Ricansko.info > Články > „Kdo chce psa v Říčanech bít, hůl si najde?“

„Kdo chce psa v Říčanech bít, hůl si najde?“

Rubrika: Názor | 21.08.2008 07:21
Říčany u Prahy Poslední komentář Mileny Kubecové v minulém týdnu vyvolal mezi vámi čtenáři velkou vlnu reakcí. Autorka se proto rozhodla pokračováním článku reagovat na některé příspěvky v diskusi.

Reklama

"Růžové brýle, výlevy v křeči, falešný patos, článek jako vystřižený z Rudého práva, propagační referent či manipulátor Radnice a RIMu."

To vše spolu s přáním krásné naivity a ještě "krásnějšího" zaznělo v postojích některých občanů Říčan vůči nám – "přistěhovalcům" v diskusi pod článkem „První dny v Říčanech: pomalu se rozkoukávám“.

Vypadá to, že ať se dnes vysloví či napíše cokoliv, pozitivní či negativní postřehy, někteří lidé to vždy okomentují, že to "za moc nestojí", že je "všechno špatně".

Trochu mi to připomíná ono známé přísloví: "Kdo chce psa bíti, hůl si najde."

Troufám si podotknout, že jsem ani nečekala, že mé „naivní“ řádky vyvolají ve vás čtenářích tak obrovské emoce.

Na věci nahlížím pozitivně

Podotýkám, že nejsem žádná imaginární osoba či zástupce radnice, která by měla potřebu vzbudit v obyvatelích Říčan dojem "světlých zítřků" či předstíraného optimismu.

O to více mě zaráží skutečnost, jak jsou někteří lidé podnikaví… neváhají si mě "prověřit" ani v Katastru nemovitostí.

To vše jen proto, že jsem si dovolila nahlížet z mého pohledu na věci pozitivně, což by rozhodně nikoho nemělo urazit, natož ublížit.

Negativní - slušné - názory těch, kteří se mnou nesouhlasí, ať už zde žijí déle, mají o věcech jiné informace nebo zkrátka jiný názor, přijímám.

Ale řada lidí se zde nedokáže ke svému názoru ani přihlásit pod pravým jménem a ještě pochybuje o tom, jak "tohle mohl někdo napsat". Vždy píšu jen o tom, co sama prožívám, co mě obohatilo, z čeho jsem se poučila, případně bych se k dané věci ráda vyjádřila byť s vědomím, že mnozí budou názoru jiného.

Nejsem naivní v tom smyslu, že bych si myslela, že v dnešní společnosti nehrají roli osobní zájmy, boj o moc a peníze, v jejichž duchu se často prostý občan stává loutkou. Člověk se dle mého názoru stává optimistickým zejména tehdy, zažívá-li něco, co je hodnotnější a příznivější než to, co prožil předtím. Stále se také učí se nad věcmi povznést.

Ze zkušenosti také vím, že když se řadě lidí něco nelíbí, tak kritizuje, ale konstruktivní řešení nezná.

Příkladem je anketa, kterou jsem oslovila své sousedy v naší lokalitě a mnoho odpovědí se mi k rukám zpět ani nedostalo. Je to přece jenom dobrá vůle každého z nás, ale ta jakoby se ztrácela v nedohlednu.

Zároveň mi však vadí, že dnes média informují pouze o špatných věcech, o tom, co se nepovedlo a o katastrofách na úkor věcí, které za zmínku stojí, byť jich bývá o něco méně a řada lidí je vnímá jako samozřejmé.

Je mi líto těch, kteří zde napadají mou "víru v to, že už nebude v budoucnu možné nafukovat Říčany developerskými projekty" a považují to za mou sobeckost. Ani si neuvědomují, že vlastně i oni sami zde přiznávají, že další sídliště už v Říčanech nechtějí. Uvažují tak vlastně stejně jako já.

V žádném případě nepochlebuji DEVELOPEROVI, problémy a nedostatky jsou všude a proto nebylo mým úmyslem, aby diskuse skončila "pranýřováním RIMu". To bych asi "růžové brýle" neměla jen já, kdybych si myslela, že pouze RIM je ten špatný. Na druhou stranu nebýt toho, že právě tato společnost domy postavila, vlastně bych ani tento článek nenapsala.

Rozhodně nemám také nic proti rubrice „Informace pro zájemce o bydlení v Říčanech“ (tento návrh zazněl v diskusi) – jistě by to byly statisticky hodnotné informace a opět by bylo na každém z nás, jak by se rozhodl, zda jsou pro něj Říčany vhodné místo k bydlení, jaká jsou rizika či naopak výhody.

Každý má svobodnou volbu, kde bydlet

Neřešme prosím věci za druhé, neberme jim svobodnou volbu a možnost rozhodnout se, i kdyby jim měla zkomplikovat život. Žijeme přece v demokratické společnosti, i když mnozí z nás ještě dosud nevědí, jak s demokracií zacházet a poněkud se jim vymyká z rukou.

Tématem mého minulého článku bylo bydlení v Říčanech.

Psala jsem ho v duchu, že se pomalu "rozkoukávám", v žádném případě jsem se nepasovala na znalce Říčan a místní problematiky. Myslím si, že jsem nastínila i nešvary, se kterými se město či naše lokalita potýká, tak jak je vnímám, ale mrzí mě, že se najdou tací, kteří se otevřeně staví proti nám – nově příchozím – kteří se zde chceme usadit a žít.

Není to ani o tom, kam se kdo přihlásí (i když já už občankou Říčan jsem), ale co kdo pro své okolí udělá přínosného. Slyšela jsem cosi o "naplaveninách Pražáků", ale záleží na tom, z jakého úhlu pohledu se celá věc hodnotí. Setkala jsem se při přihlášení se k trvalému pobytu s názorem, že "něco nového může být vždy přínosem, nemyslíte?"

Všechno je otázkou komunikace a mrzí mě, když někdo otevřeně píše, že doufal, že dané projekty nebudou realizovány a z toho samého obviňuje druhé, ale to bych se opakovala.

Patří Říčany pouze starousedlíkům, kteří nechtějí nic měnit?

K otázce přístupu developera k nám klientům bych řekla jediné, aniž bych chtěla celou věc rozmazávat: označení "jezero" mi přijde zajímavé, byť se jedná o bývalou retenční nádrž, což samozřejmě vím, a proto jsem celé slovo dala do uvozovek.

Skutečnost, že na místě našich řadových domků kdysi stávala pole, s tím my nic neuděláme a osobně si myslím, že celý projekt je řešen citlivě. Skutečnost, že se jedná o shluk bílých krabic je věcí názoru, přirovnávat však bydlení "k lágru" je poněkud na hranici zdravého rozumu, ale též věcí názoru každého z nás. Nezáleží ani tak na barvě toho či onoho domku, podobně jako třeba v jiné oblasti na barvě pleti, jako hlavně na tom, zda mu jeho majitel vdechne duši, do okolí tak dobře zapadne a zda je schopen pro své okolí něco dobrého vykonat.

Mohla bych poukázat na jiné lokality a projekty v Říčanech, které se mně osobně zdají daleko fádnější a jednotvárnější. Je to však volba každého z nás, kde se rozhodne žít. Lepší solidní zástavba, než-li pole "zarostlé bodláčím".

K projektu výstavby Na Fialce nemám dostatek podkladů, abych se k celé věci vyjadřovala, snad jen opět subjektivní názor: včera jsem danou lokalitou procházela, obdivovala dětské hřiště poblíž a starou zástavbu. Dělalo to na mě dojem, jakoby se sem opravdu nové moderní domy příliš nehodily, snad by mohly narušit i poklidný život místních obyvatel, ale nepřísluší mi hodnotit záměr města, na to tady nežiji opravdu dlouho, stále se pouze "rozkoukávám".

Zároveň neodsuzuji ty, kteří jsou proti tomuto projektu, mají pro to jistě své důvody, argumenty, případně konstruktivní řešení.

Co se týče silničního obchvatu, jeho studii jsme viděli a nemyslím si, že nás bude bezprostředně ohrožovat. Rozhodně se již nyní nechci probouzet s temnými sny, co bude, až bude… za pár let, jak píšete, ale i nadále se kochat pohledem na krásnou krajinu. To bychom potom mohli diskutovat o tom, proč si vlastně lidé pořizují stále více auta, jezdí autobusem a nejezdí na kole, vlastně mě napadá, že ještě nikoho nenapadlo zavést mezi Prahou a Říčany leteckou dopravu… provoz by se zrychlil, v Praze bychom byli coby dub a žádné další silnice by se stavět nemusely.

Panečku, to by byl rachot :-)

Úředníci mi budou i nadále připadat vlídní, pokud se na mě usmějí a pomohou mi, v čem potřebuji. Vždy to ocením. Není totiž u nás zvykem či samozřejmostí, že by každý svou práci dělal "rád" a ne proto, že pouze musí. Každá mince má dvě strany.

A že už takhle proboha nikdo nepíše? Nebo nepřemýšlí pozitivně?

Žijeme přeci v demokratické společnosti a jediným měřítkem našich činů by měla být "obecně platná" slušnost… Potom můžeme napsat a vyjádřit se k čemukoliv … Škoda jen, že každý máme jinde její hranice…

A nyní se vrátím ke své anketě… položila jsem lidem pro účely mého dalšího článku ve svém nejbližším okolí následující otázky:

1. Proč jste si vybrali k bydlení právě Říčany?
2. Splnilo bydlení Vaše očekávání?
3. S čím jste v Říčanech spokojeni a co byste naopak chtěli změnit?
4. Kdybyste se měli znovu rozhodovat, vybrali byste si stejně?

Z názorů lidí, kteří mi odpověděli, vyplývá následující: rozhodujícím kritériem pro volbu Říčan jakožto lokality k bydlení je nevelká vzdálenost od Prahy, dobrá dostupnost vlakem i autobusem, možnost dojíždět za prací do Prahy, ale také celkový ráz prostředí a vhodné příležitosti, jak trávit svůj volný čas, například možnost využívat místní cyklostezky apod.

Jako pozitivní vidí lidé (nejen já) fungování místní veřejné agendy (úřadu či pošty).

I já bych něco změnila

Pro ty čtenáře, kteří se zajímají o "posly špatných zpráv", jsem nejen já přes "růžové brýle" zaregistrovala věci (a taktéž je uvedla v předchozím článku), které by zdejší obyvatelé rádi změnili: žije zde řada starších lidí, kteří by rádi - nejlépe v samotném nákupním centru – viděli bankomat ČS, poštovní schránku či lékárnu. Město je pro ně za jistých okolností poněkud vzdálené.

Bohužel také někteří naráží na hlučné sousedy, kterým chybí prostá ohleduplnost. V nočních hodinách jsou hlučnější než je zdrávo.

Jako dosud nevyřešený problém se jeví kontejnery s tříděným odpadem. Sama jsem telefonicky (v květnu) zjišťovala situaci na Úřadě, nicméně bylo mi řečeno, že prozatím na ně nejsou peníze. Byl mi přislíben jejich častější odvoz, ale v tomto směru si myslím, že se situace příliš nezlepšila.

Někteří obyvatelé si pravděpodobně stále ještě nepořídili vlastní popelnici, protože nepořádek kolem kontejnerů stávajících ještě nevymizel. Nebo za to může někdo jiný?

To, zda by lidé volili stejně, bude možné posoudit až v průběhu doby, až se věci zaběhnou a dostanou svůj „řád“.

Prozatím bych ráda popřála všem novým - současným i budoucím přistěhovalým – a také našim čtenářům VŠE DOBRÉ.

Autor: Milena Kubecová | Zpět

Vaše názory

Přidejte Váš názor
klára
Publikováno: 25.09.2008 16:39
omlouvám se za hrubou chybu, ve škole by za to bylo alespoň 4-,

klára
Publikováno: 25.09.2008 16:37
paní Kubecová, mohla byste se spojit s paní Ivetou, která na Říčany cz píše o Říčanech jako o hororovémměstě, Vysvětlete jí prosím, že o tak není a že Vy máte úplně jiné zkušenosti. Dělá si nároky na všechno včetně školek, které naši tátové postavili na pravidelných brigádách, aby měli děti kam chodit, Na to všichni zapomínají, že pro toto město nic ještě neudělali a všechno by chtěli. Správně na její článek odpovídají říčanští obyvatelé. ale neví m jestli to bude něco platné. Děkuji..

Omluva, správně je: Paní Kubecová a pane Lén
Publikováno: 25.08.2008 13:26
Nejsem v těchto technologiích zběhlý.

Vážený pane Lénarde a paní Kubicová,
Publikováno: 25.08.2008 12:54
Máte pravdu, že rozhodování o dani je ovlivněno špatným zákonem. Nicméně, i stanovením vyššího koeficientu se nespravedlnost tohoto zákona ještě prohloubila. Tuhle jemnou nuanci je třeba také přičíst k politické odpovědnosti při rozhodování. Jsem přesvědčen a ze zápisu to také vyplývá, že nebyla tato odpovědnost dostatečně akcentována. Osobně jsem pro zvýšení této daně. Asi totiž nemá smyslu dělat z komára velblouda, a je nutné říci, že daň z nemovitosti je pro fyzické osoby ve srovnání s ostatním daňovým zatížením nízká. Myslím, že spravedlnosti by v tomto směru mohlo být dosaženo třeba tím, že výnos z daně by šel výhradně na rozvoj infrastruktury ve starších částech města. Oprávněné jsou totiž obavy, že z daní nespravedlivě vybraných se budou hradit kupříkladu cesty pro novou výstavbu, autobusové zastávky, popřípadě parkoviště /třeba u nádraží/ především pro klienty developerských projektů. Z daní dlouhodobých obyvatel by tak mohly být placeny projekty, které jim nic nepřenesou nebo budou realizovány vesměs na jejich úkor. Z tohoto pohledu je navýsost dráždivá nechuť některých středočeských radnic dohodnout se s investory na spolupodílu na infrastruktuře. Jsou samozřejmě výjimky, kupříkladu v nedalekých Pitkovicích má investor snad postavit i školu. Škoda, že v tak velkém městě, jakým jsou Říčany, takový princip absolutně nefunguje. Kde bychom už mohli být! V Říčanech je, myslím, nyní cítit velký tlak obyvatel ovlivnit radnici právě tímto směrem. Paní Adriena Mrázová v roli starostky sice slibuje, že v budoucnu bude tvrdší v jednání s investory. Je to dobrý postoj. Jenže tento postoj je prezentován a deklarován už dva roky. A zřetelně se vyhýbá se současným stavebním aktivitám. Tady bych rád akcentoval, že nelze předpokládat, že se v blízké budoucnosti bude realizovat podobně monstrózní projekt jako je sídliště na Fialce společnosti RIM, kterým se město v okamžiku rozroste o další stovky nových obyvatel. Lze totiž dovodit, že ostatní projekty a je možné, že včetně projektů individuální výstavby, budou limitovány čistírnou odpadních vod. O tomto problému se čile ve městě hovoří. Tady je nutné zdůraznit, že o tom, kolik městu developerská výstavba přinese peněz, se rozhoduje především právě teď u aktuální výstavby. Budoucí projekty už nemusí být vůbec vypracovány ani realizovány a obecní pokladna odhadovaných příjmů nedosáhne. V této souvislosti nechápu postoj radnice při jednání se společností RIM. Respektive jediné možné vysvětlení je, že mezi vedením města a vedením společnosti panují shodné zájmy, které se ale příkře odlišují od zájmů obyvatel a města. To je myslím zřejmé ve všech uvažovaných kategoriích. A musím k tomu dodat, že partnera, kterému věří a pomáhá, si vybírá každý sám. Někdo si najde přítele poctivého, někdo se kamarádí s ....... Záleží na každém. Stejné je to s podporou při hlasování. Myslím, že vybízet k osobní odvaze a plné politické odpovědnosti snad není nutné. Jsem obyvatelem Říčan, potrpím si na slušnost a dobré mravy. Musím tedy přiznat, že je mi líto paní Kubecové. Tohle není milé přivítání, které by každý nový občan našeho města zasluhoval. A za agresivní debatu se stydím. Ačkoli za ni nesu jen vinu jaksi metafyzickou, přijměte mou omluvu. Tak trochu jste v reakcích "slízla" to, co ve městě "navařili" jiní. Můj příspěvek neberte jako negativní. Jde spíše o hledání cesty, jak celé téma posunout k reálným koncepčním prvkům. Věřím ,že bude lépe a lidé na radnici se konečně osmělí a překročí špatný stín, který možná nechtěně vrhli na svou práci i na tohle město. Přeji Vám krásný den.

Borat
Publikováno: 25.08.2008 12:51
Paní Kubecová, myslím, že nikdo Vám nebere právo psát co chcete zde na říčansko.info (ani nikde jinde), pokud dodržujete pravidla provozovatele serveru. Všichni jsme rádi, že v této zemi již není cenzura, nicméně u nás všech by měla fungovat jistá míra AUTOcenzury. Tzn. něco ve mě, co mi nedovolí napsat každou blbost a zaručí úrověň mých písemností. Pokud se pokusím shrnout Váš první příspěvek: Osoba patrně nedávno se přistěhovavší napíše příspěvek, kde v jedné až tří větách se snaží shrnout či poukázat na problémy Říčan. Bez jakékoli hlubší znalosti semele páté přes deváté v pořadí: zemědělství-doprava-odpad-pošta-pekař-rozšíření pizzerie-chvála úřednictvu-TESCO-koupání a školka. To vše v jednom článku. Připomíná mi to příručku: Říčany snadno a rychle. Nemá asi cenu s Vámi polemizovat o jednotlivostech z Vašeho článku. Každý Vámi nastíněný problém by vydal na samostatný článek na říčansko.-info a dlouhou diskusi k němu. Když Vás již trápí touha se tímto způsobem zviditelňovat, apeluji opět na Vaši autocenzuru. Pohleďte např. na historii tohoto serveru a mrkněte na články a diskuse k nim.Vlastně skoro všechny články jsou plus mínus monotématické, třeba doprava, školství, nádraží, Fialka, náměstí, obchvat atd. A k nim bývají občas dlouhé a třeba i kontroverzní diskuse. Všechny aspekty, na které jste upozornila, samozřejmě říčanští již dávno vědí, znají je mnohokrát více než Vy a vědí i o dalších, pro Vás zatím neznámých. Pořád se snažím dobrat se důvodu Vašeho příspěvku. Vyjmenovat problémy Říčan - to je snad zbytečné, to jste asi nechtěla, vyřešit je - vzhledem k tomu, že jste o každém z nich napsala jednu až tři věty - to také ne. Opět opakuji, že Vám nikdo nebere právo psát podobné "eintopfy", ale snad by bylo lépe, kdybyste se věnovala problémům postupně a postupně si o nich získávala informace. Zkuste si vybrat pro začátek jeden, něco si o něm zjistit a napsat svůj postřeh. Takto honíte tolik zajíců, že by to byla smrt ne jednoho, ale deseti lovců. Oprávněné reakce některých na Váš příspěvek se daly očekávat a jistě Vás nemohly překvapit. Jistě jste to také musela očekávat. Pokud to shrnu-tak pravý důvod vzniku článku mi stále uniká, zatím jste se evidentně "pouze" dokázala "zviditelnit", i když o takovou reklamu ne každý stojí. Piště dál, ale zkuste najít onu autocenzuru. Pak třeba budou reakce ostatních odlišné. Hodně zdaru!

autorka
Publikováno: 23.08.2008 22:04
p. Lenárd: Všimla jsem si, že vždycky věci uvedete na pravou míru, děkuji Vám, že "bojujete" proti dezinformaci či dezinterpretaci. Lidé potřebují znát fakta ...
p. Gillern: Vám děkuji za Vaše zastání, člověka to potěší, také si myslím, že komentář je projevem názoru toho, kdo ho píše a jediným měřítkem, kterým se řídím, je slušnost.
Klára: Rozhodně se nenudím, to mi věřte, jenom si s lidmi ráda povídám a z počtu diskutujících je vidět, že lidé si mé komentáře čtou a to je pro každého pisatele největší odměna :-) Máme to tady opravdu hezké a co Vy??

Publikováno: 23.08.2008 19:15
Pro všechny: Daň z nemovitostí neurčuje "radnice" - zastupitelé jen určují tz. koeficient, ale to, že staro a novousedlíci platí jinak je nepřesné. Od daně z nemovitostí (a to platí již dlouhá léta) jsou osvobozeni ti, kteří postavili NOVÝ dům (rozhodl parlament) a ne ti, kdo se nově přistěhovali !!! S pobytem to nemá nic společného. Osvobození platí ale jen na nemovitost charakteru rodinný dům a nikoli pozemek - tedy z pozemku platí všichni stejně !

Publikováno: 23.08.2008 16:54
autorka: přesně mě jde hlavně o tu rovnost. Jinak se samotným zvýšením daně bych problém neměl, protože chápu, že město peníze potřebuje

klára: promiňte, ale nechápu, proč by měla paní Kubecová se svými komentáři přestat. To, že v Říčanech bydlí teprve krátce z ní přece nedělá někoho méněceného a jakožto autorka článku pod kterým píše své komentáře má větší právo sem psát než kdokoli jiný. Každý má právo vyjádřit svůj názor a paní Kubecová ho aspoň narozdíl od některých diskutérů (včetně těch z radnice) umí napsat slušně

klára
Publikováno: 23.08.2008 15:45
Paní Kubecová, mohla byste chvíli s Vašimi komentáři přestat. ? Jak zjišťuji jste tady u nás skutečně ještě velmi krátkou dobu na to, abyste měla patent na celé Říčany. Pravděpodobně, se v tom novém, hezkém bytečku U jezera jménem Bahnivka nudíte. Proto, ale nemusíte svými výlevy zahlcovat říčanský server.Méně bývá zpravidla více. Proto si počkám čím nás oblažíte za rok!

autorka
Publikováno: 23.08.2008 13:55
Gillern: Máte pravdu, radnicí zamýšlená daň z nemovitosti pro "starousedlíky" se mi též jako Vám zdá poněkud zvláštní ... v tom by si měli být lidé rovni. Souhlasím s Vámi, ale co s tím???

Publikováno: 23.08.2008 13:34
Myslím, že novousedlíci by měli mít přinejmenším stejné podmínky jako starousedlíci. Od nového roku zaplatí starousedlíci 3x vyšší daň z nemovitosti. Novousedlíků se zvýšení netýká. Co to zase radnice vymyslela za nesmysl. Proč by mělo mít stáří domu vliv na to jaké platíme daně? A když už tak bych prosil třeba trochu víc zájmu o naše domy. Myslím tím že cca 2 roky zpátky u nás byli měřit hluk (bydlím u Černokostelecké), zjistili že je nadlimitní a SLÍBILI VÝMĚNU OKEN. Od té doby se neozvali. Já v Říčanech bydlím skoro celý život a mám je rád, ale takováhle ignorance, to je opravdu moc.

autorka
Publikováno: 23.08.2008 10:42
Paní Ireně: To, co jsem napsala, myslím opravdu vážně a upřímně, neboť jsem skutečně víc než vděčná tomu, že máme vlastní bydlení a že jsme si ho mohli i za cenu nemalých ústupků pořídit ... Nejste jediná, kterou zajímá, kde jsem bydlela ... Tak tedy: Bydlela jsem v rodinném domě manželových rodičů, v klidné části pražských Modřan, v bytě 3 plus 1 se zahradou ... Zpočátku se zdálo být vše idylické, ale časem jsme se s manželem rozhodli pro bydlení vlastní, důvody si jistě mnozí domyslí sami, hlavně ti, kteří mají podobnou zkušenost, neboť je obecně známé, že jenom ten, kdo prožije něco podobného, dokáže druhému porozumět. Přestěhovali jsme se do bytu menšího a každý den si říkáme, "jak to tu máme hezké". Zkrátka tvrdě "vydobytá svoboda", ale stálo to za to. Ale vlastní bydlení je vlastní bydlení ...

autorka
Publikováno: 23.08.2008 10:32
Paní Strejčkové: Nemohu uvěřit tomu, co jste napsala v části dopisu, cituji:"Novousedlíci jsou tady chvilku, ale mají skoro vše jakoby zadarmo.Vím, že platili jinde, tak si tam mají zůstat." To zavání víc než Vaší zatrpklostí, ale hlavně nepochopením obsahu mého příspěvku. "Jakoby zadarmo" - na svůj byt máme příliš velkou hypotéku na to, abychom si mohli vyskakovat a někdo si o nás myslel, že máme něco zadarmo. S manželem si musíme už dlouhou dobu lecos odříct, díky závazkům dokonce i na nějaký čas ještě vlastní rodinu a to není pro ženu "ve třicítce" opravdu lehká věc. A že bychom měli zůstat tam, odkud jsem přišli? Něco jako zde zmínil jeden diskutující - "Táhněte na Západ!", to snad nemyslíte vážně. To je od Vás opravdu víc než troufalé ... To, co píšete o zvýšených cenách a přeplněných školkách, si dokážu živě představit a plně s Vámi souhlasím, neboť i laikovi je jasné, že nebylo "bohužel" spolu s rozrůstajícími se obyvateli Říčan počítáno se zkvalitněním poptávky po službách s tím souvisejících ... Z mnoha autorských článků ať už na našem serveru či jinde je mi jasné, že vše tak úplně v pořádku není. Ale stále píšu pouze o tom, co jsem sama prožila a tudíž mohu hodnotit a věřím, že se můj názor bude vyvíjet dle hlubšího poznání a věřte mi - ráda se o něj podělím s Vámi i čtenáři ...

irena
Publikováno: 22.08.2008 16:35
paní Kubecová, byla bych velmi ráda, kdybyste svůj názor na Říčany mohla vyjádřit asi tak za půl roku. Bydlíte zde ještě velmi krátce, abyste mohla vše objektivně posoudit.Pokud se skutečně v Říčanech cítíte tak jak jste napsala, nedovedu si vůbec představit kde jste bydlela dříve.

ítý
Publikováno: 22.08.2008 15:56
Radnice dokáže v zápise zastupitelstva věty nejen zkrátit, přidat a vypustit, ale doslova obrátit naruby. Viz neoficiální záznamy.

j.t.
Publikováno: 22.08.2008 15:27
Vojtěch: No to snad není možný, oni Vám v Kurýru změnili článek takže vyznívá opačně? Co tomu říkáte? Normalizace co?

Zuzana Strejčková
Publikováno: 22.08.2008 15:18
Ing. Leoš Vojtěch: Velice ráda si Vaši reakci a plné znění přečtu.

Nesmíte se divit, že po tom, co bylo zveřejněno, je tolik kritiky. Ale v tomto případě to vyznělo tak, že když jednou dětí ubyde, tak na co zajišťovat novou školku. Takže když to vezmu z druhé strany, když dětí ubyde na co stavět novou školu?!

Ing. Leoš Vojtěch
Publikováno: 22.08.2008 14:28
Vážená paní Strejčková a "j.t.", paní starostka můj příspěvek na zasedání zastupitelstva dne 9. 7. 2008 ve svém článku v Kurýru zkrátila v tom smyslu, že vyznívá zcela opačně! Doufám, že si v zářijovém vydání Říčanského kurýra přečtete mou reakci včetně původního znění mého příspěvku z jednání zastupitelstva.

j.t.
Publikováno: 22.08.2008 11:01
Pan Vojtěch ruku v ruce se starostkou se zmýlili ještě v jedné věci. Porodnost třeba začne klesat, ale problém s umisťováním dětí bude trvat 5-7 let podle toho, jak jednotlivé ročníky budou odrůstat. Takže do roku 2015 bude situace z hlediska školek v Říčanech neúnosná.
U pana Vojtěcha je taková chyba omluvitelná, u vedení města ne. Nejsou to lidi na správným místě.

Zuzana Strejčková
Publikováno: 22.08.2008 10:50
k VOPAT: Krásně napsané, líp bych to nezvládla. k autorce: Doufám, že se Vám v říčanech bude líbit i po delší době. Řeknu Vám svůj názor. I když vím, že mě spousta lidí odsoudí. Ale nebýt přistěhovalců, byli bychom my usedlíci na tom mnohem lépe. Problém, jak už byl řečen je na radnici. Netýká se nejen těch součastných, ale i minulých. Prakticky vybavenost města zůstala stejná, ale město se o 50% rozrostlo. Takže školky jsou přeplněny, protože "novousedlíci" je plní svými dětmi, byty jsou zde předražené, jelikož další a další lidé mají zájem o bydlení v Říčanech. Ale asi to bude znít blbě, ale starousedlíci cpou do tohoho města spousta pěnez již léta a nemají nic, kromě vysokých cen a stavenišť v celých Říčanech. Novousedlíci jsou tady chvilku, ale mají skoro vše jakoby zadarmo.Vím, že platili jinde, tak si tam mají zůstat. Ke starostce a pane Vojtěchovi: Zde cituji poslední odstavec z kurýra 08/2008 ohledně školek: "Citace připomínky pane Vojtěcha, kterou vyslovil při projednávání této záležitosti v zastupitelstvu města 9.července. " V letošním roce bylo odmítnuto 131 dětí. Porodnost neustále roste. Ovšem v přístích letech, počínaje již rokem 2009, má porodnost opět klesat. V roce 2010 a 2011 se vrátíme do průměru, kdy dosavadní školky budou dostačující." Takže pane Vojtěchu, to máte možná pravdu, ale v Říčanech jste zapoměl na jednu velkou věc. Když povolejete tolik novostaveb, tak si uvědomte, že se do nich nestěhují staří lidé, ale mladí, kteří chtějí založit rodinu. Takže to, že porodnost klesne, bude znát např. v Praze, jelikož se spousta lidí ještě ke všemu odstěhuje, ale v Říčanech to znát opravdu nebude. Je vidět, že Vás zajímají nějaké celorepublikové statistiky. Ale podívejte se na tuhle stránku také oblastně.

sib.a@
Publikováno: 22.08.2008 09:31
Netuší někdo, jak je to s majetkovými přiznáními místních politiků a vedení úřadu? Myslím, že by to mělo být předmětem zájmu vzhledem k souvislostem.

realita
Publikováno: 21.08.2008 21:40
....bohužel nehezké, ale pravdivé shrnutí....chybí snad jen pugéty od starostky, které ráda rozdává za městské peníze ze spřáteleného květinářství.

Welcome to Ricany Mrs. Kubecova !
Maybe Mr. Moudry....

autorka
Publikováno: 21.08.2008 15:18
To Jan Vopat: No vidíte, jak Vám to jde :-) Ale dalo to přemáhání, viďte. Tady přece nejde o to, kdo a jak píše "růžově", ale spíše o ten přístup k životu ... Umět se nad věcmi povznést se člověk učí stále a je to dobrá škola ŽIVOTA, to mi věřte. Vezmu si od Vás nějaký námět na článek, když se v té "realitě" tak vyznáte. Přeji i Vám hezký den!

Jan Vopat
Publikováno: 21.08.2008 13:37
Pro pana BONO: vážený pane, moc děkuji, ale lépe bych to nenapsal. Škoda že nepíšete více ( znáte realitu ) a ta paní "růžová" méně ( ta je mimo realitu ). Dříve jsem četl takové články v Rudém Právu. Jak je to v ČR nádherné a přitom to byl opak. A taková je i radnice. Oni se chovají jak komunisti dříve a kdyby byla jiná doba no tak snad by i lidi zavírali...kdo kritizuje no tak je černá ovce Říčan a ten si tu ani neškrtne!!! Třeba teď hledají nějakého kritika z nějakých novin...ty mají, ale starosti!!!! Není to hon na čarodějnice!!! Ale paní "růžová" budu jako vy......tak tedy....děkuji městu že máme překrásný zimní stadion ( kam se hrabe O2arena ), super bezvadné kino ( to nemají ani v Praze ), krásné naměstí kde stojí všechny domy ( žádná proluka a nebo díra ), všechny domy jsou krásné a mají bezva fasádu hlavně radnice, nádherné trhy které jsou přehledné a čisté a kde pořídíte ručně dělané věci od domorodců, děkuji městské polici že chytá sprejery a sleduje pořádek ( hlavně jak je posekáno i na soukromých pozemcích ) a že známe svého strážníka a že pravidelně chodí naší ulicí a že se byl osobně přadtsavit a že okamžitě řeší můj problém - fakt díky, děkuji radnici že jde proti vožralům v ulicích a že tu nezletilá mládež nepije alkohol a nefetuje, že na Fialce vyroste supermoderní komplex tisíciletí a bude to chlouba Říčan ( možná nové centrum ), další nová developerská výstavba je po architektonické stránce tak bezvadná že pan Kaplický závidí, dokonce tu máme tolik školek že nevím kam dříve dát své děti, škola je super a ani moc nestála a je tak velká že jí nezaplníme ani za 100 let a to ani až nás pojme Praha a ta atletická dráha 400m dlouhá je tak bezvadná že tu bude MČR v atletice, u doktora vůbec nejsou fronty a můžete si vybrat kterého chcete, chodníky jsou super perfektní - jsou tak rovné a bezbarierové že maminky s kočárky, starší občané a invalidé ani nepoznají že jsou na chodníku a nebo ve veřejné budově, komunikace jsou tak super že v Říčanech jezdíme jen ve sporťákách ( ani pérování nepotřebujeme ), pošta je tak fantastická že nejsou fronty a vše dostneme až do domu, máme zde několik jezer že Švýcarsko může závidět, město má několik obchvatů že nevíte na který dříve pojedete, prostě ráj, děkuji radnici že miluje své občany a že jim pomáhá řešit každý problém a že je brání před lidma a firmama které zde chtějí jen vydělat ( a po nás potopa ), a že na radnici je pokora a ochota naslouchat a ke kritice se stavějí velice pozitivně ( protože vědí že lidé to myslí dobře ), média píšou o Říčanech v superlativech ( kam se hrabou dříve Slušovice ), ještě jednou moc děkuji a slunce v duši.

bert
Publikováno: 21.08.2008 13:31
To je bomba, jak se diskutuje tady okolo paní Kubecové a článek starostky Mrázkové zůstává bez povšimnutí ladem. Teda je pravda, že ty odpovědi jsou teda nemastný neslaný.. Myslím, že demonstrativní ignorace je jedna z cest :-)

jirka
Publikováno: 21.08.2008 12:47
Vážená paní, dovolte, abych i já Vám pogratuloval k Vašemu pohledu na svět a optimismu, stejně, jako to udělal“bono“. Nenechte se ovlivnit a vydržte.

Víte, ta spousta kritických připomínek k Vašemu předchozímu článku, proboha nebyla na Vás a Váš názor, ale na vedení města. Pochopte prosím, bydlíme tu dlouhá léta a to srovnání prostě máme. Vy také můžete porovnávat, a plně chápu Vaše nadšení – kupříkladu – po přestěhování se do Říčan ze 14. poschodí z paneláku na Jižním městě. My to ale prostě vidíme jinak – já tady vyrůstal a bydlím tu tak dlouho, že se mi to ani nechce uvádět. Vidíme ty změny. A i když se je, mluvím za sebe, snažím chápat jako přirozený rozvoj této lokality, nejsem ochoten se s některými smířit a zejména se smířit s přístupem našich volených zástupců a jejich projevy.

Já se taky a mnohokrát setkal s perfektním přístupem úředníků města (zejména na Stavebním úřadě), evidenci obyvatel apod. (nevím, jak přesně se tato oddělení jmenují). Je to tak správně a jsem rád. Co mi ale bytostně vadí je skutečnost, že pokud někdo – jako např. Vy – město pochválí, ozvou se právě naši volení zástupci – např. p. Moudrý, Musil a spol. - a prohlásí – vidíte, tak to má být, to je ten jediný správný názor. Zásluhy jsou naše! Pokud ale kdokoli příjde s jakoukoli kritikou čehokoli, je podle nich zamindrákovaný tupec. No tak si tedy opravdu představuji politika, byť na komunální úrovni.

„Bono“ zde napsal:
byla, kromě kritiky i spousta konkrétních návrhů, jak situaci zlepšit. Je to pravda! Bylo jich moc. Výsledkem vždy bylo, cituji, „Vaše knížecí rady….“, „Není na to zákon….“, „Nepůjdeme touto cestou…“ a třeba i „….věřte nám, děláme to nejlépe…“. Taky jsem se jednou ptal pana místostaroty, zda je spokojen se svým dílem, když se ohlédne za sebe, a představte si – ON BYL. Jemu se to prostě líbí. A představte si dále, mně se to nelíbí, kam moje město směřuje. Jo je drzost, co?

Přeji Vám, aby se Vám v Říčanech líbilo i poté, co získáte více zkušeností a poznatků, a abyste neztratila Váš optimismus.

Jinak vysoce hodnotím, že jste naší spoluobčankou

autorka
Publikováno: 21.08.2008 12:26
To Bono: I já s Vámi v mnohém souhlasím a dokážu připustit i skutečnost, že se můj názor pod vlivem času a okolností spojených s bližším proniknutím do dané problematiky může změnit ... a pravděpodobně se i vyvíjet bude. Rozhodně mi to nebude bránit v tom, abych se k věcem vyjádřila a publikovala je jako svůj "názor". Spíš mě zaráží, ale nepřekvapuje, jak snadné je pro některé lidi anonymně reagovat na někoho, s kým zrovna nemusí souhlasit způsobem mnohdy neurvalým ... právě proto, že třeba neznají okolnosti, které mě k němu vedou. Jsem ráda, že jste i Vy dokázal napsat věci, které se daří dělat dobře, byť se o nich tolik nemluví. Přeji Vám hezký den!

bono
Publikováno: 21.08.2008 11:51
Vážená paní Kubecová, zdá se, že jste skutečná nefalšovaná optimistka a k tomu Vám blahopřeji. Nevím, kde jste žila před tím, než jste se přistěhovala do Říčan, ale je možné, že Vám Říčany ve srovnání s minulým bydlením přijdou jako ráj na zemi. Věřte však, že my, kteří tu bydlíme dlouhé roky (třeba i od narození) máme srovnání s tím, jak město vypadalo před 10, 15 lety a jak vypadá dnes. Bohužel za sebe konstatuji, že žádné změny k lepšímu jsem nezaznamenal, naopak. Váš názor vyvolal možná i proto takovou kritiku, že jak je vidět, nezažila jste v Říčanech období prosperity, kdy se město rozvíjelo k lepšímu a kdy tu většina lidí bydlela ráda, ale až současnost, která pamětníky vcelku pochopitelně dráždí.

To, že lidé „jen“ kritizují a nepřicházejí s novým řešením je snad přirozené. Konečně, když se mi něco nelíbí, tak to řeknu, ale nevím proč bych měl vymýšlet nová řešení za ty, kteří jsou tady od toho. Nepobírám 50 tisícový starostenský plat a nemám v náplni práce starat se o rozvoj města. Na termín „konstruktivní kritika“ (dodnes přesně nevím, co to je) jsem dost alergický a možná si i Vy pamatujete, že jiná, než tzv. konstruktivní kritika se za minulého režimu nepřipouštěla a to právě z toho důvodu, aby lidé nekritizovali a mlčeli. Ale abyste nás nepodezřívala z kverulantství - několikrát na tomto fóru lidé navrhovali, jak věci dělat jinak, možná i líp, a v naprosté většině případů jim bylo vysvětleno, že tomu nerozumí, že to jinak nejde, bylo jim „jemně“ naznačeno, že jsou zkrátka blbečci.

Lidé tady nediskutují pod svým jménem, ale pod nickou, máte pravdu, ale to jsme si už vyříkali dřív tady na webu. V diskuzi jde o názory a nikoli o to, kdo je říká. Pokud budu diskutovat pod svým jménem, má snad můj názor větší platnost, je zajímavější nebo pravdivější? Jistě ne! Váš skrytý nátlak na diskutující, aby se představili dřív, než něco řeknou, mi zavání kádrováním víc, než to, že se někdo podívá na veřejnou listinu, jakou je katastr nemovitostí, aby si ověřil, jestli jste osoba reálná nebo virtuální. Navíc, pokud bude v Říčanech platit, že kdo je u vesla, musí mít pravdu, i kdyby tvrdil, že 2 a 2 je 5 (a obávám se, že na radnici jsou dnes lidé, kteří jsou přesvědčeni, že tato rovnice je aritmeticky zcela v pořádku), budou nadále diskutéři používat nick.

Souhlasím s Vámi v tom, že většina úředníků v Říčanech jsou slušní a příjemní lidé, kteří se snaží pomoci, zvlášť pokud vidí pozitivní odezvu od občanů. Sám jsem se setkal s velmi vstřícným a korektním jednáním na řadě odborů, kde pracuje tzv. státní správa. Kritika, která zde zaznívá jde v naprosté většině proti vedení města, které se ke svým občanům často nechová jako partner, ale jako absolutistický monarcha, žel nikoli ten osvícený.

Přeju Vám, abyste si i nadále uchovala svůj radostný pohled, my zkušenější Říčaňáci jsme už povětšinou rezignovali.


Jan Vopat
Publikováno: 21.08.2008 11:02
Pro anonym:
Vážený pane, máte naprostou pravdu.
Tak to tu chodí !!! A ještě bych doplnil že je zde strašná závist a to i úředníků a radnice. Ona to ta paní pozná až tu bude žít nějaký rok.

Publikováno: 21.08.2008 09:36
Hodně lidí v těchto diskusích proti sobě dává "zlaté časy", kdy starostoval pan Vrba, a "zlé časy" současného vedení. Jenže ty hlavní příčiny problémů, díky kterým dle Vás jdou Říčany od desíti k pěti, jsou někde jinde a nastaly zhruba v době střídání stráží na radnici. Za prvé satelitní výstavba v celém okolí Prahy se rozjela opravdu masově až poté, co rostoucí příjmy a hypotéky zpřístupnily bydlení v rodinném domě i středním vrstvám, což nastalo zhruba od roku 2000. Za druhé v roce 2001 tehdejší vláda změnila pravidla, podle kterých se rozdělují daně obcím, pro Říčany značně nevýhodně. Dříve se rozdělovalo podle toho, kolik obyvatelé dané obce sami zaplatili na daní, dnes podle počtu obyvatel a ještě tak, že malé obce dostávají na obyvatele méně než velké. Podle mého hrubého a velmi konzervativního odhadu - kdyby zůstala původní pravidla, Říčany by každý rok měly v rozpočtu přinejmenším o 60 milionů víc. Na současném vedení se mi může leccos nelíbit, ale nemyslím si, že by byli tak totálně neschopní, že by nedokázali oněch 60 či více milionů za něco užitečného utratit. Za ty peníze se dá pořídit hodně. První rok zimní stadion. Za další 3-4 roky splatit úvěr na školu. Další rok vydláždění desítek ulic. To jen pro ilustraci, jak moc nás poškodila ona nesmyslná změna ve financování obcí. Rovněž můžeme jen spekulovat, jestli by minulé vedení opravdu dokázalo čelit poptávce po nové výstavbě, když samo dokonce zajistilo dotace na byty na Komenského náměstí a přijalo dost expanzivní územní plán. Před deseti lety to možná dávalo smysl, dnes se na to díváme jinak.

anonym
Publikováno: 21.08.2008 09:15
Vážená paní Kubecová, měl bych připomínku k Vašim výhradám k anonymům a reaguji bez jakékoli sympatie či antipatie k článkům, které píšete. Přistěhovala jste se do malého města a vězte: kritika se v Říčanech tvrdě trestá. V malém městě jste velmi závislá na klice, která vládne. Úsměv úředníků se rychle mění. Stačí, abyste se znelíbila, a už si neškrtnete. Příkladů je mnoho, možná proto tu je tolik anonymů. Osobně si myslím, že se to změní s pádem koalice mezi SNK a ODS, který se blíží. Jsem veskrze pozitivně naladěn.

Jan Vopat
Publikováno: 21.08.2008 08:54
Vážená paní Kubecová. Dost jsem se nasmál když jste řekla že tu funguje dobře pošta. Jde vidět že tu opravdu dlouho nežijete!!! Pošta tu nedoručuje zásilky a balíky už vůbec!!! To ani nezazvoněj a hoděj vám do schránky oznámení že si máte přijít na poštu pro zásilku. A někdy vám tam nehoděj ani lístek. Často tím porušují zákon, ale nikdo to neřeší a vedoucí pošty vám řekne že nemá lidi. Ale lidi na soukromé doručování letáků, okýnka pro soukromé banky ( poštovní spořitelna alias ČSOB, Home credit alias Česká pojišťovna apod.) to má. Vaše neznalost regionu a Říčan je katastrofální a tak se nedivte že váš článek vyvolal bouři nevole. A hlavně jedna věc závěrem-dříve ( za předešlého vedení "Vrba" ) tu lidé rádi bydleli a bylo tu dobře a skoro vše fungovalo ( Říčansko bylo v TV často vzorem ) a nikdo skoro nenadával. Ale "dnes" ( za současného vedení "Mrázová" ) to jde od 10 do -10 !!! a kauza střídá kauzu ( Říčansko je často v TV, ale jako hrůza ). Takže se lidem nedivte a nedělejte že tu jsou negativní lidé. Až to tu bude fungovat aspoň na 50% jako dříve, no tak bude aspoň pozitivní reakce. A ještě jedna věc! Proč se mají jako lidé kteří nejsou spokojeni ze současným děním v Říčanech stěhovat pryč??? ( to je nějaké komunistické myšlení-to je jako dříve: nechcete tu být, tak táhněte na západ!!! ) Ať vypadnou z Říčan lidé kteří tu škodí a nechtějí aby to tu bylo krásné a aby zde vše fungovalo. To že si budeme pochlebovat a nalhávat si že je zde vše krásné??? Není!!! Co tím chcete dokázat??? Pro Říčansko info: Rád bych aby psal zde člověk seznámen z realitou Říčan a ktarý zná prostředí a také zákulisní hry a také aspoň nedávnou historii. Pro občany: vydržte do příštích voleb a snad najdeme druhého Vrbu ( a to jsem mu dříve tolik nefandil, protože jsem byl blbej jak tahle pisatelka ). A to je také proč reaguji, proto nedělejte občané tuhle chybu a hodně se zajímejte o dění v Říčanech!!!!!!!!!!!! Děkuji a přeji krásný den.

Reklama
RD a byty ve viladomech

Reklama
3A.CZ