Ricansko.info > Články > Nová škola v Říčanech = 500 – 530 mil. Kč

Nová škola v Říčanech = 500 – 530 mil. Kč

Rubrika: Názor | 01.07.2008 00:12
Zastupitelstvo Říčany u Prahy Leoš Vojtěch míní, že občané Říčan nejsou dobře informováni o výstavbě nové školy.Ta prý bude stát více, než politici říkají. Pokračuje také v polemice s radním Miroslavem Grégrem.


Na středečním zasedání zastupitelstva létaly vzduchem stamiliony, jakoby město Říčany mělo nejméně miliardový rozpočet. Byl jsem jediným občanem Říčan na tomto zasedání, a proto si dovolím napsat několik zajímavých postřehů:

1. Samotná škola bude stát 400 mil. Kč, rekonstrukce jmenovaných ulic a napojení školy na komunikace 50 mil. Kč, ale zatím nikdo nehovořil o napojení školy na vodu, plyn, elektřinu, kanalizaci, o přeložkách inženýrských sítí a podobně – zřejmě další desítky milionů korun, o kterých se zatím mlčí a mlží!

2. Na zasedání pan Jaromír Jech prohlásil, že úvěrové zatížení 150 mil. Kč není problém a že město může přijmout úvěr až do výše 300-350 mil. Kč. Proč najednou taková změna, když před rokem byl problém i úvěr 40 mil. na výstavbu zimního stadionu a pan Jech prohlašoval, že by město neplnilo kritéria zadlužení. Tak kde je pravda? Anebo to byla příprava zastupitelů, že dotace navíc nebudou a budou potřeba další úvěry?

3. Další perličkou byla v úvodním slově paní starostky Adrieny Mrázové informace o tom, že v současné době probíhají další studie a projektování vyvolané stavbou školy, co budou stát, to teprve uvidíme.

4. Já osobně stavbu školy podporuji, nicméně se mi nelíbí, jak je říčanská veřejnost informována, či spíše mylně informována, o největší investici v Říčanech. Je to úmysl, neznalost nebo záměr, jak před veřejnost postavit hotovou věc, aby se nedala odmítnout? Mám za to, že bohužel jde o záměr a po posledních zkušenostech o záměr všech, kteří jednání vedou a děj ovlivňují.

5. Již před časem jsem zde psal, že peníze, o nichž hovořila paní starostka, nebudou stačit. Dnes musím konstatovat, že nová škola bude stát včetně všech studií, projektů, vyvolaných investic, úroků z úvěrů, ... – celkem 500 – 530 mil. Kč. Prosím všechny o porovnání s údajem paní starostky před rokem – 256 mil. Kč.

Všem milovníkům dnešní radniční koalice, kritikům mého článku z 26. listopadu 2007 vzkazuji, aby příště lépe počítali a než začnou něco odsuzovat, aby raději počítali i několikrát a přemýšleli.

6. Samozřejmě držím palce všem, kteří jednají o navýšení dotací ze státního i jiných rozpočtů, aby jejich počínání bylo úspěšné.

Pokračování polemiky s Miroslavem Grégrem

Závěrem se ještě vrátím k polemice s panem Miroslavem Grégrem, jak získat peníze pro město.

1. Já jsem Vám, pane Grégře, neradil, já jsem psal spíše pro lidi, kteří mají o město zájem, mají nápady, ale adekvátní odpovědi a informace od svých zastupitelů se nedozví.

2. "Různé návrhy na šikanu nepřihlášených nepatří do našeho způsobu uvažování, my takto jednat nechceme" – to jsou slova pana Grégra. Hlavně, že už u druhé záležitosti víme, pane Grégře, co nechcete. Horší je, že město díky Vaší nečinnosti přichází o desítky milionů korun. O případné "šikaně" ze strany zastupitelstva by naopak mohli hovořit starousedlíci, pro které jste vymysleli "Poplatek za zhodnocení pozemku". Tato šikana Vám, pane Grégře nevadila, dokonce jste pro ni hlasoval, ale šikana někoho, kdo nepřispívá do rozpočtu města a není jeho občanem, Vám vadí. Trochu podivné, ne?

3. Velmi mě pobavil Váš výraz „zdecimovat říčanské úředníky jak římské legie“, chybí zde již jen hrozný hun Attila, mongolské hordy a turecký janičář. Já myslel, že chcete diskutovat nad čísly a daty a ne nad expresivními výrazy. Nicméně je jasné, že snížení stavu říčanských úředníků o 10 procent není žádné zdecimování a je při zadávání personálního auditu spíše minimem. A pokud plánujete snížení menší, pak jen vyhazujete peníze oknem!

4. Pro všechny, které nadchl nápad pana Grégra zvýšit daň z nemovitosti, musím vysvětlit, že se jedná o zvýšení daní všem subjektům, tedy jak fyzickým, tak právnickým osobám úpravou místního koeficientu. Nelze jej zvýšit pouze někomu – zákon říká jasně: všechny nemovitosti na území obce!

Celá pikantnost daného tématu je v tom, že od placení daně jsou osvobozeny novostavby na dobu 15 let, z čehož vyplývá, že pan Grégr je od placení daně z nemovistostí na území Říčan osvobozen a neplatí ji. Takže pan Grégr navrhuje zvýšit daň pouze starousedlíkům, zatímco všechny novodobé naplaveniny nejrůznějšího druhu platit daň nemusí!

Přeji všem hezké prožití prázdnin!

Související články:
26.06.08 Nová škola v Říčanech je dražší, než se čekalo
29.02.08 Stavba nové školy v Říčanech se asi odloží
28.11.07 Nová škola v Říčanech – finanční problém?
08.10.07 Adriena Mrázová: dotace na školu? Vyšlo to
04.10.07 Nová škola se začne stavět příští rok
03.10.07 Reportáž: Mirek Topolánek v Říčanech
18.12.06 Adriena Mrázová: škola může být za tři roky


Názory uvedené v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Reagovat můžete v diskusi pod tímto článkem nebo posláním názoru na redakce@ricansko.info.
Autor: Ing. Leoš Vojtěch | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Zdeněk
Publikováno: 05.07.2008 13:40
Rozumím tomu správně?
Když RIM rozprodá velké množství bytových jednotek do osobního vlastnictví, z husté zástavby (téměř bez zahrad) u Bahnivky lidem, kteří nebudou mít v Říčanech trvalé bydliště tak většinu nákladů na dobudování chybějící infrastruktury, zaplatí ti co tady bydlí a jsou řádně přihlášeni. Jak z daně z příjmů, tak z daně z baráků?
Nezlobte se, ale vypadá to jako dobře vymyšlený podvod na občany města - ať platí ti, co jsou nejvíce poškozeni a nemohou za to. Ti co nestihli ještě odjet na dovolenou, by měli ve středu 9. července přijít na zastupitelstvo (které se původně nemělo konat) a zatrnout to pěkně vypečené bezpráví.

Publikováno: 03.07.2008 14:52
Problematiku daně z nemovitostí upravuje zákon č. 338/1992 ve znění pozdějších změn. Osvobození od placení upravují paragrafy 4 a 9. Par. 9, odstavec g) Osvobozeny jsou nové stavby obytných domů ve vlastnictví fyzických osob nebo byty ve vlastnictví fyzických osob v nových stavbách obytných domů, pokud tyto stavby nebo byty slouží k trvalému bydlení vlastníků nebo osob blízkých, a to na dobu 15 let počínaje rokem následujícím po roce, v němž1. nové stavby začaly být způsobilé k užívání na základě oznámení stavebnímu úřadu,2. pro nové stavby byl vydán kolaudační souhlas nebo kolaudační rozhodnutí,

hana
Publikováno: 03.07.2008 12:05
Osvobozeny jsou stavby, ale za pozemek okolo stavby - zahrada, se daň platí.

Publikováno: 03.07.2008 00:12
Zdrojem mých informací je složenka, kterou každoročně platím.

JS
Publikováno: 02.07.2008 15:28
Nevim, jaky zdroj ma pani Tamchynova, ale podle www.finance.cz/dane-a-mzda/informace/majetkove-dane/z-nemovitosti-stavby/ jsou novostavby 15 let skutecne osvobozeny. Ale ve stredu je zastupitelstvo, kde se bude (podle programu) o mistnim koeficientu dane z nemovitosti mluvit. Zeptejte se tam :)

Publikováno: 02.07.2008 13:26
Pro všechny, i z novostaveb se platí daň, ale nižší (v Říčanech cca 400 kč/rok). Nejsem si ale jista, jak to vypadá, je - li novostavba v té lhůtě dále prodána, mám pocit, že potom nový vlastník platí vyšší daň.

bono
Publikováno: 02.07.2008 10:57
Svého času jsem souhlasil s tím, aby se zvedla daň z nemovitostí, pokud to městu pomůže a pokud ji budou platit i noví přistěhovalci. Vysvětlení pana Vojtěcha, že platí jen starousedlíci a novostavby ne, mi otevřelo oči. To je ale špinavost! Jak mi jen mohlo napadnout, že by někteří lidé ze současné radnice byli ochotni udělat také něco pro občany a ne jen pro svou kapsu. Díky pane Vojtěchu, že nám pomáháte se zorientovat, pište dál.

buřt 2008
Publikováno: 01.07.2008 15:37
Problém je v tom, že kritici radnice už musí být osobní. Do rozhodování o městě se dostaly osobní zájmy několika lidí, kteří si myslí, že můžou všechno.

Zdenek
Publikováno: 01.07.2008 15:24
Honzo, ty asi nevis co se delo minulou stredu na zastupitelstvu.
Minuly tyden byly totiz jednani zastupitelstva dve. Jedno verejne (v pondeli) a jedno verejne (ve stredu).
Na tom neverejnem, si zastupitele potaji domlouvali scenar - jak to vypada s penezma na skolu (plus ty veci okolo) a co potrebuji prohnat a schvalit oficialnim jednanim zastupitelstva (pouze toto jednani ma oficialni mandat).
Problem vsak pro nektere zastupitele (nejvice predseda financniho vyboru zastupitelstva pan Jech) je tehdy, kdyz jim nekdo vymysleny scenar jednani a schvalovani narusi otazkami. Zvlaste tehdy, jsou li nevhod a odhaluji zavazne nedostatky financniho rozpoctovani.
Skoda ze jste neslyseli jakym zpusobem osocoval pan Jech pana Vojtecha, ze se vubec dovoluje na neco ptat.
Zrejme mu Vojtech asi nestymoval jako ostatni vyvoleni, kterym je nutno slusne odpovidat. Z prispevku pana Vojtecha, je pak trochu znat, ze byl tak trochu nadzvedly ze zidle. Uvidime, jakym zpusobem bude tato vec pojednana v zapisu zastupitelstva. Je videt, ze mestu (nebo jeho nekterym predstavitelum)
patrne nezalezi na tom, jak jsou obcane otevrene informovani o financni situaci okolo penez na skolu, o duvodech navysseni ceny, jak je resena odpovednost za dluhy. Prestoze je mezi zastupiteli je nekolik zkusenych rozpoctaru p.Gregr (majitel stavebni firmy), p.Egidova (ekonomka stavebni firmy), p.Posolda (zastupce stavebnich investoru) a p.Frydrich (ridi nekolik organizaci), proti takovemu extremnimu rozpoctu hlasoval pouze p. Frydrich.

jirka
Publikováno: 01.07.2008 14:43
Vážení přátelé,

ne vždy souhlasím s tím, co pan ing. Grégr na těchto stránkách uvádí, a téměř nikdy nesouhlasím s tím, co píše p. ing. Moudrý, zejména kvůli způsobu, jakým to podává, ale musíme si uvědomit, že jsou skutečně jediní, kteří jsou ochotni s občany komunikovat a za to bychom jim měli spíše poděkovat.

Souhlasím také s názorem p. xyz, že právě a jen díky takovýmto diskusím se něco o „dění ve městě“ dozvídáme. Buďme komunikujícím zastupitelům i diskutérům za to vděčni. Nechceme se přece vrátit do let nedávno minulých, kdy vše bylo nalinkováno z ÚV jedné strany a jakékoli diskuse byly odmítány a stejně zbytečné. Trvalo to sice dost dlouho od listopadu 89, než se občané, včetně mne, začali aktivně o dění ve městě zajímat, ale zaplať Pánbůh, že se tak stalo a věci veřejné nejsou lhostejné alespoň jejich části.

Velmi často se mi líbí aktivita p. Vojtěcha a v mnohém mu dávám za pravdu. Teď mám ale pocit, že celou jinak prospěšnou polemiku, přenesl do osobní polohy a to by být nemělo.

Prosím, nechme radnici zveřejnit vše, co této investice týká. Já osobně, jak jsem již jednou v diskusi navrhoval, bych uvítal absolutní zveřejnění všech údajů, včetně toho, jak který zastupitel a radní hlasoval v této tak závažné záležitosti. Jistě by nás, daňové poplatníky, zajímalo, kolik stála konkrétní studie, kolik se jejím prostřednictvím ušetřilo, jak byla vybírána vítězná firma a jaké byly ostatní nabídky, kolik se vlastně do soutěže přihlásilo firem, atd, atd. Jak vlastně ta škola bude vypadat.

Pan Grégr už jednou slíbil, že na jednání Rady města o zveřejnění všech údajů požádá, slib splnil a tak ho nechme pracovat. Bez osobních urážek a invektiv.

J.

honza
Publikováno: 01.07.2008 11:13
trosku to tady od diskuze sklouzava k osobnimu osocovani a to neni dobre, pa Vojtech psal az doted celkem zajimave clanky, tento byl spise osobnim utokem... neni divu ze se pan Gregr brani, na druhou stranu je fakt ze je asi jedinym (nekdy s p. Moudrym) kdo tu vubec diskutuje...
mimochodem neni na radnici v sekretariatu starostky či jinde osoba poverena a odpovedna za komunikaci radnice?? navic mame INFORMACNI centrum, nebo to ma v naplne prace pouze kulturu?
a na druhu stranu naplni prace radnich neni pouze psat do diskuze ale take delat necio jineho, myslim ze i tak amji prace dost! a nemyslim si ze to co delaji delaji s umyslem vsechno zkazit, mylsim ze jako temer kazdy clovek delji vse podle sveho presvedceni a snazi se to delat ve svých očích pořádne, urřite to není jednoduché a rešé spostu problemu atd.

Xyz
Publikováno: 01.07.2008 11:03
Díky panu Grégrovi za vysvětlení. Děkuji ale také panu Vojtěchovi za článek. Vždyť právě díky těmto článkům a diskusím máme my - občané - přístup k informacím a politici možnost rozptýlit neoprávněné obavy svých voličů.

Pane Grég, stěžujete si, že jsou uváděny nepřesné údaje. Pamatuji si, že z neznalosti obviňoval lidi dříve i pan Moudrý. Připadá mi, že tím střílíte do vlastních řad. Vy nebo vedení města má nejvíce informací a vy také můžete ovlivnit, jaké informace se k lidem dostanou buď vlastní iniciativou nebo přes média.

Mohlo by to být jednoduché: jsou tu nepřesná čísla ohledně školy? Dejte odkaz, kde je pan Vojtěch a další občané najdou. Špatně se ta čísla interpretují? Napište sami včas článek s vysvětlením proč, za kolik, jaké jsou varianty atd.

Už jsem četl, že na oficiálním webu vystavíte dokumenty ke škole. Ale to mělo být už dávno a ne proto, že Vám to někdo poradil v diskusi. Radu to mělo napadlo samotnou dávno.

Tak se na nás pane Grégr nezlobte, že to tu trochu schytáváte kvůli nulové prezentační schopnosti radnice. Hádám, že vůbec nejste pověřen být tiskovým mluvčím a bavíte se tu s námi ze zájmu a ve volném čase. To je třeba upřímně ocenit.

Publikováno: 01.07.2008 09:30
Pane Vojtěchu, píšete už skoro samé nesmysly a začíná mi vadit, že vy a několik dalších, nedokážete vyjádřit názor na jakoukoli věc, aniž byste se nějakým způsobem otřeli o mně. Znova prosím, vyjadřujte se k problémům, ne k osobám. Pokud by vaše útoky i nadále pokračovaly přestanu také komunikovat. Je toto vaším cílem?

To, že je škola dražší, než jak to projektant v roce 2005 předpokládal, je výsledkem poměrně velké inflace a situace na trhu, kdy stavební firmy mají převis poptávky. Také je třeba z vaší strany, když už se pouštíte do čísel, říkat všechny souvislosti. Tedy orientační stavební rozpočet školy, zpracovaný v roce 2005, tedy v cenové úrovni 2004, je bez DPH. Ale města nejsou plátci DPH, tedy je třeba přičíst 19 % ( zvýšeno z 5%). V ceně jsou samozřejmě i všechny přípojky. Bez nich by se stavba nedala zkolaudovat, to byste jako odborník měl vědět. Nebo vám jde jen o matení veřejnosti? Také v tom rozpočtu nebyl uveden úrok z úvěru, právě proto, že se jedná o stavební rozpočet. Financování je jiná věc, pane inženýre. Také v tom rozpočtu na školu nejsou uvedeny náklady na rekonstrukci ulic, cena za stavbu školy je něco jiného, než cena za chodník ve vedlejší ulici. Chápete ten rozdíl? A nakonec, cena vysoutěžená v roce 2008 se samozřejmě liší od kontrolního rozpočtu cenové úrovně 2004. Všichni zúčastnění jsme se shodli, že novou školu Říčany potřebují a i když nás výše ceny nijak netěší, jinou variantu nemáme. Nebo znáte vy nějaké levnější řešení?

Dále se už uchylujete k úplným lžím. Pro vyhlášku o zhodnocení pozemku jsem já nehlasoval, neboť v předložené podobě byla těžko aplikovatelná a přinesla by mnoho sporů a nespravedlnosti. Po roce její existence, aniž by byla použita, byla vyhláška zastupitelstvem zrušena a bylo mi tím dáno za pravdu.

Pokud píšete o auditu, opět asi nevíte všechny souvislosti. Aby byl audit na radnici užitečný, je třeba nejprve provést audit procesů. Zjistit, které agendy jsou vykonávány třeba složitě, které by se nemusely dělat vůbec, kde je třeba něco doplnit. To vše porovnat se srovnatelnými úřady jinde a pak teprve se zabývat personálními věcmi. S částí tohoto procesu snad pomůže stát, už se některé kroky k auditu procesů na celostátní úrovni učinily, a některé kroky budeme muset učinit my.

A zvýšení daně z nemovitostí také není mým nápadem! Tuto možnost dává nově stát obcím, aby si dle vlastního uvážení ( rozhodnutím zastupitelstva) mohly navýšit příjmy. Možný koeficient je 2 – 5. Já tvrdím, na rozdíl od většiny zastupitelů, že by se o případném navýšení mělo rozhodovat v rámci komunálních voleb. Některá volební uskupení by měla v programu třeba zvýšení daně z nemovitostí s tím, že by se za takto navýšené příjmy postavila např. školka, zimák, nebo „rozhledna“. Jiná uskupení by zase slibovala nezvyšovat daně, a občané by se rozhodli. Také by se mělo vážně debatovat o případné výši koeficientu a účelem použití takových dodatečných příjmů... Vaše úvahy o mých platbách daní jsou zcela mylné, zcestné a drzé, vaše další urážky nechám raději bez komentáře, ale neměl byste až tak hluboko klesat.

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ