Ricansko.info > Články > „Kino v Říčanech: Kde je pravda?“

„Kino v Říčanech: Kde je pravda?“

Rubrika: Názor | 03.12.2008 00:15
Kino Říčany u PrahyPodle Leoše Vojtěcha preferují radní Říčan své soukromé zájmy a přestavba kina v Říčanech bude stát mnohem více peněz. Budovu kina má využívat co nejvíce neziskovek, píše autor.

Reklama

S pobavením a hrůzou jsem sledoval úvahy a diskuse o příštím využití budovy kina. Řada zajímavých nápadů, řada ekonomických a faktických nesmyslů, dojímavý návrh paní Strnadové a sdružení "Beberka", ale ve skutečnosti nic konkrétního.

Co mě přivedlo k tomuto článku, byl příspěvek radního našeho města, pana Miroslava Grégra, k článku Nové kino? Hlídání dětí, jóga i výtvarná dílna.

Tak jako vždy, pan Grégr pojal svůj příspěvek jako povídání o ničem, ale ještě neopomenul zdůraznit, že pouze "jejich" názor je správný, všichni ostatní se mýlí a veřejné dobro šíří pouze dnešní koalice.

Protože již mám dost těchto nepravd, polopravd, překrucování a zamlžování pravdy ze strany radnice a v tomto případě jmenovitě pana Grégra, dovolím si Vám všem předestřít pravdivý příběh našeho kina.

Jak všichni víme, současné i minulé vedení města se pokoušelo několikrát pronajmout budovu kina za účelem provozování kina. A v tom je jádro problému, město, až na poslední výběrové řízení, trvalo pouze na provozování kina, případně malého baru, což je ale naprostý ekonomický nesmysl již 15 let. Jak vidím situaci dnes, se zřejmým úmyslem, aby nikdo nemohl kino provozovat, případně aby rychle zkrachoval a naši představitelé zde mohli realizovat své "sny". Město odmítalo dotovat byť jakoukoliv částkou provoz kina, přestože jiné aktivity svých spolustraníků dotuje statisícovými částkami.

Když lidé ve vedení města pochopili, že Teršípův dům je nenávratně ztracen, přešli okamžitě k realizaci plánu "Spolkový dům" v kině.

Kolik bude přestavba stát?

Nechali zpracovat projekt, který počítá s vybouráním šikmého hlediště a přeměnou na tělocvičnu a značně velkým rozšířením stávající budovy. Tento projekt na posledním zasedání zastupitelstva obhajoval Miroslav Grégr s tím, že celá přestavba bude stát několik miliónů. Po rušné debatě s panem Posoldou připustil, že to může stát milionů 20.

I tato částka je naprostá lež.

Současná budova je stará cca 50 let a nebyla do ní investována ani jedna koruna česká. Jenom zateplení budovy, výměna střešního pláště, výměna oken a případné vybourání šikminy lze odhadnout na 12 mil. Kč. Kde jsou všechny další stavební práce na stávající budově a kde je cena za přístavbu?

Mám za to, že rada města hraje stejnou hru jako v případě školy, kde se rozpočet zvýšil o 100%. Navíc, kde je zarputilá argumentace pana Grégra v případě nákladů na školu, kde říkal, že stavební náklady jsou prostě velmi vysoké z důvodu vysokých cen stavebních prací. Z této logiky by vyplývalo, že vysoké ceny platí jen někde a někdy. Takže lze říci, že realizace toho, co bylo předloženo zastupitelstvu na jednom papíru A3 představuje hodnotu 40-50 mil. Kč.

Zastupitelé neřekli, co v kině má být

Nicméně, naše skvělé zastupitelstvo schválilo 500.000 Kč na vypracování projektové dokumentace něčeho, co ani sami nebyli schopni charakterizovat, ani říci, co v rekonstruované budově, ani kdo bude hradit náklady na provoz apod.

Další důvody, proč dobře rozvážit rekonstrukci a využití budovy kina, jsou stávající fakta:

  • v nově stavěné škole budou 2 nové tělocvičny (proč tedy dělat z kina tělocvičnu?)
  • v nově stavěné škole budou prostory pro rozvoj zájmové činnosti dětí a mládeže po vyučování
  • stavbou nové školy se uvolní budova "U Slunečnice", kterou lze proměnit rychle a bezbolestně na školku (městskou, soukromou, hlídací kub apod.)
  • stavbou nové školy se uvolní budova "U Soudu", kterou lze využít na volnočasové aktivity dětí a mládeže s minimálními náklady
  • sál v budově „U Labutě“ je v dopoledních a časně odpoledních hodinách nevyužíván, proč nelze cvičení matek s dětmi udělat zde? Předsálí by šlo velmi dobře využít na volnočasové aktivity. Restaurace je v budově, takže káva a malé občerstvení zajištěno. Proč to nejde? Prostě se nechce. Cílem je uchvátit majetek města pro své soukromé cíle, stejně jako práci Komunitního centra.

Co dál s budovou kina?

Je jasné, že budova za současné situace vyžaduje generální rekonstrukci s případnou přístavbou tak, aby budova změnila využití z jednoúčelového na víceúčelové s více variantami použití.

Dále je nutné projekt koncipovat tak, aby část budovy mohla být pronajata za tržní nájemné a z tohoto nájemného hradit rekonstrukci budovy a po čase přispívat na provoz neziskových aktivit. V neposlední řadě je třeba, aby architektonicky nešlo o nějaký novodobý slepenec, který ještě zhorší architekturu na Komenského náměstí. Naopak je třeba, aby se rekonstruovaná budova stala ozdobou tohoto prostoru.

Lidé v neziskovkách dělají práci dobře

Lze něco takového očekávat od našich zastupitelů, kteří jednostranně preferují své soukromé cíle a aktivity a v těchto případech zvednou ruce pro jakýkoliv nesmyslný návrh rady, aby si v očích radních neuškodili a neztratili bod? Kdybyste je viděli, jak hlasují jako ovce jdoucí na porážku, bez námitek, bez názoru, bez připomínek, připomínají mi léta komunistického režimu, kdy se všichni báli ozvat a raději zvedali packy.

V neziskových aktivitách ve městě se angažují stovky lidí, kteří svou práci vykonávají bezplatně a ve svém volném čase, o sobotách a nedělích. Tito lidé dělají reálně dobrou věc pro město a je třeba jim poděkovat a vytvářet jim podmínky pro realizaci jejich činností.

Doufejme, že rekonstruované kino, nově Spolkový dům, bude moci využívat co nejvíce neziskových organizací v Říčanech, což přispěje k rozvoji občanských aktivit ve městě a že se biograf nestane centrem pouze pro vyvolené.


Názory uvedené v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko serveru Říčansko.info. Reagovat můžete v diskusi pod tímto článkem nebo posláním názoru na redakce@ricansko.info.
Související články:
26.11.08 „Nové kino? Hlídání dětí, jóga i výtvarná dílna“
13.11.08 Zastupitelé Říčan: Kino bude „Spolkový dům“
27.08.08 Další pokus oživit kino v Říčanech neuspěl
07.11.07 Město Říčany shání nového provozovatele kina
28.08.07 Ladislav Musil: věřím, že kino v Říčanech bude
15.08.07 Matěj Večeřa: proč skončilo kino v Říčanech

Autor: Ing. Leoš Vojtěch | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
honza
Publikováno: 08.12.2008 11:37
tohle je diskuze ke kinu a vsichni se tu chtej bavit o necem jinem... ach jo :-(

Publikováno: 06.12.2008 16:04
Pro Franta
Na srealitách jsem našla mega projekt na sídliště v ulici 5. května. Jsou tam domy jako v Roosveltové / 4 obytná podlaží/ , ale je jich víc.

honza
Publikováno: 05.12.2008 12:44
pojdme se bavit o kinu... jaky je tedy navrh mesta co konktrene bude ve spolkovem dome, jake jsou predpokladany upravy?
co se sálem?
dle mne je ten sál zbytečne velký a stuopnovité hlediste se dá rešit i jinou než pevnou kontrukci, lepsí byů byl nejspis dva mensi saly.
a samorzejmně vyuzit maximalne i ostatni prostory.

Franta
Publikováno: 05.12.2008 12:15
Rezidenční byty Říčanka v ulici Táborská ( roh Táborská-Smiřických ). Začala tady nějaká mega stavba viz. developerské projekty na SREALITY:
Může stát ve vilové zástavbě mega bytovka ala FIALKA ( když tam dříve stál domek )? A můžou kácet ohromné smrky? Může stavba rozdělat venku oheń a spalovat ty stromy?

Jarda
Publikováno: 05.12.2008 12:05
Moudrý a radnice: potrefená husa se opět ozvala...to se pozná že článek je dobrý :)

Publikováno: 04.12.2008 21:39
Pane Vojtěchu, nevím proč je ve vás tolik zloby a proč tak nevybíravým stylem kritizujete moje jednání. Bylo by lepší, kdybyste o problémech našeho města debatoval věcně a nepouštěl se do osobních útoků. Zkuste to prosím. Nehledejte za vším jen osobní zájmy. Já se starám o vhodné umístění Mateřského centra, Klubu seniorů a dalších aktivit proto, že jsem tím byl Zastupitelstvem pověřen a jsem garantem tohoto projektu. Věřte, že nemám ambici provozovat jakékoli vlastní aktivity v budově kina, jak se snažíte drze naznačovat. Také nevím o žádných aktivitách našich spolustraníků, které bychom dotovali statisícovýli částkami. Upřesněte to prosím! Možná jsem ve své odpovědi psal o ničem, jak píšete, možná jsem se nevyjádřil přesně, možná ale jen nechápete, že je naší povinností starat se o městský majetek, o jeho účelné využití. Že plníme naše volební programy a snažíme se vyhovět potřebám občanů. Takovou motivaci si ale asi nedokážete představit, že? K dalším vašim poznámkám se nebudu vyjadřovat, už zde byly mnohokrát diskutovány a další opakování je pro mne ztrátou času. Jsem ochoten debatovat věcně o využití budovy kina i o dalších námětech, osobní útoky si prosím nechte, stojíte-li o debatu.

františek
Publikováno: 04.12.2008 08:46
Pěkný článek pane Vojtěchu! Reakce pana Moudrého jen podtrhuje zoufalou křeč, ve které se říčanská radnice nachází. Všimli jste si, že se už na stránkách Kurýra chválí zastupitelé mezi sebou. Je to dost trapné. Jinak k důkazům, které požaduje pan Bek. Důkazem může být třeba situace kolem Komunitního centra. To měla být společná organizace několika neziskovek. Jenže zastupitelé chtěli Komunitní centrum absolutně kontrolovat. To se jim nepovedlo, ale zůstala pachuť.

J. Bek
Publikováno: 03.12.2008 13:42
Snad jen tři poznámky:
1) charakteristika příspěvků p. Grégra - vcelku souhlas
2) poznámky o realizaci vlastních snů zastupitelů - hezky se to čte, ale chtělo by to podložit konkrétními důkazy
3) hlasování ovcí, pardon zastupitelů, bez námitek, připomínek bez vlastní aktivity. S vyjímkou p. Posoldy absolutní souhlas

Publikováno: 03.12.2008 12:22
Prosila bych zastupitele, aby nejdříve seznámili občany města s detailním financováním školy, a teptve potom uvažovali o dalších investicích. Zdá se mi totiž, že po skončení tohoto volebního období bude v Říčanech příliš mnoho investic, jejichž financování přesáhne toto volební období. Také se mi nelíbí přílišný důraz, kladený městem na investice do objektů jako je škola, zimní stadión, kino , zatímco komunikace, hlavně pro pěší a napojení trvale obydlených domů na kanalizaci zůstávají stranou zájmu.

honza
Publikováno: 03.12.2008 11:39
kazdy ma pravo vyjadrit svuj nazor... ostatne alespon se o kine mluvi, je fakt ze cast napadu ma prischut mantasmagorismu.... aneb jak sehant 20-25 mil na neco odkud se nikdy nevrati... neziskovy sektro je fajn ale aby funguval musi byt defakto ziskovy, jinka to proste delat nejde.

Publikováno: 03.12.2008 08:54
Myslím, že pan Vojtěch nám opět předvedl mnoho slov a málo řešení.
Nevím kde se jeho opakovaná hodnocení práce radnice berou. Snad v duchu "Podle sebe soudím tebe".

Reklama
RD a byty ve viladomech
Reklama

Reklama
Tenzo