Ricansko.info > Články > Ladislav Musil: sídliště Na Fialce lepší než pole

Ladislav Musil: sídliště Na Fialce lepší než pole

Rubrika: Rozhovor | 22.01.2007 10:24
Lokalita Na FialceChystané sídliště Na Fialce v Říčanech u Prahy budilo značnou pozornost. Petice a některé nejasnosti ohledně výstavby celý případ zamotaly. Co je nového? O tom jsme si povídali s Ladislavem Musilem, radním města Říčany.

Reklama

Co se nyní děje kolem výstavby sídliště Na Fialce?

Investor této výstavby firma RIM Engineering podala žádost o změnu územního řízení, protože došlo k určitým změnám oproti původnímu zadání na výstavbu v této lokalitě.

Probíhá řízení o změně územního rozhodnutí, firma RIM Engineering chce v první etapě postavit víc bytů než bylo po připomínkách radnice dojednáno. Budete trvat na počtu 116 bytů?

Případné rozšíření počtu bytů bude předmětem vyjádření se Města Říčany jakožto účastníka tohoto řízení.

Říčanští protestovali proti stavbě sídliště

Chystaná stavba bytového komplexu "V Alejích" v lokalitě Na Fialce v Říčanech si našla své výrazné odpůrce. Ti na protest proti záměru výstavby sídliště zorganizovali petici. Podle odpůrců nejsou Říčany na příchod jednoho tisíce obyvatel - a polovičního počtu aut – připraveny. Co na to říkají zastupitelé?
9.10.2006 - Říčanští protestují proti stavbě sídliště, zastupitelé se hájí
16.10.2006 - Názor: jak se v Říčanech rozhoduje o sídlišti

Na poslední zastupitelstvo se dostalo projednání víceméně náhodou. Čím to?

Protože na Zastupitelstvu města Říčany asi v červnu 2006 si zastupitelstvo odsouhlasilo, že se nebude již dále vyjadřovat úplně ke všemu, co se dané lokality týká, podal bych zprávu na následujícím zastupitelstvu o dalších krocích v celé záležitosti, které město podniklo.

Kdy a komu bylo oznámení doručeno na radnici? Je pravda, že se město téměř nestihlo v zákonném termínu vyjádřit?

Termín pro případné podání odvolání nebo spíše připomínek byl do 17. ledna 2007, takže nehrozilo, že by se "to nestihlo".

Jak vypadá nově navrhovaná podoba? Obyvatelé byli ujišťováni, že výstavba nebude tak rozsáhlá a nebude se stavět na druhé straně Cesty svobody. Zůstalo při tom?

Nová podoba celé zástavby doznala trochu změn i díky neústupnosti Stavebního úřadu, který ji částečně v rámci zákonných možností omezil a co se týče stavby na druhé straně Cesty svobody, tak se nejedná o další bytovou výstavbu, ale o parkovací plochu pro 64 vozidel.

Dnes zanedbaná loukaBudoucí sídliště
Nyní je Na Fialce zanedbaná louka... ...v budoucnu by zde mělo vyrůst moderní sídliště.
Zdroj: ricanybydlenivalejich.cz

Mluví se o tom, že ulice Scheinerova, která je nyní pěší zónou, bude sloužit jako jedna z výjezdových cest. Je to tak?

Není tomu tak. Ulicí Scheinerovou bude veden pouze pomocný vjezd směrem k "Fialce" přes zvýšený práh, který bude umístěn do stávající cesty Na Fialce. Hlavní vjezd a výjezd z celé lokality bude vyveden na ul. Politických vězňů cca 50 m od křižovatky s Cestou svobody kde bude rovněž vybudován zvýšený práh, který bude splňovat i normy pro přejíždění autobusovou dopravou.

Co sídliště obyvatelům Říčan podle vás přinese?

Vzhledem k tomu, že investor na své náklady vybuduje oddělenou kanalizaci pro splaškové a dešťové vody, dojde tím k odlehčení ČOV, která je nadměrně zatěžována balastními vodami a jejíž kapacita se bude moci dát více využít a dále na vlastní náklady vybuduje v zástavbě zelené parkové plochy, takže s ohledem na momentální stav této lokality zde vyroste umírněná a ucelená zástavba, která bude dle mého názoru lepší než dosavadní pole.

Ladislav Musil

Osm lip, které jsou v ulici Politických vězňů, bylo vysazeno v roce 1968 jako připomínka 50. výročí založení republiky. Dá se takový symbol vůbec obětovat?

Chápu určitou symboliku pro lidi, kteří tam ty stromy vysazovali, ale pokud vím, tak se nebudou kácet všechny stromy, ale jen jeden a oproti tomu investor na celé výstavbě zajistí 3x více zeleně a doprovodných ploch než mu nařizuje územní plán.

Jaký je váš osobní postoj k výstavbě bytů Na Fialce?

Můj osobní postoj k celé záležitosti je takový, že pokud to umožňuje územní plán města Říčany a pozemek je v soukromém vlastnictví, město nemá žádné zákonné nástroje, jak celé výstavbě zabránit a tak můžeme v rámci připomínkového řízení jen eliminovat celkový dopad výstavby na ostatní obyvatele z dané lokality. Navíc jsem měl možnost seznámit se s celým stavebním záměrem a proto v celku se zástavbou souhlasím.

 

Autor: Jan Ambrož | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
Bojím se perzekucí
Publikováno: 30.01.2007 19:22
Taky se obávám. Slyšel jsem totiž od mnoha lidí, že jejich vyjádření bylo přijaty příliš osobně, což se jim následně vymstilo. Asi jsem trochu mimo, ale doslechl o řadě "skutečností", kterým nerozumím. Na prosincovém zastupitelstvu jste prý přednesl návrh Vratislava Čecha, aby na jeho pozemku u Říčan byl vybudován sjezd z pražského silničního okruhu. Na veřejném projednání k Tesku jste prý hájil pouze zájmy investora. Lidé dokonce říkali, že jste se nebyl podívat ani na jedno veřejné projednání komunitního plánu sociálních služeb. Nechce se mi tomu věřit, protože dle webu města zodpovídáte za sociální věci, majetek města a životní prostředí. Podle těch stránek o UR prý NAŠE MĚSTO NEMUŽE DOSÁHNOUT trvale udržitelného rozvoje. Nevykazuje totiž současně pět rysů základního řízení společnosti (např. otevřenost, zapojení veřejnosti do rozhodování,..) -viz. třeba Fialka.

Publikováno: 29.01.2007 12:59
Nechci být osobní, ale asi si berete z obecné teorie pouze to, co se Vám zrovna hodí. Dokonce bez základní společenské slušnosti se pod veřejnou kritiku podepsat.
Zdeněk Moudrý

„Udržitelný rozvoj“? Asi neví o čem mluví
Publikováno: 27.01.2007 11:01
Když se dívám na adresu http://www.ceu.cz/EDU/ma21/UR.html a potom na komentář pana Moudrého tak mi přechází hlava kolem. Obzvláště pikantně je to vidět v sekci „řízení věcí veřejných“, „Směřuje společenství k UR?“. Dát si „trvale udržitelný rozvoj“ do programu a potom toto slovní spojení občas použít asi neznamená, že člověk hájí veřejný zájem. Taky to není garancí, že „Zdravé město Říčany“(viz www.ricany.cz) nezůstanou pouze jako suchá teorie bez skutečné schopnosti jak ji naplnit.

Publikováno: 24.01.2007 20:58
Po přečtení tohoto článku a několika reakcí občanů se nabízí hned několik podstatných otázek:
1. Co je pravdy na informaci, že se územní rozhodnutí dotýká nejen soukromého pozemku, ale částečně i na pozemku ve správě města? Je pravda, že původním záměrem města bylo postavit v této lokalitě knihovnu nebo kino, mateřskou školku, park?
2. Proč se musí kácet byť i jediná památná lípa? Vždyť pokud je mi známo, byly tyto stromy vysazovány pod patronací tehdejší radnice, tudíž je jako symbol vnímali nejen ti, co je vysazovali, ale i město. Opravdu neexistuje jiné řešení?
3. Udělalo město alespoň základní propočet nebo studii dopadu této nyní ještě rozšiřované výstavby na okolní dopravu? Plánované parkoviště bude jen pro majitele nových bytů? A bude alespoň jim vůbec stačit? S kolika novými parkovacími místy se počítá na každý 1 nový byt?
Nemusí se naopak stávající obyvatelé Říčan obávat dalšího zvýšení koncentrace lidí a aut v lokalitě a tedy zhoršení dostupnosti a parkování? (a to pak zvláště v souvislosti s chystanými úpravami nádraží v návaznosti na budovaný vlakový koridor (podchod i nadchod tratě, obchody s provozem 24h x 7, záchytné parkoviště s provozem P+R (park and ride)?
Opravdu nehrozí další podstatné zhoršení již tak omezené průjezdnosti auty ven z centra Říčan a dostupnosti dálnice D1?

Nebývá v jiných městech a obcích zvykem, že investor s podobně rozsáhlým investičním záměrem se podílí minimálně na kompenzaci negativ, spojených s jeho záměry?

Je naopak pravda, že investor nemá zatím ani pořádně ošetřena rizika zvýšení hladiny spodní vody v lokalitě přehrazením přirozeného odtoku vody výstavbou podzemních garáží? Kdo a z jakého zdroje pak bude hradit případné důsledky ev. zaplavení/poškození přilehlých městských pozemků a komunikací?

Kde jsou tedy ty výhody pro nás stávající obyvatele, které nám vymohlo naše město na tomto velkém investorovi, který již teď přináší do samého centra Říčan tolik kontroverzních názorů a rozporuplných otázek?

Publikováno: 24.01.2007 19:05
Dobrý den, chtěl bych se vyjádřit k jedinému a to k lipovému stromořadí, které stojí na ulici Politických vězňů. Odpověď pana Musila ve mně vyvolala pocit zklamání a pobouření. Lípy byly totiž vysazeny v říjnu roku 1968 jako forma vzdoru a protestu proti okupaci sovětskými vojsky. Jsou to Stromy svobody. Při letmém prohlížení materiálů v archivu člověk zjistí, že jejich výsadbu iniciovala říčanská radnice, na jejich výsadbu přispívali občané i podniky. Vysazování lip provázel slavnostní ceremoniál. Každý z nich je živým symbolem volání po svobodě. Nikdo nemá právo nad jediným z těchto stromů mávnout rukou. Pro lidi, kteří je vysazovali pod heslem: "V jednotě je síla národa", znamenaly něco jako pruty Svatoplukovy. Proč by se měl byť jediný z těchto stromů kácet? Co je tím tak zásadním a historickým důvodem? Proč zapomenout na pohnutky a dobu, ve které byly lípy vysazeny? Lípy měly být symbolem pro další generace. Nedávno jsem stál u lípy, která měla přes tisíc let, pamatovala svatého Václava, v kronikách se píše, že pod ní seděl Karel IV. Člověk si u takového stromu uvědomí mnoho souvislostí. Kolik se asi dožijí Stromy svobody vysazené v Říčanech v ulici Politických vězňů krátce potom, co do naší země vjely sovětské tanky? To se na radnici nenajde jediný člověk, který by řekl rozhodné ne? Čekal bych to alespoň od těch, co mluví o konzervativních ideálech.

Publikováno: 23.01.2007 22:36
Proběhla tedy urbanistická a architektonická diskuze, dokud byl čas? Má město v nějaké takové diskuzi dostatečné páky, aby uplatnilo svůj názor? A jsou obyvatelé o probíhající diskuzi městem aktivně a pravdivě informováni? Ptám se proto, že se mi zdá, že by každé město mělo být v podobných případech aktivní při prosazování zájmů svých stávajících obyvatel, ne jen těch případných budoucích. Mělo by nějakým způsobem pečovat o plynulost a kontinuitu rozvoje města, i o jeho tradice a historii, jinak se Říčany postupně rozplynou v Praze ...

Jiří Staněk
Publikováno: 23.01.2007 15:29
Je mi jasné, že momentální stav mého keramického prasátka na ty byty stačit nebude. Ale i dnes jsou bohužel realitou byty 2+1 za 1,5 milionu. A jak říkám, pozemky v Říčanech jdou tak rychle nahoru, že když došetřím, jejich cena se zase zvýší. Bludný kruh, zdá se :)

Publikováno: 23.01.2007 15:13
Udržitelnost rozvoje lze poměřovat různými způsoby. například i veřejnými výdaji na jednoho obyvatele vzhledem k jeho daňovému příspěvku na veřejné výdaje. Z tohoto pohledu je žádoucí, aby nákladně vybudovaná infrastruktura ve městě byla zaplacena jeho občany = uživateli poskytovaných služeb(voda, kanalizace, komunikace) . Jinak nebude mít cenu investovat do nových sítí a sběrných či rozvodných řadů. Pak bude rozvoj města skutečně neudržitelný. Proto by se měly urychleně zastavět všechny proluky v intravilánu, které jsou ze strany města "zainvestovány", aby se část prostředků vrátila prostřednictím uživatelů. Diskuse o výstavbě v podobných lokalitách by proto měla být pouze na úrovni urbanistické či architektonické, ne na úrovni zakázat nebo povolit. Budeme-li navíc ctít i soukromé vlastnictví, což považuji za jeden z hlavních výdobytků polistopadového vývoje, nezbývá nám, než pozemky na veřejnou vybavenost, parky apod. koupit z daňových výnosů od obyvatel do majetku měta. Ke stavební uzávěře jen tolik, že ji nelze vyhlásit na pozemek, kde již bylo vydáno územní rozhodnutí a cílem vyhlášených stavebních uzávěr není a nebyl zákaz výstavby, ale zpracování závazných regulačních plánů. Škola, či mateřské školy jsou pouze zástupný problém, takové "přeskokové chování" ze strany všech, kteří tento argument používají. Protože nemáme žádný vliv na výstavbu v okolních obcích, mohlo by se nám stát, že regulací výstavby v Říčanech snížíme uměle poměr říčanských dětí vůči ostatním v těchto zařízeních, ale k poklesu celkového tlaku na místa v základních školách a školkách stejně nedojde. Toto rozhodnutí by muselo jít ruku v ruce s ukončením přijímání mimoříčanských dětí do našich školských zařízení. I to je jeden ze způsobů jak současný problém radikálně řešit, ale přijdeme o širokou podporu kraje a parlamentních politiků při žádostech o financování výstavby nové školy. Zdravím tímto všechny přispěvatele a doufám, že se s nimi setkám při konstruktivní diskusi na plánovaném veřejném projednání. Zdeněk Moudrý

Zdenek
Publikováno: 23.01.2007 09:19
Pane Stanku, co jsem slysel, ma jit o byty v cene mnohem vice pres dva miliony. To neni dostupne bydleni srovnatelne s bytovkami. Asi by bylo lepsi dosetrit na ten domek.

Jiří Staněk
Publikováno: 23.01.2007 08:54
V tomto případě s panem Musilem souhlasím. Jen mám strach, aby byty na nebyly zbytečně předražené. Já bydlím v Říčanech celý život a rozhodně bych si přál tu bydlet až do své smrti. Líbí se mi tu. Problém je, že bytovka ve které bydlím je ve velmi chátrajícím stavu a jelikož majitelé koukají jen na to, kde utržit co největší peníz (jako vždy), nezbývá mi nic jiného, než hledat nové bydlení. Pomalu ztrácím naději postavit si v Říčanech vlastní dům, protože ceny pozemků jsou zde velmi vysoké. A myslím, že tento problém řeší více lidí, alespoň to říkají, když přijdou k nám do obchodu. Proto se mi na tomto libí , že většina z nás bude mít možnost bydlet v lepším bytě, než například doposud. (otázka je, jak kvalitně a cenově přijatelná výstavba bude). Takže za sebe a mou rodinu říkám ANO výstavbě.

Publikováno: 23.01.2007 08:31
Myslím, že by bylo dobré, kdyby někdo přišel s trochou osvěty: na jednu stranu se říká, že město nemá nástroje k tomu, aby zabránilo výstavbě na soukromém pozemku. Na druhé straně byla koncem roku vyhlášena poměrně rozsáhlá stavební uzávěra na jiných pozemcích z důvodu nedostatečných kapacit města hlavně v oblasti školství, ale i jinde. Tak jak to tedy je? Jen na okraj: Ta zarostlá louka opravdu není příliš hezká, ale její vlastník by ji měl alespoň sekat a na dodržení tohoto ustanovení by přece mělo město dohlížet.

Mates
Publikováno: 22.01.2007 23:22
Nechápu, proč v současné situaci nepoužije město na zmíněný pozemek stavební uzávěru. Je vůbec normální, když při tom prů..ru se školou se do města cpou další stovky bytů??? Pokud by k výstavbě mělo dojít, je zcela legitimní po investorovi požadovat příspěvek na vytvoření příslušného počtu žákovských míst v MŠ a ZŠ. To přece patří do potřebné infrastruktury k bydlení stejně jako zmíněná kanalizace! Rozvoj Říčan je bohužel všechno možné, jen ne trvale udržitelný.

Bojim se o majetek
Publikováno: 22.01.2007 20:07
Jakepak hystericke reakce. Jak rikal Honza jde o problem vystavby na soukromem pozemku.

Soukromi vlastnici pozemku nemaji rovnocene postaveni. Dva dny pred volbami vysvetloval pan Suchy zastupitelum, ze uz nekolik let se znazi, aby mohl na svem pozemku postavit domek pro sve deti a nechteji mu to dovolit. Nejaky investor chce na jeho pozemku postavit kus sidliste a vznikaji tlaky. Pozemek cirkve je v restitucnim procesu a nesmi se s nim nakladat "to nikomu nevadi"? Na nazory vlastniku sousednich pozemku investora asi taky nezajimaji. Mesto take ma sousedici pozemky. Opravdu vedeni mesta haji zajem obyvatel a stejnou merou i prava vsech vlastniku pozemku?

Publikováno: 22.01.2007 18:54
Domnívám se, že kolem této výstavby je více emocí, než-li je zdrávo. Radnice přeci na tomto soukromém pozemku nebude utrácet žádné veřejné peníze, ale výstavbu si provede soukromý investor za své. Není přeci možné, aby se zablokovala výstavba pro všechny – nelze tímto zakonzervovat současný stav. Výstavba je nejen pro „přistěhovalce“, ale jistě si takto svou bytovou situaci může vyřešit kdokoli z místních. Nesouhlasím s hysterickými reakcemi na tuto výstavbu. Rozvoj města je důležitý a zákazem soukromých staveb se knihovna nebo cokoli jiného důležitého nenarodí! Pokud by lokalita Na Fialce zůstala tak, jak je dnes, kráse města to nic nepřinese, jen se zvýší počet pylových alergiků v Říčanech.

Publikováno: 22.01.2007 17:08
Proč dovolíte investorovi stavět parkoviště? Každý byt by měl mít garáž. Bude investor sponzorovat výstavbu školy. Předpokládám, že výstavbou sídliště přibude cca 200 dětí.

Honza
Publikováno: 22.01.2007 15:11
Mesto mozná nema peniza na školu ale opravdu tezko muze zakazt vystavbu na soukromem pozemku, jak by se asi libilo Vam kdyby Vam zakali stavet na Vasem? nastesti zijeme v demokracii, to ze nemame na skolu, je ale vec všech říčanáků, která tu žijí a chtejí služby ale bydlište mají jinde (nebot tam platí daně a ne v říčanech).

Knihovna by byla lepší než Sídliště i pole
Publikováno: 22.01.2007 11:55
Ve městě chybí dostatek kultury, knihovna odpovidajici potrebam obyvatel, spousta dalsich veci, NEMÁTE/SHANITE PRACHY NA ŠKOLU. KDO VÁM JE DÁ, KDYŽ CHETE POSTAVIT DALŠÍ SÍDLIŠTĚ A ZVĚTŠIT na nem JEŠTĚ POČET BYTU? Zvýší to vnitřní dluh, když máte zajistit povinnou školní docházku. Dělat dluhy není žádné umění. Opravdu myslíte víc na TY co tu bydlí (Město pro lidi), než na něco jiného....? Kouknete okolo. vzdyt se vsude porad stavi.

Reklama
RD a byty ve viladomech
Reklama

Reklama
Tenzo