápu, že vůbec někdo může přemýšlet v intencích "zavřeme soukromé gymnázium, abychom měli budovu pro školu". Chápete, že soukromé gymnázium (nebo jakákoli jiná firma) sídlící ve vlastní budově si rozhoduje samo, jestli zde bude sídlit nebo ne? Že město mu do toho nemá co mluvit? A že je to takhle dobře?

Sola
Publikováno: 28.11.2007 15:46
Myslím, že město RIMu ve výstavbě nepřekáží - tedy ani není důvod k sankcím, jak zde bylo uvedeno pí.T., ale být na místě jednoho nejmenovaného sdružení (které klacky RIMu pod nohy hází), trochu bych se o náklady na soudy a náhrady bála...

eva
Publikováno: 28.11.2007 15:07
To je už diagnoza paní Tamchynove, nádraží- rim, školství - rim, radnice - rim, pomalu když ji dojde doma cukr, bude zatím rim.

čtenář
Publikováno: 28.11.2007 14:49
Tamchynová: Ach jo......

Publikováno: 28.11.2007 12:55
Domnívám se, že nová škola není dostatečně finančně pokryta a naděje na peníze "navíc" nemám. Myslím si, že by město mělo zveřejnit všechny své závazky ke dnešnímu dni, hlavně co se týče dohod s firmou RIM, v případě zamítnutí výstavby na Fialce, změna nájemce Jurečku, atd abychom věděli, jaké případné sankce mohou vzniknout a čím je lze pokrýt. Do té doby by se měly jakékoli finanční transakce, tedy i odprodej městského majetku,pozastavit. V úvahu by mohlo přijít i to, zdali je v Říčanech nutné mít 2 gymnasia a zdali by nebylo lacinější místo soukromého zřídit ZDŠ.

Publikováno: 28.11.2007 00:27
Však nebude tak zle! Domnívám se, že nám zde byl nastíněn trochu katastrofický scénář, ale i kdyby ty náklady vylétly na uváděných cca 185 mil., jedná se o splácení na odhadem 10 roků tedy cca 18,5 mil ročně. To je v možnostech dnešního, natož pak příštích rozpočtů. Ve skutečnosti by však tyto náklady nemusely býti natolik velké - to ukáží výběrová řízení. Dalším faktorem je to, že město nepotřebuje všechny peníze před začátkem stavby, ale až v jejím průběhu či na konci - tedy se platby rozloží do nejméně 3 let. Naše město není natolik zadlužené a ne vše je zde v havarijním stavu - prosím proto - nevyvolávejme paniku!

Na druhé straně vypracovat jakýsi finanční plán je legitimní požadavek a jistě se na něm pracuje.

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ